آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

علت آرتروز چیست؟

genhealthart25pic1

آرتروز بیماری هست که سن و سال نمی شناسد و در اثر کمبود کلسیم و ویتامین D و دیگر عوامل باعث می شود استخوان ها حالت اوله خود را از دست بدهند در این جا چند نوع ورزش برای جلوگیری از آرتروز را معرفی می کنیم .

درمان جراحی برای این بیماری وجود ندارد ولی با تدابیری می‌توانید مانع پیشرفت بیماری شوید که از مهم‌ترین تدابیر مورد بحث، ورزش‌های آرتروز است.

آرتروز یکی از علل اصلی معلولیت و ناتوانی است. هم مردان و هم زنان به بیماری مبتلا می‌شوند اما زنان معمولا پس از 55 سالگی، حدود 10 سال دیرتر از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند. بیماری اغلب مفاصل لگن، زانوها، ستون فقرات و دست‌ها را گرفتار می‌کند. از آنجایی که اغلب افراد مبتلا سالمند هستند (حدود نیمی از افراد بالای 65 سال درجاتی از آرتروز را دارند) مدت‌ها تصور می‌شد که بیماری آرتروز بخش طبیعی پیری است که بیانگر فرسودگی غضروف مفصل در طول عمر است اما کارشناسان اکنون می‌دانند که عوامل بسیاری علاوه بر سن در ایجاد آرتروز دخیل هستند.

خطر ابتلا به آرتروز ممکن است به ارث برسد. آسیب‌ها یا بیماری‌ها نیز ممکن است تخریب غضروف مفصل را شدت بخشند. سرعت پیشرفت بیماری به ژنتیک، نیروهای بیومکانیکی و فرآیندهای زیستی و شیمیایی بستگی دارد که همه آنها از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

آرتروز و چاقی

چاقی یكی از مهم ترین عوامل تخریب سریع غضروف زانوست از بین رفتن غضروف زانو موجب آرتروز زانو می شود كه از شایع ترین عوارض سالمندی است و با درد و محدودیت حركت مفصل بروز می كند . افزایش وزن و چاقی به شدت با آرتروز ارتباط دارد زیرا وزن اضافه فشار وارد بر زانوها، لگن و ستون فقرات را افزایش می‌دهد. بررسی مداوم افرادی که در فرامینگهام ماساچوست زندگی می‌کنند، نشان داده است افراد دارای اضافه وزن در دهه 20 زندگی، در دهه 30 و در دهه 40 زندگی میزان ابتلا بالاتر است . سنگین‌‌ترین زنان در مقایسه با لاغرترین زنان دو بار با احتمال بیشتر دچار به این بیماری می‌شوند و احتمال آرتروز زانو در آنها سه برابر است.

بررسی ها پیشتر نشان داده است چاقی خطر ابتلا به این بیماری را حتی در مفاصلی كه وزن روی آنان قرار ندارد ، از جمله مچ دست نیز افزایش می دهد .

برای آشنایی بیشتر آرتروز و درمان آن روی لینک مربوطه کلیک کنید:

– تاثیر یوگا بر آرتروز

– آرتروز زانو و یوگا

 آرتروز زانو و ورزش تایی چی

– آرتروز و سردرد

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان