آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

تاثیر طب سوزنی در کمردرد

download 71

یک بررسی وسیع نشان داده ‌است که طب سوزنی برای درمان کمردرد، توسط دکتر طب سوزنی موثر و مقرون به صرفه است.

طب سوزنی باید به عنوان یک گزینه ی موثر در تدابیر درمانی برای بیماران مبتلا به درد مزمن در نظر گرفته شود.

ویت و همکارانش می‌نویسند که بیماران برای درمان کمردرد مداوم به طور چشمگیری به شیوه‌های طب مکمل، به خصوص طب سوزنی روی آورده‌اند، اما بررسی‌ها در مورد تاثیر بخش بودن طب سوزنی نتایج متناقضی به دست داده است.

این محققان برای بررسی اثربخشی و مقرون به صرفه بودن استفاده طب سوزنی همراه با مراقبت‌های معمول، بیش از یازده هزار فرد مبتلا به کمردرد مداوم را وارد تحقیق خود کردند.

در گروه درمانی، بیماران در طول یک دوره ی سه ماهه تا ۱۵ جلسه با طب سوزنی را دریافت می‌کردند و سه ماه پس از آن مورد پیگیری قرار می‌گرفتند.

پس از این دوره، در بیمارانی که در گروه درمان کمردرد با طب سوزنی کمر درد قرار داشتند، به طور قابل توجهی نسبت به گروه شاهد(گروهی که تحت درمان با طب سوزنی قرار نگرفته بودند)، عملکرد کمر به حال عادی بازگشته بود و درد تسکین پیدا کرده بود.

طب سوزن نسبت به مراقبت‌های معمول هزینه بیشتری در بر داشت، اما با توجه به افزایش میزان درمان کمردرد شیوه‌ای مقرون به صرفه به نظر می رسد.

۱- کاهش کمردرد از طریق تحریک اعصاب که در عضلات و سایر بافت‌ها قرار دارد. از طریق این تحریک طب سوزنی می‌تواند باعث ترشح اندروفین- انکفالین و بتا اندروفین‌هایی شود که مانند مرفین اثر تسکین دهنده دارند. این فاکتورها از نخاع- مغز میانی- هیپوفیز و هیپوتالاموس ترشح می‌شوند.
۲- کم کردن التهاب از طریق ترشح فاکتورهای مربوطه یکی دیگر از کارهای طب سوزنی است، که این مکانیزم اثر قرص‌های ضدالتهاب (مثل ایندومتاسین) هم می‌باشد.
۳- کاهش انقباض عضلات و بهبود حرکت مفاصل که به وسیله افزایش جریان خون ایجاد می‌شود؛ این مکانیزم اثر طب سوزنی می‌تواند باعث کاهش ادم، تورم و کبودی هم بشود.

کمردرد از نظر طب سوزنی

از دیدگاه طب سنتی چین (طب سوزنی) کمردرد می‌تواند به دلایلی ایجاد شود از جمله: حمله باد سرد، رطوبت، ضعف کانال‌‌ کلیه، کاهش جریان خون و انرژی در منطقه کمر و رکود خون در اثر تروما و یا ضربه به کمر.

برای مطالعه ” تاثیر شنا در کمردرد ” روی لینک کلیک کنید .

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان