آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

درمان درد کف پا با روش های فیزیوتراپی، ورزش، کفش و کفی طبی

درد کف پا می‌تواند باعث مشکلات جدی در انجام کارهای روزمره شود. به عنوان مثال، راه رفتن یا ایستادن ممکن است برای افرادی که با این نوع درد مواجه هستند، بسیار دشوار باشد. برخی شرایط خاص می‌توانند باعث فشار بیشتر بر روی کف پا و مچ پا شوند، از جمله التهاب تاندون یا مفصل، آرتروز، فشردگی عصب یا ترک خوردگی استخوان. در صورتی که درمان درد کف پا انجام نشود، مشکلات جدی‌تری ممکن است به وجود آید، از جمله پیچ خوردگی مچ پا، التهاب تاندون نازک نی، سندروم کوبوئید و حتی شکستگی فشاری.

درمان درد کف پا بستگی به علت دارد. در برخی موارد، تغییر در روش‌های زندگی می‌تواند بهبود موقتی در درد کف پا ایجاد کند، مانند استفاده از کفش‌های مناسب و انجام تمرینات تقویتی عضلات پا. در موارد دیگر، درمان با داروها مانند ضد التهاب‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند موثر باشد. در برخی موارد، فیزیوتراپی و تزریقات موضعی نیز می‌توانند بهبود در درد کف پا ایجاد کنند. در موارد شدیدتر، جراحی ممکن است لازم باشد.

به هر حال، در صورتی که با درد کف پا مواجه هستید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا علت درد را تشخیص دهد و روش درمان مناسب را تعیین کند. درمان به موقع درد کف پا می‌تواند از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کند و به شما کمک کند تا به راحتی از فعالیت‌های روزمره خود استفاده کنید.

اگر شما از مشکلات پا یا درد کف پا و یا هرگونه آسیب دیدگی ناشی از فعالیت جسمانی رنج می‌برید متخصصین مرکز جامع توانبخشی امید بهترین برنامه درمانی را برای شما تجویز می‌کنند. برخی از روش‌های رایج فیزیوتراپی برای درمان درد کف پا و آسیب دیدگی مچ پا از قبیل درمان دستی، ورزش درمانی، انجام دادن حرکات کششی و تقویتی، بازآموزی سیستم عصبی و عضلانی، اولتراسوند تراپی و انجام دادن تمرینات مخصوص پایداری یک عضو در منزل می‌توانند بسیار کمک کننده باشند. استفاده از کفی طبی در افرادی که دچار صافی کف پا هستند و افرادی که قصد دارند از بروز این مشکل جلوگیری کنند بسیار کمک کننده است. استفاده از کفی طبی از انحراف پا در هنگام راه رفتن جلوگیری می‌کند. انجام دادن حرکات کششی و تقویتی عضلات با رفع فشار از ناحیه کف پا به تسکین درد این اندام کمک می‌نماید.

علت و درمان درد کف پا


کف پا از ۲۶ استخوان و ۳۳ مفصل ساخته شده و به همین دلیل عوامل متعددی می‌توانند در بروز درد این ناحیه نقش داشته باشند. اگرچه عوامل متعددی در بروز درد کف پا نقش دارند گاهی اوقات درد این ناحیه به علت بیش از حد راه رفتن، پوشیدن کفش نامناسب و یا هر دو ایجاد می‌شود و منجر به شکستگی استخوان، التهاب تاندون نازک ‌نی و پلانتار فاسیا خواهد شد.

 پلانتار فاسیا

کف پا یکی از ساختارهای پیچیده بدن است که از تعداد زیادی استخوان کوچک و بافت نرم ساخته شده که مانند یک ماشین پیچیده عمل می‌‌کنند و به ایجاد پایداری در هنگام راه رفتن و ایستادن کمک خواهند کرد. در قسمت کف پا یک بافت مخصوص قرار دارد که به حفظ عملکرد پا کمک می‌کند. به این بافت پلانتار فاسیا گفته می‌شود که یک رباط است و وظیفه متصل کردن پاشنه به قسمت جلوی پا را بر عهده دارد. این بافت از کف پا نیز محافظت می‌کند. در برخی موارد درد کف پا می‌تواند به علت آسیب دیدگی این بافت به وجود بیاید. عوامل متعددی در بروز این اختلال نقش دارند که شامل پوشیدن کفش نامناسب به مدت طولانی، آسیب دیدگی پا در حین ورزش یا قوس بیش از حد کف پا می‌باشد.

پلانتار فاسیا چیست؟درمان

در صورتی که پزشک علت درد کف پا را التهاب پلانتار فاسیا تشخیص داده باشد به کمک داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب از قبیل ایبوپروفن یا ناپروکسن به کنترل درد و تورم خواهد پرداخت. استفاده از ارتوز و شرکت در جلسات فیزیوتراپی به بهبود عملکرد طبیعی پا کمک می‌کند. در موارد شدید انجام عمل جراحی توصیه می‌شود. در صورتی که درد به طور خود به خود بهبود پیدا نکرده و باعث اختلال در زندگی روزمره شما شده است باید با پزشک خود مشورت کنید. پزشک از انجام شرایط پای شما روش‌های درمانی مختلف مانند جراحی و فیزیوتراپی را توصیه خواهد کرد.

مورتون نوروما

مورتون نوروما یکی از علل شایع درد کف پا است که به صورت درد تیر کشنده و احساس سوزش کف پا و انگشتان توصیف می‌‌شود. معمولاً نوروما در سر متاتارسال سوم و چهارم و به علت افزایش فشار بر غلاف عصب به وجود می‌آید. معمولاً به علت پوشیدن کفش نامناسب و صافی کف پا درد کف پا ناشی از مورتون نوروما تشدید خواهد شد.

مورتون نوروما چیست؟

درمان

فرایند درمان شامل اجتناب از پوشیدن کفش نامناسب، انجام دادن حرکات کششی مخصوص انگشتان پا و تلاش برای ایجاد کردن قوس کف پا به منظور رفع فشار از روی عصب می‌باشد. در صورتیکه روش‌های درمانی و مراقبتی تاثیری در بهبود درد کف پا نداشته باشد پزشک تزریق کورتیزون با هدایت تصویری، ابلیشن عصب یا عمل جراحی را توصیه خواهد کرد. هرچه روش‌های درمانی مراقبتی سریع تر شروع شوند معمولاً نیاز به تزریق کورتیزون و عمل جراحی به حداقل خواهد رسید.

آسیب دیدگی کف پا

آسیب دیدگی کف پا در تعداد زیادی از بیماران دیده می‌‌شود و تعداد زیادی از بانوانی که در سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی قرار دارند بیشتر دچار این اختلال خواهد شد. البته آسیب دیدگی استخوان کف پا در زنان و مردانی که به انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین مانند دویدن، تنیس و موارد مشابه می‌‌پردازند نیز دیده می‌‌شود. درد کف پای انسان یک رباط فیبروزی قرار گرفته که قاعده انگشتان را به سر استخوان متاتارسال متصل می‌کند. وظیفه این رباط محافظت از سر متاتارسال در برابر فشار بیش از حد، جلوگیری از کشیدگی بیش از حد انگشتان و آسیب دیدگی آنها است. در مواردی که عملکرد انگشت شست پا علت اختلالات از قبیل بونیون یا استئوآرتریت یا از بین رفتن قوس کف پا کار نمی‌کند فشار بسیار زیادی به مفاصل انگشتان دوم و سوم پا وارد می‌گردد. این وضعیت باعث آسیب دیدگی رباط محافظ کف پا خواهد شد. با گذر زمان این رباط دچار کشیدگی و ضعف شده و پارگی آن منجر به بروز درد کف پا خواهد شد.

درمان

معمولا از روش‌های مختلفی مانند کمپرس یخ، ژل ضد التهاب، چسب کینزیو، و ارتوز که به رفع فشار از ناحیه پا کمک می‌کند به منظور کاهش فشار از کف پا و بهبود آن استفاده می‌گردد. با این حال در مواردی که درد بهبود پیدا نمی‌کند یا آسیب دیدگی پا بسیار زیاد است انجام عمل جراحی به منظور ترمیم رباط محافظ کف پا توصیه خواهد شد.

 التهاب کپسول مفصل

کپسولیت به التهاب کپسول مفصل گفته می‌شود که منجر به بروز درد کف پا خواهد شد. این اختلال معمولاً در مفصل دوم و محل اتصال دو مفصل به وجود می‌آید. در چنین شرایطی فشار بسیار زیادی به مفاصل وارد می‌گردد که در برخی از بیماران با درد و التهاب شدید همراه می‌‌شود. در اکثر موارد مفصل دوم متاتارسال دچار التهاب می‌‌شود زیرا بلندتر است و احتمال آسیب دیدگی آن بیشتر می‌باشد. در صورتی که انگشت شست به علت بونیون درست عمل نکند یا قوس کف پا از بین رفته باشد مفصل دوم متاتارسال تحت فشار بسیار زیادی قرار خواهد گرفت.

 درمان

معمولاً فرآیند درمان شامل انجام دادن حرکات کششی و تقویتی کف پا، استفاده از کمپرس یخ، استفاده از ژل ضد التهاب و رفع فشار از مفصل متاتارسال، پوشیدن کفش مناسب و محافظت بیشتر از قوس کف پا می‌باشد.

 التهاب استخوان‌های کنجدی

التهاب استخوان‌های کنجدی یک اختلال است که دو استخوان کوچک درون تاندون‌هایی که به سمت انگشت شست حرکت می‌کنند را درگیر می‌کند. هنگامی که فشاری به انگشت شست وارد می‌شود، استخوان‌های کنجدی فعال می‌شوند و این می‌تواند منجر به التهاب آنها شود. اگر درد از بین نرود، احتمال شکستگی این استخوان‌ها به دلیل افزایش فشار وجود دارد. بیماران معمولاً از درد در سینه پا، زیر انگشت شست و قسمت قوس کف پا رنج می‌برند. فعالیت جسمانی سنگین و قوس شدید کف پا از عوامل اصلی بروز این اختلال محسوب می‌شوند.

درمان

درمان درد کف پا ناشی از التهاب استخوان‌های کنجدی با توجه به شدت بیماری و علائم آن می‌تواند شامل موارد مختلفی از قبیل استفاده از کمپرس یخ، مصرف داروهای ضد التهاب و رفع فشار از روی استخوان‌های کنجدی باشد، در صورتی که التهاب این استخوان‌ها برطرف نشود و به تدریج استخوان‌ها دچار مرگ شده و باید برای تخلیه آنها عمل جراحی صورت بگیرد به همین دلیل نباید درد کف پا را نادیده گرفت.

شکستگی فشاری

شکستگی فشاری به ترک کوچک استخوانی گفته می‌‌شود که به علت وارد شدن فشار مداوم به یک ناحیه به وجود می‌آید. انجام دادن هر گونه فعالیتی که فشار زیادی را به کف پا وارد می‌کند می‌تواند باعث بروز شکستگی فشاری شود مانند تنیس، فوتبال و دویدن. بیشترین نقاطی که دچار شکستگی فشاری می‌شوند استخوان‌های متاتارسال دوم، سوم و چهارم است. هنگامی که شما ورزش می‌کنید این استخوان‌ها تحت فشار بسیار زیادی قرار بگیرند و در صورتی که به طور صحیح فشار از روی آنها برداشته نشود دچار ترک ‌خوردگی خواهند شد. در چنین شرایطی باید فوراً از ادامه فعالیت ورزشی دست کشید و تا حد امکان به خود استراحت داد تا شکستگی ایجاد شده ترمیم شود.

شکستگی فشاری چیست؟؟

بورسیت درون متاتارسال

بورس به کیسه‌های محافظ پر از مایع گفته می‌شود که در نزدیکی تاندون، رباط، پوست و عضله قرار دارند. بورس نقش مهمی را در جلوگیری از اصطکاک، جذب ضربه و کاهش آسیب دیدگی و تحلیل رفتگی ساختارهای مجاور ایفا می‌کند. هنگامی که فشار زیادی به این ساختار وارد شود دچار التهاب و تورم خواهد شد. در برخی موارد بدن در واکنش به فشار و اصطکاک ایجاد شده به تشکیل یک بورس دیگر می‌پردازد. چندین بورس در کف پا قرار دارند اما بورسی که بین استخوان‌های متاتارسال قرار گرفته بیشتر باعث درد کف پا خواهد شد.

درمان

فرآیند درمان شامل استفاده از کفش مناسب، کفی طبی و انجام دادن تمرینات مخصوص تقویت کف پا به منظور بازسازی قوس کف پا و کاهش فشار از این ناحیه می‌باشد.

خار پاشنه

خار پاشنه به تشکیل زائده استخوانی در استخوان پاشنه گفته می‌شود. خار پاشنه معمولاً در قسمت زیر استخوان پاشنه و محل اتصال استخوان به آرنج کف پا، بافت همبند بلندی که از ناحیه پاشنه تا سینه پا امتداد پیدا می‌کند، به وجود می‌آید. این بافت همبند وظیفه حفظ قوس کف پا را بر عهده دارد و در حین فعالیت ورزشی به جذب ضربه می‌پردازد. در صورتی که قوس کف پا به علت دویدن، پوشیدن کفش نامناسب و چاقی دچار کشیدگی شود بیمار به علت فشار و التهاب بافت دچار درد کف پا خواهد شد. با گذر زمان بدن به تشکیل یک زائده استخوانی خواهد پرداخت تا بتواند به کنترل فشار ایجاد شده بپردازد.

درمان

روشهای درمان خارپاشنه کدامند؟

روش‌های متعددی برای درمان خار پاشنه وجود دارد که برخی از آنها به شرح زیر می‌باشند:

  • استراحت کردن
  • استفاده از کمپرس یخ
  • استفاده از داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن
  • انجام دادن حرکات کششی صحیح قبل از ورزش
  • پوشیدن کفش مناسب یا کفی طبی
  • تزریق کورتون
  • انجام عمل جراحی در موارد شدید

درد استخوان‌های کف پا

درد استخوان‌های کف پا یک عبارت کلی برای توصیف دردی است که کل ناحیه کف پا از انگشتان تا پاشنه را شامل می‌شود. ممکن است بیمار دچار درد زیر انگشت دوم، سوم و چهارم شود یا فقط درد را در انگشت شست خود احساس نماید. این اختلال معمولاً به علت افزایش فشار بر یک ناحیه از کف پا ناشی از مکانیک اشتباه پا به وجود می‌آید. از علل شایع بروز درد استخوان‌های کف پا می‌توان به مواردی مانند بونیون، انگشت چکشی، کوتاه بودن استخوان‌های متاتارسال، کاهش قوس کف پا و قوس شدید کف پا، شکستگی فشاری، آرتروز، سفتی انگشتان پا، التهاب کپسول، پارگی صفحه کف پا، التهاب بورس و موارد مشابه اشاره کرد.

درمان

متخصص فیزیوتراپی بهترین روش درمانی موجود برای تسکین درد کف پا را توصیه خواهد کرد. هدف از انجام فیزیوتراپی تسکین درد کف پا و بهبود توانایی حرکتی شما، بهبود گردش خون، کاهش درد و تسریع فرآیند بهبود است. متخصص فیزیوتراپی همچنین از شما می‌‌خواهد به انجام دادن تمرینات مخصوص کف پا و مچ پا به منظور کاهش ریسک آسیب دیدگی پا بپردازید.

 آرتروز

آرتروز اختلالی است که می‌‌تواند چند مفصل در نقاط مختلف بدن را درگیر کند اما احتمال بروز آن در مفاصل کوچک دست و پا بیشتر است. با توجه به اینکه پا از ۳۰ مفصل ساخته شده است احتمال بروز درد کف پا به علت آرتروز غیر ممکن نیستگ اگر شما دچار آرتروز مچ پا شده اید احتمال ناتوانی حرکتی به علت درد پا مطرح خواهد شد. یکی از علائم شایع آرتروز احساس درد، تورم و سفتی پا و مچ پا است. با پیشرفت بیماری انجام دادن حرکات ساده مانند ایستادن و راه رفتن بسیار دردناک خواهد شد.

آرتروز چیست؟

درمان

فیزیوتراپی می‌تواند در کنترل درد ناشی از آرتروز و کاهش التهاب موثر باشد. به همین دلیل، پزشک ممکن است از روش‌های مختلفی مانند ماساژ درمانی، استفاده از کمپرس سرد، بازآموزی سیستم عصبی اسکلتی و اولتراسوند تراپی استفاده کند. پس از کاهش التهاب اولیه، پزشک ممکن است از تمرینات کششی و تقویتی برای بهبود قدرت، افزایش تعادل و بهبود انعطاف‌پذیری استفاده کند. این اقدامات می‌توانند بهبود تعادل ریسک زمین خوردن بیمار را به حداقل برسانند.

تاندونیت کف پا

تاندونیت کف پا از قبیل تاندون نازک نی می‌تواند به علت فشار مداوم به وجود بیاید. تاندونیت نازک نی باعث التهاب و متورم شدن تاندون‌های مورد نظر خواهد شد. تاندون‌های نازک نی به دو تاندونی گفته می‌‌شود که از قسمت پشت ساق پا تا قسمت خارجی مچ امتداد پیدا می‌‌کنند. این اختلال در ورزشکارانی که به انجام فعالیت‌های سنگین از قبیل دویدن می‌‌پردازند و مچ پای آنها به طور مداوم در حال حرکت است به وجود می‌آید. آسیب دیدگی تاندون‌های نازک نی معمولاً همراه با کشیدگی مچ پا به وجود می‌آید. عوامل متعددی در بروز این اختلال نقش دارند که عبارتند از فعالیت جسمانی سنگین، افزایش ناگهانی حجم فعالیت ورزشی و پوشیدن کفش نامناسب و موارد مشابه. بیمارانی که دچار تاندونیت کف پا شده اند از درد و تورم پشت و دو طرف پای خود رنج خواهند برد که انجام دادن فعالیت جسمانی و ناپایداری مچ باعث بدتر شدن درد می‌شود. در صورتی که تاندونیت نازک ‌نی درمان نشود می‌تواند باعث محدودیت فعالیت حرکتی و درد شدید شود. به این ترتیب درمان به موقع به منظور جلوگیری از بروز درد شدید و ناتوانی جسمانی ضروری است. تاندون آشیل بزرگترین تاندون بدن است که در راه رفتن، دویدن و پریدن نقش مهمی را ایفا می‌کند. از آنجایی که این تاندون در انجام دادن فعالیت‌های مختلف نقش دارد تحت فشار بسیار زیادی قرار می‌‌گیرد و احتمال التهاب آن افزایش خواهد یافت. تاندونیت آشیل در قسمت پشت ساق، اطراف پاشنه و پشت کف پا به وجود می‌آید. این اختلال بیماران را با درد، تورم و ضعف مواجه خواهد کرد.

 درمان

از روش‌های رایج فیزیوتراپی که برای درمان آسیب دیدگی پا و کف پا استفاده می‌‌شود می‌‌توان به درمان دستی، تمرینات کششی و تقویتی، بازآموزی سیستم عصبی عضلانی، اولتراسوند تراپی و انجام دادن تمرینات مخصوص تقویت و پایداری عضو در منزل اشاره کرد.

مقالات مرتبط

دیسک کمر

بیماری دیسک کمر یکی از بیماری‌های ناتوان کننده‌ای است که متاسفانه امروزه شیوع بالایی پیدا کرده است و بسیاری افراد

مطالعه »
مشاوره رایگانمشاوره رایگان