آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

نحوه عملکرد تکارتراپی برای درمان درد و التهاب چگونه است؟

تکارتراپی (ترمیمی با استفاده از انرژی خازنی و مقاومتی) یک روش درمانی است که با استفاده از امواج رادیویی، انرژی را به بدن منتقل می‌کند و با ایجاد گرما در داخل باعث بهبودی می‌شود. این روش نوآورانه از گرمای درونی برای درمان آسیب‌های اسکلتی عضلانی و عوارض ناشی از بیماری‌ها استفاده می‌کند.

گرمای تولید شده توسط حرکت بارهای الکتریکی، فرآیندهای ترمیمی را تحریک می‌کند و دارای اثرات ضد التهابی و تسکین‌دهنده است.

اگر از هر یک از بیماری‌های اسکلتی عضلانی یا آسیب دیدگی رنج می‌برید، تکارتراپی ممکن است راه حل مناسبی برای شما باشد. با متخصصین مرکز جامع توانبخشی امید برای تعیین وقت ملاقات تماس بگیرید تا در خصوص تکارتراپی و کاربرد آن برای تسکین درد خود اطلاعاتی کسب نمایید. متخصصین این مرکز طرح تشخیصی و درمانی را به شما ارائه می‌دهند که نتایج مطلوب را تضمین می‌کند.

کاربرد تکارتراپی


وجود جراحات یا بیماری‌های زیر شما را به یک متقاضی مناسب جهت تکارتراپی تبدیل می‌کند:

  • کوفتگی و رگ به رگ شدن
  • توانبخشی بعد از عمل
  • آسیب‌های ورزشی
  • آسیب‌های عضلانی و تاندونی
  • نوروپاتی‌ها
  • بافت اسکار
  • اختلالات ستون فقرات و مفصل محیطی
  • اختلالات عروقی و لنفاوی
  • اختلالات ارتوپدی سیستم عصبی محیطی
  • توانبخشی کف لگن
  • صدمات حاد و مزمن

مزایای تکارتراپی


  • صدمه نمی‌زند و غیرتهاجمی است. تکارتراپی بیشتر شبیه به ماساژی آرامش‌بخش است.
  • نتایج پس از اولین جلسات قابل مشاهده هستند.
  • درد را تسکین می‌دهد، به بازسازی بافت کمک می‌کند و بهبودی را تسریع می‌کند. همچنین تکارتراپی در بعضی موارد مدت زمان درمان را کاهش می‌دهد.
  • تکارتراپی در بسیاری از موارد برای درمان بافت‌های نرم مانند عضلات و استخوان‌های سخت‌تر، مفاصل، غضروف‌ها، رباط‌ها و سایر بافت‌ها مؤثر است. حتی در ناحیه گردن نیز می‌توان از این درمان استفاده کرد.
  • تجهیزات مربوطه امکان شخصی‌سازی و بهینه‌سازی درمان را با توجه به شرایط بیمار فراهم می‌کند.
  • با تنظیم سطح انرژی نه تنها در لایه‌های سطحی بلکه حتی در لایه‌های عمیق بافت‌ها نیز می‌توان نفوذ کرد.
  • می‌توان از تکارتراپی بلافاصله پس از وارد شدن آسیب یا در مرحله حاد یک روند التهابی استفاده کرد.

روش انجام تکارتراپی


روش انجام تکارتراپی

تکارتراپی در واقع نوعی گرمادرمانی عمیق است. دستگاه تکار با استفاده از انرژی الکترومغناطیسی این گرمای عمیق را ایجاد می‌کند. گرمای عمیق روند بهبود را تحریک و زمان توانبخشی را کوتاه می‌کند. مستندات نشان می‌دهند که تکارتراپی بر ساختارهای عمیق‌تر نیز تأثیر می‌گذارد.

تکارتراپی یک روش درمانی است که با استفاده از گرمای الکتریکی، بافت‌های بدن را تحریک می‌کند و باعث بهبودی آنها می‌شود. اعمال گرما با دستگاه تکارتراپی بسیار آسان است. در این روش، الکترودها در یک طرف و سر دستگاه در طرف دیگر بافت قرار داده می‌شوند. در این حالت، بافت بین الکترودها به یک خازن تبدیل می‌شود. بدن بیمار یک رسانای الکتریکی پر از مایعات نمکی است و مانند هر رسانای دیگر، مانند خازن عمل می‌کند و انرژی الکتریکی در آن ذخیره می‌شود. سر دستگاه دارای یک پوشش سرامیکی غیررسانا است که باعث می‌شود انرژی الکتریکی در عمق بافت ذخیره شود. به همین دلیل، تکارتراپی را به عنوان گرمادرمانی عمیق نیز می‌شناسند.

میزان گرمایش به خصوصیات بافتی (دی الکتریک) و نفوذپذیری الکتریکی بستگی دارد. نفوذپذیری الکتریکی توانایی بافت در ذخیره انرژی الکتریکی در یک میدان الکتریکی است. عضلات، غضروف‌ها و خون از قدرت نفوذپذیری الکتریکی بالایی برخوردار هستند. این خاصیت بافت‌ها، آنها را به گزینه‌های مناسبی جهت انجام تکارتراپی تبدیل می‌کند. دستگاه انرژی الکترومغناطیسی را با فرکانس 500 کیلوهرتز/طول موج 600 متر تولید می‌کند. این فرکانس، برای گرمایش عمیق مطلوب است.

افزایش دمای بافت نتایج زیر راه به همراه دارد:

  • افزایش متابولیسم سلولی (بهبودی)
  • افزایش گردش خون
  • افزایش قابلیت ارتجاعی
  • کاهش ادم/تورم
  • کاهش درد

این ویژگی‌ها باعث می‌شوند تکارتراپی روشی عالی برای درمان آسیب‌های حاد و مزمن باشد. از تکارتراپی می‌توان برای درمان لنگش، سفتی یا درد در عضلات، تاندون‌ها، رباط‌ها و مشکلات مفصلی استفاده کرد.

روش‌های تکارتراپی


تکارتراپی به دو روش مختلف روی منطقه آسیب دیده تأثیر می‌گذارد:

روش مقاومتی 

روش مقاومتی

روش مقاومتی با الکترودهای بدون عایق انجام می‌شود و برای درمان بافت‌های بسیار مقاوم شامل استخوان‌ها، غضروف‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها، فاشیا و بافت‌های فیبروتیک کاربرد دارد.

با استفاده از این روش می‌توان از طریق قرار دادن صحیح الکترودها درمان را بر روی بخشی از بدن متمرکز کرد. عمل درمانی در مسیر جریان بین الکترودها ایجاد می‌شود.

  • موارد کاربرد: درمان‌های عمیق و موضعی برای مفصل‌ها، ماهیچه‌ها و تاندون‌ها.

روش خازنی 

روش خازنی

در روش خازنی از یک صفحه و الکترود عایق‌دار برای درمان بافت‌هایی که مقاومت کمی در برابر جریان دارند استفاده می‌شود. این بافت‌ها شامل پوست، بافت همبند، سیستم گردش خون، سیستم لنفاوی می‌باشند.

الکترود فعال عایق‌دار به طور عمده در بافت‌های زیرین که عمل درمانی روی آن‌ها متمرکز است، یک حرکت بار ایجاد می‌کند.

  • موارد کاربرد: مرحله شروع درمان، درمان سطحی، درمان بافت‌های نرم و هیدراته

اغلب اوقات به صورت متناوب از روش‌های خازنی و مقاومتی برای اخذ نتیجه بهتر استفاده می‌شود.

تکارتراپی چه حسی ایجاد می‌کند؟


تکارتراپی چه حسی ایجاد می‌کند؟

تکارتراپی درمانی خوشایند و ملایم است. بیماران حرکت ملایم دستگاه و گرمای خوشایندی را تجربه می‌کنند. گرما نتیجه هدایت گرما از بافت‌های عمیق‌تر به لایه سطحی پوست است. گیرنده‌های حرارتی بدن در سطح قرار دارند.

برای متخصص انجام تکارتراپی آسان است. پروتکل‌های از پیش برنامه ریزی شده تنظیمات بهینه را جهت درمان در اختیار شما قرار می‌دهند. علاوه بر این یک دکمه کنترل قدرت روی سر دستگاه وجود دارد.

آیا تکارتراپی خطرناک است؟


خیر، تکارتراپی خطری ندارد. این روش کنترل شده باعث ایجاد احساسی دلپذیر می‌شود که آرامش‌بخش و راحت و در عین حال بسیار مؤثر است. هیچ عارضه جانبی در صورت استفاده صحیح از دستگاه وجود ندارد.

هزینه تکارتراپی


هزینه تکارتراپی

تکارتراپی با درمان‌های دستی ادغام می‌شود و بنابراین هزینه هر جلسه به زمان مورد نیاز و مهمتر از همه به تکنیک استفاده شده بستگی دارد. یک برنامه درمانی که شامل فناوری تکارتراپی است معمولاً هزینه کمتری نسبت به یک برنامه درمانی معمولی دارد. هزینه پایین‌تر نیز به دلیل زمان کوتاه مورد نیاز جهت دستیابی به نتایج است.

سؤالات متداول


آیا تکارتراپی دردناک است؟ 

خیر، تکارتراپی دردناک نیست. تکارتراپی موجب افزایش گردش خون موضعی در بافت هدف می‌شود. بدین طریق فناوری تکارتراپی امکان درمان آسیب‌ها در مرحله حاد را فراهم می‌کند و درد و تورم موضعی را به طور قابل توجهی تسکین می‌دهد. تکارتراپی تجربه‌ای فوق‌العاده دلپذیر است.

آیا فناوری تکارتراپی فقط برای ورزشکاران مفید است؟ 

خیر، پروتکل‌های تکارتراپی در دنیای ورزش حرفه‌ای شکل گرفته‌اند تا راه حلی برای رفع هرچه سریعتر نیازهای ورزشکاران و بازگشت آن‌ها به حرفه خود را ارائه دهند. اکنون نیز در خارج از دنیای ورزش برای پیشگیری و درمان برخی مشکلات استفاده می‌شوند.

آیا تکارتراپی برای کودکان نیز مناسب است؟ 

هیچ منعی برای استفاده از این روش درمانی در کودکان وجود ندارد. هرچند پزشک مسئولیت برنامه‌ریزی زمانی و چگونگی انجام درمان را بر عهده دارد.

چه درمانی دقیقاً با فناوری تکارتراپی ادغام شده است؟ 

تکارتراپی یک روش درمانی دستی با استفاده از ابزاری الکترونیکی است که با تماس دو اپلیکاتور مختلف با بدن باعث فعال سازی موضعی مجدد سیستم گردش خون می‌شود. بسته به هدف درمان تکارتراپی می‌تواند گردش خون موضعی یا گشاد شدن موضعی عروق، اکسیژن‌رسانی و تغذیه بافت‌ها و تخلیه سموم را تحریک کند.

آیا جلسات درمانی تکارتراپی نیاز به استفاده از محصولات خاص دارد؟ 

مسلماً محصولات خاص مورد نیاز هستند. یکی از این محصولات کرمی خاص با رسانایی بالا است که به تأثبر فیزیولوژیکی القایی توسط دستگاه کمک می‌کند. علاوه بر این از یک سری محصولات مکمل برای ایجاد احساس مطلوب، تقویت و طولانی کردن اثرات مورد نظر در طول جلسه درمانی نیز استفاده می‌شود.

چند جلسه درمان با فناوری تکارتراپی جهت اخذ نتایج لازم است؟ 

تعداد جلسات لازم جهت اخذ نتیجه مورد نظر بستگی به تشخیص و نظر متخصص دارد. تکارتراپی موجب فعال‌سازی مجدد موضعی سیستم گردش خون و لنفاوی می‌شود که اثرات درمانی مطلوب همراه با درمان دستی را افزایش می‌دهد. اگر تشخیص صحیح باشد و پزشک پروتکل مناسبی را اتخاذ کند نتایج قابل توجهی در همان جلسه اول به دست می‌آید.

چند درمان در هفته می‌تواند انجام شود؟ 

جلسات درمان دستی با استفاده از فناوری تکارتراپی در صورت لزوم می‌توانند حتی چندین بار در روز انجام شوند و هیچ محدودیتی در این خصوص وجود ندارد. بلافاصله پس از تشخیص ابتدا پزشک و سپس درمانگر با در نظر گرفتن نیازها و در دسترس بودن بیمار مناسب‌ترین برنامه درمانی را در نظر خواهند گرفت.

طول مدت یک جلسه تکارتراپی 

طول مدت یک جلسه تکارتراپی بستگی به زمان مورد نظر بیمار و تظاهرات بالینی دارد. سه نوع درمان در این خصوص وجود دارند. درمان ضد التهابی موضعی به مدت 10 تا 20 دقیقه، درمان فشرده 30 تا 40 دقیقه و درمان پیشگیری و نگهدارنده 60 دقیقه به بالا طول می‌کشند.

در صورت آسیب دیدن چه مدت باید برای انجام تکارتراپی صبر کرد؟ 

از فناوری تکارتراپی می‌توان بلافاصله در همان روز پس از آسیب دیدگی استفاده کرد. تکارتراپی با ایجاد یک تحریک موضعی در سیستم گردش خون و لنفاوی هر گونه ورم یا ادم را از بین می‌برد و بدون افزایش درد بلافاصله تورم را کاهش می‌دهد.

آیا می‌توان از تکارتراپی به منظور پیشگیری استفاده کرد؟ 

بله، به دلیل توانایی این روش در تقویت فرآیندهای طبیعی خود ترمیمی فیزیولوژیکی، در حال حاضر از تکنولوژی تکارتراپی به طور معمول در درمان‌های پیشگیری‌کننده، به ویژه در دنیای ورزش‌های حرفه‌ای استفاده می‌شود. این روش همچنین می‌تواند از اثرات مفید خود برای جلوگیری از بروز طیف وسیعی از بیماری‌های شایع، که ناشی از اضافه وزن، وضعیت بد قرارگیری بدن، آسیب ناشی از فعالیت‌های مکرر و سایر موارد هستند، استفاده کند.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان