آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

ناهنجاری قوس گردن

images 1

ستون فقرات در ناحیه گردن به جلو تحدب دارد.چنانچه این انحنا بیش از حد طبیعی باشد به آن لوردوز گردنی می گویند.

(چنانچه ناهنجاری قوس گردن بیش از حد طبیعی باشد،لاله ی گوش از راستای عمودی بازو،لگن و سایر نقاطی كه در ارزیابی وضعیت ستون فقرات ملاك قرار می گیرد،به سمت جلو تغییر می دهد).این ناهنجاری به لحاظ كوچكتر بودن مهره ها و ضخامت دیسكها نسبت به سایر قوسهای ستون فقرات جزئی تر است.

علائم ناهنجاری قوس گردن

به دنبال بروز این ناهنجاری، سر به جلو فرود می‌آید. در ارزیابی بدن با استفاده از خط شاقولی لاله گوش، این خط در محل قرارگیری طبیعی خود نمی‌افتد و به نسبت انحنای گردن، جلوتر از وضعیت معمولی قرار دارد. به طور عمومی، چانه افراد مبتلا به این ناهنجاری، قوسی در قسمت جلوی گردن دارند و بین گردن و فك، زاویه‌ای تقریباً ۹۰ درجه ای ایجاد می‌شود. این زاویه در وضعیت طبیعی، کمتر از این مقدار است. یک سطح خاص در محدوده شانه‌ها، به خوبی قابل مشاهده است که نشان می‌دهد گردن به جای قرار گرفتن در وسط شانه، در سطح جلویی و فرو روی سینه قرار دارد. ارتفاع گردن افراد مبتلا به این ناهنجاری، نسبت به وضعیت طبیعی، کوتاهتر به نظر می‌رسد و گاهی اوقات یقه کت یا پیراهن آنها به سمت بالا چروکیده می‌شود.

علل

1. Bad Posture خوگرفتن به عادات بد درکلیه حالت ها، زمان ایجاد کننده هستندکه به صورت عادی باشند، و پس از مدتی به حالت طبیعی درخواهند آمد.

 2. بیماری غیر عفونی است.

 3. مشکل روحی و روانی در افراد

 4. مشکلات شغلی در بعضی از کشورهای جهان سوم.

 5. افزایش قوس کمر (بیش از حد طبیعی در افراد).

 6. مشکلات شغلی(نانوا، آشپز، بناها، موتورسواران).

 7. درمان جراحی در افراد.

 8. تغییر فیزیولوژیکی در دختران درسن بلوغ است (گفته هاضد و نقیض است)؛

9. بلندی قد درجامعه ما محکوم به کوژپشتی است (چون مجبورند با افراد قد کوتاه در ارتباط باشند).

 10. رعایت نکردن اصول ارگونومی که مربوط به کشورهای عقب مانده است (در مدرسه، اداره).

عوامل

عوامل ایجاد ناهنجاری قوس گردن را نمی‌توان به طور قطع عوامل خاص حرکتی دانست، اما گفته شده است که این ناهنجاری در افراد روشندل شایع‌تر است، زیرا سر آنها برای درک محیط مدام به جلو تمایل دارد. استفاده از بالشهای بلند نیز احتمالاً در بروز یا تشدید این ناهنجاری مؤثر است. مهمترین عوامل ایجاد ناهنجاری قوس گردن، بیماری‌هایی شامل پارگی دیسكهای بین مهره ای یا سل ستون مهره‌های گردنی و عفونت‌های گردنی ذکر شده است.

عوارض

عوارض برای اینکه گردن در جایگاه طبیعی خود بماند، عضلات ناحیه گردن متحمل فشار زیادی می‌شوند، به‌طوری که در تمام شرایط، این گروه از عضلات (ذوزنقه‌ی گوشه‌ای، مهره‌ای رأسی و مهره‌ای گردنی) درگیر انقباضات بیشتر از حد طبیعی است. این انقباض موجب خستگی عمومی گردن و کاهش عملکرد حرکتی آن می‌شود. در مجموع می‌توان گفت ناهنجاری قوس گردن عوارض و پیامد وخیمی ندارد، اما با توجه به اینکه تیپ ظاهری بدن را از حالت طبیعی خارج می‌کند، معمولاً ناهنجاری قوس گردن از نظر روانی و اجتماعی اثرات منفی به جا می‌گذارد.

برای مطالعه ” حرکات اصلاحی قوس گردن ” کلیک کنید .

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان