آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

درمان شکستگی قوزک پا

قوزک پا متشکل از استخوان، رباط، تاندون و ماهیچه است. از آنجائیکه قوزک پا وزن بدن را تحمل میکند، بنابراین بسیار در معرض خطر آسیب و درد می باشد. ممکن است درد قوزک از داخل و یا خارچ مچ پا در امتداد تاندون آشیل ( متصل کننده  عضلات ساق پا به پاشنه) احساس شود. درد خفیف قوزک پا با درمانهای خانگی برطرف می شود اما برای درمان دردهای شدید حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه نمود.

انواع

شکستگی مچ پا شکستگی جزئی یا کامل استخوان یک طرف یا دو طرف استخوان است. انواع شکستگی مچ پا بین 1 تا 3 براساس تعداد استخوان های شکسته طبقه بندی می شوند که از قرار زیر است:

  • شکستگی قوزک جانبی: تنها استخوان خارجی مچ پا، استخوان نازک نی شکسته می شود.
  • شکتگی قوزک میانی: تنها استخوان داخلی مج پا، استخوان درشت نی، شکسته می شود.
  • شکستگی دو قوزکی: دو استخوان نازک نی و درشت نی شکسته می شوند.
  • شکستگی سه قوزکی: سه استخوان نازک نی، درشت نی و قوزک خلفی شکسته می شوند.

اکثر  آسیب های قوزک پا با درمانهای ساده و خانگی برطرف می شوند. مانند:
–    استراحت: تا حد امکان وزن وارد شده به قوزک پا و فعالیت های روزمره را کم کنید.
–    یخ: 3 الی4  مرتبه در طول روز از بسته یخ بروی محل درد استفاده نمایید.
–    بانداژ: پیچیدن باند در محل برای کاهش تورم
–    بالا گرفتن پا: بالا گرفتن پا برای کاهش تورم
–    مصرف مسکن: استفاده از داروهایی مانند ایبوپروفن، ادویل و ناپروکسن برای کاهش درد و کمک به بهبود محل درد.
باید توجه داشت با وجود بهترین مراقبتها نیز کمی تورم، دردهای اول صبح  و یا درد بعد از فعالیت های بدنی تا چندین هفته بعد از شروع درمان وجودخواهد داشت.

درمان شکستگی قوزک خارجی

اگر شکستگی قوزک خارجی (Lateral malleole) بدون جابجایی باشد و مچ پا پایدار باشد (بدین معنی که آسیب لیگامانی جدی که باعث ناپایداری مچ پا شود، وجود نداشته باشد)، پزشک ممکن است برای ارزیابی پایداری مفصل مچ پا از رادیوگرافی استرسی استفاده کند. در این روش، مچ پا در وضعیت‌های خاصی عکس‌برداری می‌شود.

به طور معمول، برای درمان شکستگی قوزک خارجی، مچ پا به مدت شش تا هفت هفته با استفاده از آتل یا گچ بی‌حرکت می‌شود. در این مدت، بیمار باید از قرار گرفتن وزن بر روی پا خودداری کند. همچنین، پزشک معالج به طور مکرر از مچ پا عکس می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود که شکستگی جابجایی اضافی نکرده است.

اگر قطعات شکسته شده جابجا شده باشند یا مفصل مچ پا ناپایدار باشد، ممکن است نیاز به جراحی برای درمان شکستگی مچ پا باشد. در این جراحی، برای تثبیت استخوان‌های شکسته شده از پیچ و پلاک یا پین استفاده می‌شود.

درمان شکستگی  قوزک داخلی

درمان شکستگی قوزک پا معمولاً به دو شکل انجام می‌شود، غیرجراحی و جراحی. اگر شکستگی قوزک داخلی Medial malleole جابجایی نداشته و پایدار باشد یا قطعه شکسته خیلی کوچک باشد، درمان معمولاً به صورت غیرجراحی انجام می‌شود. برای بررسی پایداری مفصل، ممکن است از یک رادیوگرافی استرسی استفاده شود.

در این روش درمانی، مچ پا بمدت شش تا هفت هفته به وسیله آتل یا گچ بی‌حرکت می‌شود. بیمار باید در این مدت از وزن گذاشتن بر روی پا خودداری کند. همچنین، پزشک معالج باید به طور مکرر از مچ پا عکس برداری کند تا مطمئن شود که شکستگی جابجایی نکرده است.

اگر قطعات شکسته جابجا شده باشند یا مفصل مچ پا ناپایدار باشد، جراحی ممکن است انجام شود. گاهی حتی برای درمان شکستگی‌های بدون جابجایی نیز از جراحی استفاده می‌شود، به خاطر احتمال بالای جابجایی شکستگی در چند هفته اول بعد از شکستگی. برای تثبیت استخوان‌های شکسته شده، از پیچ به تنهایی یا همراه با پلاک یا پین و وایر استفاده می‌شود.

درمان شکستگی قوزک خلفی

قوزک خلفی یا پشتی Posterior malleole در واقع قسمت پشتی پایین ترین ناحیه درشت نی است که سطح پشتی مفصل مچ پا را تشکیل میدهد. این شکستگی بندرت بصورت تنها و ایزوله دیده میشود و معمولا همراه با شکستگی قوزک خارجی یا داخلی است. اگر قطعه شکسته و کنده شده قوزک خلفی بزرگ بوده و سطحی بیش از یک چهارم سطح مفصلی را از مچ پا کنده باشد، مفصل ناپایدار بوده و درمان باید به توسط عمل جراحی انجام شود. درمان های غیر جراحی و جراحی این شکستگی مانند شکستگی قوزک داخلی است.

درمان شکستگی های دوقوزکی

شکستگی دوقوزکی یا Bimalleolar fracture معمولاً برای توصیف شکستگی‌های همزمان قوزک داخلی و خارجی استفاده می‌شود. این نوع شکستگی‌ها ناپایدار بوده و ممکن است همراه با دررفتگی مچ پا دیده شوند. درمان شکستگی دوقوزکی در این صورت عموماً به صورت جراحی انجام می‌شود، مگر اینکه شرایط بیمار اجازه جراحی را ندهد. برای تثبیت استخوان در این نوع شکستگی‌ها معمولاً از پیچ و پلاک استفاده می‌شود.

 برای آشنایی با نقش  فیزیوتراپی در درمان شکستگی استخوان روی لینک کلیک کنید

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان