آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

علل تورم زانو

-تورم زانو به علل متفاوتی ایجاد می شود. به طور کلی نقرص زانو یک بیماری التهابی است که منجر به سوزش، تورم، گرمی، قرمزی و خشکی مفاصل می‌شود. ورم زانو به علت آب آوردن زانو و اصولا به علت افزایش مایع مفصلی است. این مایع مفصلی بطور طبیعی به اندازه چند سی سی در زانوی همه افراد وجود داشته و به توسط سلول های لایه سینوویال مفصل ترشح میشود. وقتی حجم این مایع مفصلی زیاد می شود به اصطلاح آب آوردن زانو گفته می شود. که در این مقاله به علل و درمان ورم زانو می پردازیم.

ورم زانو می تواند به علت عفونت باشد. این عفونت میتواند بصورت یک عفونت کلی در بدن مثلا یک بیماری ویروسی باشد که در زانو هم تورم ایجاد کرده و یا ممکن است اختصاصا خود زانو عفونت کرده باشد. تشخیص آن معمولا با معاینه بالینی و بررسی آزمایشگاهی مایع مفصلی امکانپذیر است. پزشک ارتوپد با سرنگ مقداری از مایع مفصلی را خارج کرده و به  آزمایشگاه ارسال می کند و آزمایشگاه مواد شیمیایی و سلول های شناور در آن را بررسی و به پزشک گزارش می دهد. پزشک با بررسی این اطلاعات متوجه میشود که آیا عفونت در کار است یا خیر.

images

-بعضی بیماری های متابولیک هم می توانند باعث بروز این بیماری شوند شوند مانند رسوب املاح کلسیم در داخل مفصل.

تورم زانو در غالب اوقات به علت مشکلات پارگي منیسک زانو یا رباط های زانو، به علت آرتروز زانو،و یا پیچ خوردن آن ایجاد میشود. در این موارد پزشک با معاینه بیمار و انجام بررسی های تصویربرداری مانند رادیوگرافی و ام آر آی و در صورت لزوم انجام آرتروسکوپی علت را تشخیص داده و زانو درد را درمان می کند.

-کمبود کلسیم معمولا نمی تواند علت این بیماری باشد.

-این احتمال وجود دارد که با تورم زانو عفونتی در بدن فرد باشد ولی آزمایش خون و ادرار آن را نشان ندهد. پزشک برای تشخیص بیماری محدود به یک روش نیست. وی با صحبت با بیمار، معاینه وی و انجام آزمایشات و تصویریرداری و دیگر روش های تشخیصی علت مشکلات بیمار خود را مشخص می کند.

-تورم زانو علل بسیار متعددی دارد. البته وقتی این بیماری بدنبال ضربه و آسیب به زانو ایجاد می شود عوامل ایجاد کننده محدود ترمی شوند. مهمترین این عوامل آسیب های رباط های جانبی و صلیبی، پارگی منیسک زانو و شکستگی زانو هستند و باید درمان شکستگی کشکک زانو و … انجام گردد. آسیب رباط ها و منیسک در عکس رادیوگرافی دیده نمی شوند. بسیاری از شکستگی های بدون جابجایی اطراف مفصل زانو هم در رادیوگرافی ساده دیده نشده و برای تشخیص آن ها نیاز به وسایل تصویربرداری پیشرفته تری مانند سی تی اسکن و ام آر آی وجود دارد.

کيست بيکر يک نوع ورم است که در ناحيه پشت زانو اتفاق مي‌افتد. ورم پشت زانو به علت کيستی است که از مايع سينوويال که معمولاً در داخل مفصل زانو  وجود داشته و وظيفه لغزنده ساختن مفصل را بر عهده دارد، پر شده است.

درمان

-وجود تورم زانو بعد از پنج هفته طبیعی نبوده و برای بررسی آن باید به پزشک ارتوپد مراجعه کرد. پزشک با معاینه بیمار و بررسی های پاراکلینیکی ابتدا سعی می کند علت را بیابد. تنها پس از یافتن علت راه های درمان آب آوردن زانو را مشخص کرد.

– تورم زانو به علل مختلفی ایجاد شده و درمان هریک با دیگری متفاوت است. بطور مثال اگر تورم به علت پارگی منیسک زانو ایجاد شده باشد درمان آن متفاوت است با زمانی که مشخص شود علت این تورم پارگی رباط صلیبی بوده است.

منبع: ایران ارتوپد

مقالات مرتبط

درمان درد کمر

روش های درمانی رایج برای کمردرد عبارتند از: فهرست مطالب1  ورزش2 کاهش وزن3 استفاده از کیسه آب گرم و یا

مطالعه »
مشاوره رایگانمشاوره رایگان