آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

ورزش های مضر برای کمر درد

images 6

بسیاری از فعالیت‌های ورزشی ممکن است اختلالات کمر را تشدید کنند. بنابراین، آگاهی از اینکه کدام ورزش‌ها برای کمر مضر هستند و کدام‌ها بی‌ضرر، بسیار حائز اهمیت است. انجام مداوم یک ورزش مضر می‌تواند اثرات نامطلوبی داشته باشد. درمان کمر درد با ورزش باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شود. ورزش‌هایی که ممکن است منجر به تشدید کمردرد شوند، شامل فعالیت‌هایی هستند که در حالت ایستاده، باعث خم شدن فقرات به سمت عقب می‌شوند. این فعالیت‌ها باعث ایجاد گودی واضح در ناحیه کمر می‌شوند و ممکن است منجر به کمر درد شوند.

همچنین، تمرین‌هایی که در حالت خوابیده به شکم، قوس پیدا کردن ناحیه پشت کمر را می‌کنند، نیز مضر هستند. این تمرین‌ها ممکن است باعث انقباض شدید عضلات پشتی شوند و می‌توانند منجر به فشرده شدن قسمت‌های درگیر ضایعه در ناحیه فقرات تحتانی شوند.

برخی تمرین‌ها و حرکات ورزشی ممکن است منجر به تشدید کمردرد و گردندرد شوند. به عنوان مثال، رساندن دست‌ها به نوک انگشتان پا هنگام خم شدن به جلو، می‌تواند باعث ایجاد فشار زیاد بر روی عضلات پشتی شود و منجر به تشدید کمردرد شود. همچنین، تمرین بلند کردن پاها در حالت خوابیده ممکن است باعث انقباض عضلات پشتی شود و منجر به افزایش قوس کمر و کمردرد شود.

این مقاله توصیه می‌کند که برای جلوگیری از این مشکلات، بهتر است از انجام این تمرین‌ها خودداری کرد و به جای آن، به تمرین‌های دیگری که کمترین فشار را بر روی قسمت‌های حساس کمر و گردن ایجاد می‌کنند، مانند تمرین‌های تقویت عضلات شکم و عضلات پشت با استفاده از تجهیزات ورزشی مناسب، روی زمین یا با استفاده از حمایتی از دستگاه‌های ورزشی، متمرکز شد.

فعالیت دیگری که موجب کمر درد می شود، بلند کردن وزنه سنگین تا سطح بالاتر از کمر می باشد. در این میان ورزش وزنه برداری به ویژه در میان جوانان دبیرستانی به طور فزاینده ای در حال گسترش است. این واقعیت دردناک است زیرا رشد بسیاری از جوانان هنوز کامل نمی باشد. در چنین مواردی، یافتن نوجوانی با پارگی دیسک های پایین کمر و حتی با شکستگی نیمه خلفی فقرات غیر منتظره نیست. در این حالت بیمار فرد 15 یا 16 ساله ای می باشد که به کمر درد شدید و مزمن مبتلا است. چنین موقعیتی موجب می شود که بیمار در صورت عدم جراحی، تا پایان عمر با مشکل مواجه شود. ورزش پیاده روی و آهسته دویدن برای مبتلایان به کمر درد پیشنهاد نمی شود زیرا اکثر مردم به ویژه میانسالان و افراد مسن با افزایش قوس کمر این ورزش ها را انجام می دهند. چون این افراد شکم را جلو داده و عضلات پشت را شدیداً منقبض می کنند. طرفداران پیاده‌روی و دویدن آهسته معتقدند که این ورزش‌ها برای قلب و ریه‌ها مفید هستند. آن‌ها اظهار می‌کنند که دوچرخه‌سواری برای کمردرد مضر نیست زیرا وزن بدن به جای عضلات پشت، توسط دست‌هایی که روی دسته دوچرخه قرار گرفته‌اند، تحمل می‌شود. ورزش بدون درد دیگری که می‌تواند جایگزین آهسته دویدن یا پیاده‌روی شود، در جا زدن در حالتی است که دست‌ها روی میز یا سطح دیگری قرار گرفته‌اند. این عمل موجب رفع فشار وزن بدن از عضلات پشت می‌شود و بنابراین انقباض عضلات برای مقابله با نیروی ثقل را حذف می‌کند.

بالا رفتن از پله‌ها نیز برای کمر مفید است، به طور معمول در بالا رفتن از پله یا شیب‌ها پشت را خم می‌کند و عضلات شکم را منقبض و سفت می‌کنیم. در این عمل، عضلات پا و سرینی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. هنگام پایین آمدن از پله‌ها وضعیت معکوس شده و این عمل بالقوه آسیب‌زا است و موجب کمردرد می‌شود، اما یک راه برای رفع این مشکل، گرفتن نرده در حین پایین آمدن پله‌هاست. تمرین‌های کشیدن بدن به طرف بالا، فعالیت‌های مناسبی برای دست‌ها و قسمت‌های فوقانی بدن هستند.

برای مطالعه ” ورزش های مفید کمردرد ” کلیک کنید .

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان