آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

علل لنگش در کودکان

2802 orig

در هر سنی علل لنگش متفاوت است و هر بیماری در سنین خاصی بروز و ظهور میکند و موجب این عارضه میشود. طبقه بندی علت لنگش در کودکان بر حسب سن آنها عبارتست از:

بچه نوپا (3-1 سالگی)

تشخیص علت لنگش در این سن مشکل است چون همیشه نمیتوان ارتباط خوبی با بچه برقرار کرد. مهمترین علل در این سن عبارتند از :

عفونت مفصل ران

سینوویت گذرای مفصل ران

بیماری دیسکیت یا عفونت دیسک بین مهره‌ای یکی از علل لنگش در کودکان است. این بیماری ممکن است باعث شود کودک نتواند راه برود یا به طور کلی از جای خود حرکت نکند. علایم دیگر این بیماری شامل عدم توانایی کودک در برداشتن یا حمل اشیاء از روی زمین، خم شدن زانوها و لگن بدون خم کردن ستون مهره، و برخاستن از جایش با ستون مهره خم نشده است.

عفونت دیسک بین مهره ای معمولاً به دلیل باکتری به نام “استافیلوکوک طلایی” ایجاد می‌شود. با استفاده از اسکن رادیوایزوتوپ می‌توان به منشأ عفونت، که معمولاً ستون مهره است، پی برد و می‌توان با استفاده از کشت خون بیمار، میکروب مسئول را مشخص کرد.

عارضه نوپایان کودکان یا “شکستگی نوپایان Toddler’s fracture” می‌تواند منجر به بروز این بیماری شود. این نوع شکستگی‌ها معمولاً در استخوان تیبیا یا ساق پا دیده می‌شوند و به صورت یک شکستگی مارپیچی بدون جابجایی است. شکستگی‌ها ممکن است در رادیوگرافی اولیه مشخص نشوند، اما در رادیوگرافی‌هایی که بعد از دو هفته انجام می‌شود، می‌توان کال استخوانی را که در محل شکستگی ایجاد شده است، مشاهده کرد.

فلج مغزی Cerebral oalsy از دیگر علل لنگش در کودکان است. ممکن است تنها علامت فلج مغزی در کودکان، لنگیدن باشد. در این کودکان حرکات زانو و مچ پا محدود ولی بدون درد است و رفلکس های اندام تحتانی زیاد شده و در مچ پا کلونوس وجود دارد.

دررفتگی مادرزادی مفصل ران

بیماری روماتیسم در کودکان یک بیماری دردناک است که به طور معمول در دختران دیده می‌شود. در این بیماری، مفاصل مچ پا یا زانو متورم، دردناک و گرم می‌شوند.

لوسمی، یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در کودکان زیر ۱۶ سال است و بیشترین شیوع آن در سنین بین ۵ تا ۱۲ سال است. در بیش از ۲۰ درصد از موارد لوسمی، اولین علامت‌های بیماری مشکلات عضلانی- اسکلتی و لنگش در کودکان است. در این بیماران، درد در استخوان‌های اندام تحتانی و اطراف مفاصل وجود دارد، همچنین علائم دیگری مانند رنگ پریدگی، خونمردگی‌های پوستی، تب و خونریزی نیز مشاهده می‌شود.

استئوئید استئوما، یک تومور خوش‌خیم کمی در این سنین رخ می‌دهد و تشخیص آن نیز مشکل است. استفاده از اسکن رادیوایزوتوپ می‌تواند به تشخیص این بیماری کمک کند.

کودک (10-4 سالگی)

شایعترین علل لنگش در کودکان در این سنین عبارتند از

سینوویت گذرای مفصل ران

بیماری پرتس

کوکسا وارا

بیماری سیور

نوجوان (15-11 سالگی)

شایعترین علل لنگش در کودکان در این سنین عبارتند از

لغزش اپی فیز سر استخوان ران

کشیدگی عضلات و تاندون ها بر اثر ورزش

استئوکندریت دیسکان زانو

چسبیدن استخوان های مچ پا

برای مطالعه ” علت پا درد شبانه کودک ” و ” ورم مفاصل در کودکان” کلیک کنید .

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان