آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

بررسي هاي آزمايشگاهي در تشخيص علت كمردرد

ترموگرافي در تشخیص علت کمردرد

در اين روش براي اندازه گيري تغييرات گرمايي بين دو طرف بدن يا دماي ارگان خاصي از اشعه ي مادون قرمز استفاده مي كنند . ترموگرافي براي تشخيص وجود يا عدم وجود فشار بر روي ريشه هاي عصبي بكار
برده مي شود .

سونوگرافي در تشخیص علت کمردرد

در تشخیص علت کمردرد با امواج اولتراسوند (سونوگرافی) ، از امواج صوتي با فركانس بالا براي گرفتن تصاوير درون بدن استفاده مي كند. بازتاب هاي امواج صوتي ثبت شده و در همان زمان به صورت تصوير قابل مشاهده اند. اين روش مي تواند زخم ها و آسيب ها را در عضلات ، ليگامنت ها ، تاندون ها و ساير بافت هاي نرم نشان دهد .

ميلوگرام در تشخیص علت کمردرد

این نوع عکس‌برداری با استفاده از اشعه ایکس انجام می‌شود و در آن یک نوع رنگ ویژه به داخل ستون مهره‌ها تزریق می‌شود که در عکس به خوبی قابل رویت است. میلوگرام‌ها نیز توانایی تشخیص عکس‌برداری با استفاده از اشعه ایکس را افزایش می‌دهند. در این روش، رنگ متمایز به داخل کانال مهره‌ای تزریق می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند که طناب نخاعی و اعصابی که توسط دیسک‌های فتق یافته یا شکسته شده تحت فشار قرار گرفته‌اند، به خوبی توسط عکس‌برداری با استفاده از اشعه ایکس قابل مشاهده باشند. این نوع عکس‌برداری به تشخیص فتق دیسک، فشار وارد بر ستون مهره‌ها و عصب‌ها و تومورها کمک می‌کند.

قبل از ابداع اسکن سی تی و ام آر آی، میلوگرام تنها آزمون تشخیص فتق دیسک توسط جراحان بود. میلوگرام معمولاً در ترکیب با اسکن سی تی استفاده می‌شود و برای انجام آن حدود ۲۴ ساعت بستری در بیمارستان لازم است. پس از این روش، در ۱۰ تا ۱۲ درصد افراد، سردرد، تهوع و استفراغ گزارش شده است.

ديسكوگرافي در تشخیص علت کمردرد

دیسکوگرافی یک روش تشخیصی و تسکین درد است که با تزریق یک رنگ متمایز به داخل دیسک مهره‌ای که درد از آن ناشی می‌شود، انجام می‌شود. این روش یک گونه دیگر از عکس‌برداری با استفاده از اشعه ایکس است و از دو بخش تشکیل شده است. در بخش اول، یک سوزن به داخل دیسک مصدوم وارد می‌شود و saline به داخل آن تزریق می‌شود تا فشار درون دیسک افزایش یابد. در صورتی که دوباره درد ایجاد شود، دیسک به عنوان منبع درد شناخته می‌شود. در بخش دوم، نوعی رنگ به داخل دیسک تزریق می‌شود و می‌تواند مناطق آسیب دیده، ناهنجاری‌های هسته دیسک و گسیختگی آن را در عکس‌برداری که پس از تزریق انجام می‌شود، نشان دهد. در دیسکوگرافی، تزریق به دیسک سالم سبب ایجاد ناراحتی مختصری می‌شود، ولی در صورتی که تزریق به دیسک معیوب انجام گیرد، درد کاملاً متوقف می‌شود که حتی ممکن است تا چند روز ادامه یابد.

دیسکوگرافی تنها موقعی انجام می‌گیرد که جراح قصد برداشتن یک یا چند دیسک دردناک را داشته باشد و اغلب برای بیمارانی پیشنهاد می‌شود که نیازمند جراحی کمر بوده و یا درد آنان با روش‌های درمانی بکار گرفته شده بهبود نیافته است.

اسكن استخوان در تشخیص علت کمردرد

آزمون ويژه اي است كه در آن ذرات راديواكتيو به درون خون تزريق مي شوند . اين ذرات قابل تشخيص اند . اين ذرات در نواحي شكستگي ، عفونت و تومور تجمع X در عكس برداري توسط اشعه ي مي كنند و تصاوير توليد شده توسط اسكنر به كامپيوتر فرستاده مي شوند تا بخش هايي كه داراي متابوليسم استخواني و يا جريان خون نامنظم هستند و همچنين ميزان بيماري مفصل مورد ارزيابي قرار گيرند . پس از شناسايي اين نقاط از تصاوير سی تی اسکن و ام آر آی براي يافتن جزئيات بيشتر استفاده مي شود.

نوار عصب و عضله در تشخیص علت کمر درد

الکترومیوگرافی یا نوار عصب و عضله، فعالیت الکتریکی را در یک عصب بررسی می‌کند و می‌تواند ضعف عضلانی ناشی از آسیب یا اختلال عصبی در کنترل حرکتی را شناسایی کند. به عبارت دیگر، الکترومیوگرافی نشان می‌دهد آیا مشکلی در عصب‌هایی که به اندام پایینی می‌روند وجود دارد یا خیر. الکترومیوگرافی معمولا برای تعیین ریشه‌های عصبی تحت فشار توسط دیسک فتق شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این آزمون، سوزن‌های کوچکی را به داخل عضلاتی که توسط هر ریشه عصبی تحت پوشش قرار می‌گیرند (مثلاً ماهیچه‌های پا) فرو می‌کنند. بسته به شرایط عصبی، پزشک دو مجموعه الکترود (مشابه الکترودهای بکار رفته در الکترود کاردیوگرام) را بر روی پوست عضلات قرار می‌دهد. دسته اول الکترودها شوک ملایمی در بیمار ایجاد می‌کنند که به عضله خاصی هدایت می‌شوند. در صورتی که تغییری در عملکرد عصب ایجاد شود، عضله انواع متفاوتی از پیام‌های الکتریکی را ارسال می‌کند. مجموعه دوم الکترودها جهت ثبت سیگنال‌های الکتریکی عصب مورد استفاده قرار می‌گیرند و پزشک از این اطلاعات به وجود آسیب عصبی پی می‌برد.

روش پتانسيل برانگيخته (EP) درتشخیص علت کمردرد

روش پتانسیل برانگیخته نيز با دو مجموعه الكترود سرو كار دارد ، يكي براي تحريك عصب حسي و ديگري بر روي پوست سر قرار مي گيرد تا سرعت انتقال سيگنال هاي عصبي به مغز مورد اندازه گيري قرار گيرد .

منبع: تحقیق ورزش درمانی و علل بروز کمردرد

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان