آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

صدای تق تق زانو و عارضه پارگی مینیسک زانو

مینیسک زانو یک نوع از غضروف هستند که در مفصل زانو وجود دارد مینیسک زانو، دیسک های C شکل هستند که در زانو وجود دارند هر زانو دو مینیسک دارد یکی در لبه خارجی زانو و یکی در لبه داخلی دارد. مینیسک ها با تعادل وزن در سرتاسر زانو سبب ثابت نگه داشتن زانو می شود.

پارگی مینیسک به آسیب دیدگی ایجاد شده بر اثر پارگی غضروف هایی که در بالای استخوان ران قرار گرفته است و هنگام حرکت مفصل زانو باعث لغزش و حرکت استخوان ران می شود، گفته می شود. این پارگی ها معمولا براساس محل قرارگیری و شکل ظاهری آن توصیف می شوند، به عنوان مثال پارگی دسته سطلی (bucket handle)، پارگی طولی (longitudinal)، پارگی شبیه به منقارطوطی (parrot beak)، پارگی عرضی (transverse).

با انجام معاینه فیزیکی پزشک می تواند تشخیص دهد که پارگی مینیسک مربوط به مینیسک جانبی یا میانی است و تستهایی مانند ام آر آی و آرتروسکوپی زانو می تواند به تشخیص محل دقیق پارگی غضروف ها و شکل ظاهری آنها کمک کند.متخصص فیزیوتراپی مینیسک به مدیریت این آسیب کمک می‌کند. درمان های فیزیوتراپی و توان‌بخشی تأثیر بسزایی در تسریع فرایند بهبود و درمان پارگی مینیسک زانو دارند و حصول نتیجه بهینه را در تمام بیماران دچار پارگی مینیسک درجه 1، 2 و 3 تضمین می‌کنند.

به دلیل اینکه خون موجود در هر قسمت مینیسک متفاوت است شناخت محل دقیق آسیب دیدگی به تصمیم گیری درمورد درمان پارگی مینیسک زانو (درمان بوسیله جراحی یا بدون انجام جراحی) کمک می کند، هر چه که میزان خون موجود در بافت بهتر باشد روند بهبودی سریعتر و آسان تراست. لبه های خارجی غضروف ها دارای میزان خون بیشتری نسبت به ناحیه مرکزی سی شکل(C)است. خون موجود درغضروف زانو همچنین با افزایش سن کاهش میابد و20 درصد از خون موجود در بدن در سنین 40 سالگی از دست می رود.

علت پارگی مینیسک زانو

پارگی مینیسک زانو معمولا با چرخاندن سریع زانو هنگام بلند کردن اشیاء سنگین و یا در بازی های ورزشی ایجاد می شود. با مسن تر شدن، پاره شدن مینیسک زانو آسان تر می شود.
این آسیب در سه نوع وجود دارد.
با یک پارگی کوچک، شما ممکن است درد و تورم خفیف داشته باشید. این درد معمولا درطول 2 یا 3 هفته از بین می رود.
پارگی در حد متوسط می تواند درد در کنار یا مرکز زانو ایجاد کند تورم به آرامی در 2 یا 3 روز بدتر می شود این ممکن است سبب احساس سفتی در زانو و محدودیت در خم شدن زانو شود زمانی که شما زانو را پیچ و تاب یا چمباتمه می زنید ممکن است درد شدیدی احساس کنید این علائم در مدت 1 یا 2 هفته از بین می رود اما اگر شما زانو را پیچ و تاب دهید و یا بیش از حد از زانو استفاده کنید درد بر می گردد و اگر پارگی مینیسک زانو درمان نشود درد برای سال ها باقی می ماند.
در پارگی شدید، تکه ای از مینیسک پاره شده می تواند به فضای مفصلی حرکت کند این می تواند سبب گرفتن یا قفل کردن زانوی شما شود. شما ممکن است نتوانید زانو را به حالت مستقیم درآورید شما ممکن است احساس لرزش در زانو داشته باشید و ممکن است بعد از صدمه، در عرض 2 یا 3 روز متورم شده و تبدیل به سفتی در زانو شود.

علایم پارگی مینیسک زانو

درد، اولین علامت پارگی مینیسک زانو است. در برخی موارد، این درد ممکن است خفیف باشد و فرد قادر به ادامه فعالیت‌های روزمره خود باشد. پارگی مینیسک زانو ممکن است علت صدا دادن زانو باشد. اما وقتی بخشی از مینیسک بین استخوان ران و درشت نی قرار می‌گیرد، درد شدیدی ایجاد می‌کند. این نوع پارگی دارای عروق خونی نیست و در هنگام آسیب خونریزی نمی‌کند. اما ممکن است عروق اطراف آن دچار پارگی شود، که منجر به تورم مفصل می‌شود که از علائم پارگی مینیسک زانو محسوب می‌شود.

در اکثر موارد، پارگی مینیسک هیچ علامت و نشانه‌ای را به همراه ندارد. اما افرادی که دچار پارگی مینیسک هستند، ممکن است در زمان آسیب دیدگی زانوهای خود را متوجه شوند. آنها با علائمی مانند درد زانو و شنیدن صدای تق‌تق زانو مواجه می‌شوند. هر گونه آسیب دیدگی در مفصل زانو، التهاب ایجاد می‌کند و در نتیجه با بروز التهاب، درد و تورم رخ می‌دهد. تورم در مفصل زانو ناشی از پارگی مینیسک، چند ساعت بعد از آسیب دیدگی ایجاد می‌شود و این تورم به میزان درد و انباشتگی مواد مایع درون مفصل بستگی دارد و حرکت زانو را با مشکل مواجه می‌کند.

زمانی که مایع در اطراف مفصل زانو انباشته شود، صاف کردن و کشش زانو به صورت کامل با مشکل و درد همراه می‌باشد. در برخی موارد، تورم خیلی جدی نیست و در بعضی از بیماران، آسیب دیدگی اولیه هشدار دهنده نیست. اما علائمی که با گذشت زمان ایجاد می‌شود، ممکن است نیاز به توجه بیشتری داشته باشد.

بسیار به ندرت، آسیب دیدگی‌های جدی و پارگی مینیسک بر اثر افزایش سن و ابتلا به بیماری آرتروز و از بین رفتن غضروف‌ها ایجاد می‌شود.

بعدازآسیب دیدگی های مفصل زانو، آسیب دیدگی ها به تدریج آرام می شود، و زمانیکه التهابات اولیه بهبود یافت احساس طبیعی در مفصل ایجاد می شود، اگر چه ممکن است با گذشت زمان علائم دیگری در مفصل زانو ایجاد شود که شامل مواردزیراست:

1-  بروز درد هنگام دویدن و پیاده روی در فواصل طولانی

2-  ایجاد تورم های متناوب در مفصل زانو، در اکثر موارد زانوی مبتلا به پارگی منیسک دچارگرفتگی می شود.

3-  صدا دادن زانو و تق تق کردن هنگام بالا وپایین رفتن ازپله

4-  عدم ثبات و استحکام مفصل زانو و احساس درآمدن مفصل، این اختلال بسیار به ندرت ایجاد می شود، اما درصورت بروز آن باعث افتادن فرد می شود.

5-  قفل شدن زانو(مسدود شدن  ناحیه حرکتی زانو یعنی جاییکه زانو نمی تواند به صورت کامل کشیده یاصاف شود) قفل شدن زمانی ایجاد میشود که قسمتی ازمینیسک پاره شده برروی خودش گره بخورد و حرکت کامل مفصل زانو را مسدود کند زانو در حالت خمیدگی بین 15 تا 30 درجه باقی مانده و قفل میشود و نمی توان آنرا خم یا صاف کرد.

تشخیص پارگی مینیسک

پارگی مینیسک اغلب با معاینه فیزیکی متیواند تشخیص داده شود دراین معاینات پزشک مفصل زانو وساق پای شما را درموقعیت های مختلف حرکت میدهد تا دلائل بروز علائم ونشانه ها را ارزیابی وشناسایی کند

تست های عکس برداری

اشعه ایکس:به دلیل اینکه پارگی مینیسک، پارگی غضروف است این اختلال دراشعه ایکس نشان داده نمی شود، اما مشکلات دیگر مفصل زانوکه ممکن است علائمی شبیه به پارگی مینیسک داشته باشد بوسیله اشعه ایکس قابل تشخیص است

آلتراساند یا فراوادرمانی: آلتراساند می تواند به ارزیابی حرکات داخلی مفصل زانو به پزشک کمک کند این تست میتواند به تشخیص پارگی غضروف ها که باعث گرفتگی در نواحی حرکتی مفصل زانو می شود کمک کند.

تست عکس برداری ام آر آی

ام آر آی از امواج رادیویی و امواج مغناطیسی قدرتمندی برای ایجاد تصاویرازساختارهای داخلی مفاصل استفاده می کند، این تست می تواند. تصاویز جزئی ازبافت های نرم وسخت مفصل زانو ایجاد کند.

آرتروسکوپی

در برخی موارد، از یک وسیله به نام آرتروسکوپ برای مشاهده و بررسی داخل مفصل زانو استفاده می‌شود. آتروسکوپ با ایجاد یک شکاف کوچک بر روی مفصل زانو وارد داخل مفصل می‌شود. این وسیله دارای یک دوربین کوچک است که تصاویر واقعی از داخل مفصل را بر روی یک تلویزیون به پزشک نشان می‌دهد. در صورت نیاز به جراحی، وسایل مورد نیاز برای انجام جراحی از طریق شکاف کوچک وارد مفصل می‌شود و جراحی از طریق آرتروسکوپ انجام می‌شود.

درمان پارگی مینیسک زانو

درمان های اولیه

درمان ها برای درمان پارگی مینیسک زانو معمولا بدون جراحی وبا درمان های ابتدائی انجام می شود، نمونه ای ازاین درمان ها درزیرذکرشده است:

استراحت: ازانجام فعالیت هایی که باعث تشدید درد مفصل زانو می شود، مخصوصا فعالیت هایی که باعث چرخش مفصل میشود خودداری کنید  شما ممکن است ازعصا یا چوبدستی هنگام راه رفتن برای کاهش فشار بروی مفصل زانو وتسریع روند بهبودی استفاه کنید.

یخ: به کاربردن یخ می تواند باعث کاهش تورم و درد مفصل شود استفاده ازکمپرس یخ، بسته های گیاهان یخ زده، یا حوله ای  که با قطعه های یخ پرشده است برای مدت زمان 15دقیقه می تواند باعث کاهش التهابات و درد شود. این درمان را در روزهای اول و دوم هر 4 تا 6ساعت یکبار انجام دهید و بعدازآن هنگام نیاز این کار را انجام دهید.

مصرف دارو: مسکن های بدون تجویز پزشک می تواند به کاهش درد زانو کمک کند.

درمان های ثانویه

درمان پارگی مینیسک با فیزیوتراپی می تواند به استقامت ماهیچه های اطراف زانو وساق پا کمک کند، و باعث استحکام و پشتبانی از مفصل زانو شود. به کاربردن محافظ هایی برای کمان پا و کفی های طبی می تواند به تقسیم فشار اطراف زانو وکاهش فشار بر قسمت خاصی از مفصل زانو کمک کند.

درمان جراحی

درصورتیکه زانوی شما بعد از انجام درمان های اولیه هنوز دچار درد،  سختی و قفل شدن می باشد، پزشک انجام جراحی را به شما توصیه می کند. با انجام جراحی مخصوصا در کودکان و افراد جوان می توان پارگی مینیسک را ترمیم کرد. در صورتیکه پارگی مینیسک ترمیم  نشود، باید آنرا برداشت. جراحی با ایجاد شکاف کوچک در مفصل و بوسیله آرتروسکوپ انجام می شود. بعد از انجام جراحی برای بهبود استقامت واستحکام مفصل زانو، باید تمرینات فیزیکی و ورزشی انجام دهید.

ریکاوری و توانبخشی برای بیماران مبتلا به پارگی منیسک زانو

 درصورتیکه درمان های اولیه وبدون جراحی  برای بیمار انجام شده باشد درد و تورم ناشی ازپارگی مینیسک باید بعد ازچند روز کاهش یابد.

ریکاوری و توانبشخی بعد از درمان مسئولیتی است که بیماران باید برعهده بگیرند. این روند با ایجاد استقامت واستحکام مفصل زانو انجام می شود، و باید دراین دروان وزن متعادل خود را حفظ کنند و از انجام فعالیت هایی که باعث ایجاد فشار برروی مفصل زانو می شود، خودداری کنند.

با انجام جراحی آرتروسکوپی، توانبخشی می‌تواند منجر به کاهش تورم و بهبودی شود. هدف اصلی این دوره توانبخشی، بازگرداندن تحرک به زانو تا جای ممکن است. انجام تمرینات فیزیوتراپی در این روند جراحی بسیار حیاتی است و یکی از بخش‌های اساسی درمان محسوب می‌شود. اکثر متخصصان فیزیوتراپی با همکاری جراحان، به بازگرداندن عملکرد مفصل به حالت طبیعی تا جای ممکن کمک می‌کنند. برخی پزشکان، قبل از انجام جراحی، به بیماران تمرینات توانبخشی را توصیه می‌کنند. این تمرینات به بیمار کمک می‌کنند تا عضلات چهارسر ران و مفصل همسترینگ را تقویت کند و از ضعف عضلات بعد از جراحی جلوگیری کند. هدف از انجام این تمرینات، ایجاد استقامت در اطراف زانو، بازگرداندن تحرک به مفصل و افزایش استحکام مفصل است.

ورزشکاران می‌توانند یک یا دو هفته پس از انجام تمرینات توانبخشی به تمرینات خود بازگردند. این افراد به گروهی از افرادی اشاره دارند که ساعات زیادی را به انجام تمرینات توانبخشی اختصاص می‌دهند. اما برای بقیه بیماران، این امر ممکن است کمتر از 6 هفته به انجام فعالیت‌های خود بازگردند. بیشتر بیماران پس از جراحی بهبود می‌یابند و می‌توانند فعالیت‌های خود را بهتر انجام دهند. پیش‌بینی بازگشت بیماران بعد از جراحی برای انجام فعالیت‌های طبیعی بسیار مثبت است، اما این بستگی به انگیزه بیماران برای انجام تمرینات سخت فیزیوتراپی و ادامه آنها بعد از اتمام دوره‌های درمانی رسمی دارد.

تمرینات بعد از درمان پارگی مینیسک زانو

توانبخشی به بیمار و میزان پاسخگوئی مفصل او به جراحی بستگی دارد. توصیه های خاص برای این بیماران، حفظ وزن متعادل و انجام تمریناتی است که توسط جراح  و متخصص فیزیوتراپی برای بیمار طراحی شده است.

برای مطالعه درمان پارگی  مینیسک زانو کلیک کنید

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان