آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

حرکات اصلاحی گردن درد

xnecksp21

شیوع گردن درد در افراد علل مختلفی دارد که اصلی‌ترین آن‌ها رشد زندگی صنعتی، بی‌تحرکی و عادت‌های غلط زندگی است.

گردن درد را یکی از اختلالات شایع در بین افراد است و یکی از مهم‌ترین این اختلالات عارضه‌ی سر به جلو یا (Forward Head Posture) است که عامل بیش از 50 درصد دردها در ناحیه گردن است و با ماشینی شدن زندگی و استفاده زیاد از وسایلی مثل رایانه و تلویزیون رشد قابل توجهی داشته و باعث بروز بیماری‌های مثل آرتروز و درد انگشتان، دست‌ها و بازوها می‌شود.

الگوهای زندگی امروز به گونه‌ای است که سر افراد در ساعاتی از روز جلوتر از امتداد قامت قرار می‌گیرد و از آن جا که مهم‌ترین عناصر حیاتی انسان در وضعیت قامت در گردن قرار دارد و اندام‌های تعاملی در گوش داخلی قرار گرفته، هر گونه بر هم خوردگی که در وضعیت گردن پیش می‌آید، می‌تواند تمام سیستم تعادلی فرد را به هم بریزد و باعث بروز ناراحتی و گردن درد در زندگی افراد چه در سن جوانی و چه در میانسالی به وجود می‌آورد.

با بروز این اختلالات دامنه حرکت مفاصل گردنی کاهش می‌یابد و به نوعی خستگی مزمن در ناحیه‌ی عضلات گردن احساس می‌شود. اگر این عارضه ادامه پیدا کند، با فشار به ریشه عصب باعث بروز درد در نواحی شانه و بازوها می‌شود و عوارضی مانند گزگز کردن انگشتان و بی‌حسی آن‌ها را در پی دارد. به همین دلیل باید افراد قبل از پیشرفت بیماری ، سبک زندگی خود را تغییر دهند. گردن درد بیشتر در افرادی که در سن میانسالی قرار دارند و دچار ضعف عضلانی می‌شوند اتفاق می‌افتد. عارضه سر به جلو هم که عامل مهمی در بروز سردردهای مزمن در اشخاص است بین دانشجویان، کارمندان و کسانی که وقت بسیاری را جلوی تلویزیون می‌گذرانند شایع‌تر بوده که اخیرا استفاده زیاد از تلفن همراه هم به آن اضافه شده است.

گردن درد کاملا قابل پیشگیری است و در تمام دنیا با آموزش‌های صحیح سعی می‌شود از بروز درد جلوگیری کرد. همچنین حرکاتی که افراد در طول روز انجام می‌دهند هم در پیشگیری این بیماری موثر است. یکی از این حرکات که باید در برنامه روتین روزانه افراد قرار بگیرد، بالا گرفتن سر و قرار دادن آن در امتداد خط مستقیم و یا قرار دادن دست‌ها پشت گردن و عقب کشیدن آن است که باعث برداشته شدن فشار از روی مهره‌ها می‌شود. البته استفاده از بالش مناسب هم تاثیر مهمی در پیشگیری از گردن درد دارد.

توصیه می شود مراقب نحوه نشستن کودکان پشت میز و تماشای تلویزیون باشید و عارضه سر به جلو اگر درمان نشود در طولانی مدت باعث چرخیدن شانه‌ها به سمت داخل و گوژپشتی در افراد می‌شود. به همین دلیل افراد باید عادت‌های غلط زندگی خود را اصلاح کنند و نحوه درست نشستن و استفاده از ابزار را بیاموزند؛ چرا که با پیشرفت گردن درد و ابتلا به آرتروز درمان بسیار مشکل‌تر خواهد شد. البته تاثیر انجام حرکات ورزشی در تقویت عضلات بالاتنه و به خصوص گردن را نباید نادیده گرفت.

برای مطالعه ” حرکات اصلاحی گردن ” کلیک کنید.

مقالات مرتبط

تمرینات بدنی اروبیک

انجام منظم تمرینات بدنی اروبیک برای کنترل موقیت آمیز استئوآرتریت بسیار مهم است. ورزش فواید زیادی دارد از جمله کاهش

مطالعه »
مشاوره رایگانمشاوره رایگان