آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

درد رشد در کودکان

roshd

یک کودک شب مادر خود را از خواب بیدار کرده و به پاهای خود اشاره میکند. مادر پاهای کودک را کمی ماساژ میدهد و بچه دوباره به خواب میرود. صبح کودک از خواب بلند شده و هیچ مشکلی ندارد و ممکن است این واقعه بارها در شب اتفاق بیفتد.

این داستانی است که مکرر اتفاق میفتد و در غالب اوقات معاینه و بررسی پزشک هیچ چیز غیر طبیعی را نشان نمیدهد. در نهایت تشخیص درد رشد کودکان بر ناراحتی کودک گذاشته میشود. خیلی اوقات وقتی هیچ علت خاصی به عنوان منشا درد پیدا نمیشود برچسب درد رشد را بر آن میزنند.

این نوع بیماری درد پا کودکان درمان اختصاصی ندارد و معمولا با ماساژ و کمپرس گرم، درد تسکین پیدا می‌کند، با این روش کودک به خواب می‌رود و صبح روز بعد هم شکایتی از درد اندام نخواهد داشت اما در صورت لزوم با نظر پزشک می‌توان از داروهایی مانند استامینوفن یا ایبوبروفن برای کاهش درد رشد کودکان استفاده کرد.

این بیماری دردهایی هستند که در بعد ازظهر و هنگام شب اتفاق می‌افتند، این مشکل معمولا در کودکان 3 تا 12 سال مشاهده می‌شود به ویژه در دو گروه سنی 3 تا 5 سال و 8 تا 12 سال شایع‌تر است. حدود 25 تا 40 درصد کودکان در این رده سنی دچار این عارضه می شوند.

اگر شب هنگام کودک شما از درد در ناحیه ساق پا و یا ران‌ها احساس درد یا ناراحتی داشت و از شما خواست تا پاهای او را ماسا‍‍‍ژ دهید از این کار امتناع نکنید و به در خواست کودک خود عمل کنید.

شدت درد رشد در کودکان با توجه به آستانه درد و میزان تحمل ذاتی درد، در بچه‌ها با هم متفاوت است، درد اگرچه معمولا شدید نیست اما ممکن است گاهی بچه را از خواب بیدار کند و این درد معمولا با ماسا‍ژ تسکین پیدا می‌کند و تا صبح برطرف می‌شود.

البته اینکه کودکی که دچار درد رشد است هر شب این دردها را تجربه نمی‌کند، ممکن است کودک همزمان با درد در ناحیه پاها، از درد شکم و یا سر درد هم احساس ناراحتی کند.

درد در قسمت عضلات پا حس می شود، در کودکان فعال و پرتحرک به خصوص در پایان یک روز پرفعالیت با تحرکاتی مانند دویدن یا پریدن زیاد و یا بالا و پایین رفتن زیاد از پله‌ها در طول روز اتفاق می افتد و همچنین در دختر بچه‌ها کمی شایعتر است.

این عارضه با قرمزی و تورم همراه نیست .

درد رشد در کودکان با مفاصل شل و انعطاف پذیر بیشتر از سایرین مشاهده می شود. همچنین سابقه فامیلی تا حدودی در ایجاد این مشکل دخیل است.

هنگام رشد کودک علائمی چون تورم ، قرمزی و گرم بودن در ناحیه مفاصل وجود ندارد.

اینکه علت این بیماری ناشناخته است و برخلاف نامگذاری انجام گرفته این درد در اثر رشد استخوانی ایجاد نمی‌شود، در حقیقت شواهدی از اینکه رشد استخوانی باعث درد شود وجود ندارد چرا که نوزادان یا افراد در سن بلوغ که رشد استخوانی سریع دارند دچار این مشکل نیستند. به همین دلیل برخی متخصصین ترجیح می‌دهند به جای” درد رشد” از عنوان “دردهای راجعه شبانه اندام” استفاده کنند.

درد رشد در کودکان باعث بروز مشکلات بعدی برای کودک نمی‌شوند و اثر منفی روی رشد کودک ندارند و معمولا به مدت یک یا دو سال برطرف شده یا به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند.

برای مطالعه ” علت پا درد شبانه کودک ” کلیک کنید .

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان