آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

درمان شکستگی دنبالچه

استخوان دنبالچه، که در اصطلاح پزشکی به آن استخوان کوکسیکس نیز گفته می‌شود، از چهار یا گاهی پنج مهره تشکیل شده است. این قسمت‌ها در زمان تولد جدا از یکدیگر هستند و قابل حرکت هستند، اما با گذشت زمان به یکدیگر می‌پیوندند. اما باید توجه داشت که کل استخوان دنبالچه، به ویژه در نقطه‌ای که به استخوان لگن یا ساکروم متصل می‌شود، حرکت پذیر است.

درد نسبتاً شایعی در انتهای ستون فقرات و در ناحیه استخوان خاجی و بین پاها احساس می‌شود.

علت بسیاری از دردهای دنبالچه ناشناخته است. بسیار کم اتفاق می‌افتد که این درد به علت ضربه (مانند سقوط یا زایمان)، حرکت زیاد دنبالچه، و گاهی در موارد نادر، به علت عفونت، تومور یا شکستگی باشد.

علل

 از علل شایع درد دنبالچه می توان به :

1)      ضربه مستقیم ناشی از لگد

2)      زمین خوردن با نشیمن گاه

3)      کشیدگی لیگامان های ساکروکوکسیژیال

4)      زایمان طبیعی

5)      التهاب مفصل استخوان دنبالچه یا خاجی اشاره نمود

درمان

درمان شکستگی دنبالچه در اکثر موارد بدون نیاز به جراحی انجام می‌شود. پزشک معالج معمولاً از داروهای ضد التهابی مانند بروفن برای کاهش درد و التهاب در ناحیه شکستگی استفاده می‌کند. همچنین، به بیمار توصیه می‌شود از بالشتک‌های نرم و مخصوص برای نشستن استفاده کند و از نشستن در محیط‌های سرد اجتناب کند. گرم کردن منطقه دردناک می‌تواند در کاهش شدت درد موثر باشد.

در برخی موارد، فیزیوتراپی با استفاده از گرمای موضعی و یا اولتراسوند می‌تواند به بهبودی بیمار کمک کند. اگر با درمان‌های فوق بهبودی حاصل نشود، تزریق در اطراف استخوان دنبالچه یا دستکاری کوکسیکس تحت بیهوشی ممکن است بهبودی بیمار را فراهم کند. در دستکاری کوکسیکس تحت بیهوشی، شکستگی جاافتاده و لیگامان‌ها آزاد می‌شوند که می‌تواند منجر به کاهش درد و بهبود بیماری شود.

در موارد مقاوم به درمان‌های فوق، برای بیمار عمل جراحی در نظر گرفته می‌شود. در این عمل، استخوان کوکسیکس برداشته می‌شود و قاعدتاً درد بیمار مبتلا به شکستگی دنبالچه بهبود می‌یابد.

 عوارض جراحی شکستگی استخوان دنبالچه

عوارض درمان شکستگی دنبالچه با عمل جراحی می‌تواند زیاد باشد. در حدود 20 درصد موارد، احتمال بهبود نیافتن زخم جراحی و عفونت محل عمل جراحی وجود دارد. علت احتمال عفونت جراحی در این بیماران نزدیک بودن محل عمل به مقعد است و علت احتمال دیر خوب شدن زخم جراحی، فشار بیش از حد به پوست ناحیه بر اثر نشستن است. همچنین، در درصدی از بیماران ممکن است درد بعد از جراحی شکستگی دنبالچه بهبود نیابد.

برای آشنایی با درمان درد دنبالچه با ورزش روی لینک کلیک کنید

مقالات مرتبط

نوار عصب و عضله

کلینیک نوار عصب و عضله یکی از کلینیک های تشخیصی مهم در مرکز جامع توانبخشی امید می باشد.از آنجا که

مطالعه »
مشاوره رایگانمشاوره رایگان