آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

بیماری آرتروز چیست؟

31397200135758020783

بیماری آرتروز بیشتر در خانم‌ها و افرادی که از نظر شغلی مجبور هستند از یک عضو بیشتر از حد توان آن استفاده کنند و یا استفاده نامناسب از عضو دارند، دیده می‌شود مانند کارگرانی که مجبور هستند ساعت‌های زیادی را روی دو پا بنشینند، افرادی که در طول روز از پله زیاد استفاده می کنند و یا زیاد سرخود را خم می‌کنند.

این بیماری که در اصطلاح عامیانه به آن ساییدگی مفصل هم گفته می‌شود، بیماری است که در آن غضروف مفصلی دچار تخریب می‌شود.

فعالیت‌های روزمره، موجب ایجاد آسیب در بافت‌های مفاصل مختلف بدن می‌شود ولی بدن به‌دلیل خاصیت ترمیمی، مرتب آسیب‌های وارد شده به مفصل را بازسازی می‌کند.

اگر آسیب‌های وارد شده به مفصل ناشی از آرتروز از قدرت ترمیم بدن بیشتر شود، بازسازی به خوبی اتفاق نمی‌افتد و مفصل بتدریج دچار تخریب شده و غضروف موجود در مفصل نازکتر و ضعیف‌تر می‌شود.

استخوان‌های تخریب شده و نازکی غضروف‌ها موجب می‌شود دو سطح استخوان مجاور به هم نزدیکتر شوند و در حرکت‌های روزمره این دو استخوان به هم ساییده شده، درنتیجه تخریب استخوان‌ها و آرتروز اتفاق می‌افتد و یا استخوان‌های اضافی تشکیل می‌شود.

مهمترین علامت بیماری آرتروز ، درد مفصل می‌باشد، معمولاً درد مفاصل با حرکت و فعالیت بیشتر می‌شود و با استراحت رفع می‌گردد، اما در مراحل پیشرفته و شدید ممکن است در استراحت هم بیمار، درد داشته باشد.

مفاصل زانو، شست پا و دست، مهره‌های گردن و کمر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آرتروز هستند.

تشخیص

وجود علایم بالینی همچون درد و محدودیت استفاده از مفصل به‌دلیل بروز درد، سابقه شغلی بیمار و عکسبرداری از مفصل مبتلا، از راه‌های تشخیص این بیماری می‌باشد.

درمان بیماری آرتروز

متأسفانه درمان خاصی برای بیماری آرتروز وجود ندارد و بهترین کار پیشگیری از ایجاد این بیماری است.

راه‌های درمان بیماری شامل اقدامات پیشگیرانه و اقدامات غیردارویی و دارویی و درنهایت بنا به تشخیص پزشک معالج، درمان جراحی بیماری آرتروز است.

استفاده صحیح از مفاصل در فعالیت‌های شغلی و روزمره مثل کم کردن دفعات بالا رفتن از پله‌ها، نشستن بر روی کرسی و چهار پایه در مواردی که فرد لازم است روی زمین بنشیند، پوشیدن کفش با کفی نرم، عدم خم کردن زیاد سر، بالا کشیدن سطح کار، از دیگر اقدامات پیشگیری از ابتلا به بیماری آرتروز است.

در موارد درمانی استفاده از مسکن برای کنترل درد ناشی از بیماری آرتروز توصیه می‌شود، مصرف طولانی مدت مسکن باید با تجویز پزشک و تحت مراقبت آن، برای جلوگیری از عوارضی مانند زخم معده، نارسایی کلیه و پوکی استخوان باشد.

توصیه های مهم

افراد برای نشستن طولانی مدت در محیط اداری از صندلی بلند و استاندارد با تکیه‌گاه مناسب استفاده کنند، از نشستن به‌ صورت خمیده خودداری کرده و در صورتی که مجبور به نشستن در ساعاتی طولانی مدت هستند، بهتر است هر نیم تا یک ساعت، از صندلی بلند شده و چند قدمی را حرکت کنند.

افراد باید کارهای خود را در صورت امکان با فاصله زمانی مناسب و فعالیت‌های وزنی را مناسب با سن، جنس و وضعیت مفاصل خود انجام دهند و در صورتی که انجام بعضی حرکت‌های وزنی منجر به ایجاد درد می‌شود، حتماً با نظر پزشک فعالیت خود را ادامه داده و یا قطع نمایند.

توصیه می‌شود افراد مبتلا به بیماری آرتروز از توالت فرنگی استفاده کنند و از انجام ورزش کوهنوردی و بالا رفتن از سطح شیب‌دار خود‌داری کنند.

رژیم غذایی مناسب شامل مصرف لبنیات تازه، سبزی، میوه‌جات تازه و ماهی را در برنامه غذایی خود لحاظ کنند.

در مواردی از بیماری آرتروز که مفصل ناپایدار است و صلف ماهیچه‌ای هم ایجاد شده، استفاده از وسایل کمکی مانند عصا، زانوبند و چهار پایه توصیه می شود.

برای آشنایی بیشتر آرتروز و درمان آن روی لینک مربوطه کلیک کنید:

– تاثیر یوگا بر آرتروز

– آرتروز زانو و یوگا

 آرتروز زانو و ورزش تایی چی

– آرتروز و سردرد

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان