آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

مور مور شدن دست و پا

در پوست، گیرنده‌های بسیار ریزی وجود دارند که حساس به لمس و فشار هستند و تحریک آنها منجر به تولید جریان الکتریکی خفیف می‌شود. این جریان الکتریکی توسط رشته‌های باریکی به نام آکسون از پوست دور می‌شود. آکسون‌های متعدد در کنار هم قرار گرفته و یک دسته را تشکیل می‌دهند و سپس دسته‌های آکسون‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند تا چیزی را بسازند که به آن عصب حسی گفته می‌شود. این عصب‌ها سپس به سمت نخاع و مغز می‌روند.

بنابراین، عصب حسی مسئول انتقال حس لمس از پوست به مغز است. این عصب‌ها از پوست شروع شده و پس از پیوستن به هم در طول اندام به سمت بالا حرکت کرده و پس از طی مسیری در نخاع به مغز می‌رسند. تحریک این اعصاب در پوست به شکل حس لمس در مغز تفسیر می‌شود. اختلال در هر ناحیه‌ای از مسیر این عصب‌ها می‌تواند منجر به بروز احساس گز‌گز و مورمور شود. در این وضعیت، عصب نمی‌تواند پیام حسی را به درستی به مغز منتقل کند و مغز این پیام ناقص و پراعوجاج را به شکل گز‌گز و مورمور تفسیر می‌کند.

علل مور مور دست و پا:

آکسون‌ها، رشته‌های بسیار ریز میکروسکوپی هستند که از گیرنده‌های حسی در پوست منشا گرفته و پیام حسی آن را به نخاع و سپس مغز می‌رسانند. این رشته‌ها دارای غلافی به نام میلین هستند که از آنها نگهداری و حفاظت می‌کند. در بعضی از بیماری‌ها، آکسون و یا غلاف میلین اطراف آن خراب شده و در نتیجه عصب نمی‌تواند پیام حسی را به درستی به مغز منتقل کند. مغز این پیام ناقص و پر اعوجاج را به شکل گزگز و مورمور تفسیر می‌کند.

بیماری متعدد اسکلروز یا مایلین متعدد (MS) یک بیماری التهابی سیستم عصبی مرکزی است که شاخص اصلی آن وجود حداقل دو اختلال عصبی در دو مکان متفاوت یا در دو زمان مختلف است. این بیماری ضایعاتی را در مغز و نخاع ایجاد می‌کند و می‌تواند موجب بروز احساس گزگز و مورمور و سوزن‌سوزن شدن در دست و پا شود.

بیماری گیلن باره که به علت حمله سیستم ایمنی بدن انسان به غلاف میلین عصب‌ها ایجاد می‌شود، معمولاً به صورت ضعف عضلانی در اندام تحتانی ظاهر می‌شود که بتدریج شدت می‌یابد. این ضعف عضلانی می‌تواند همراه با احساس گزگز در دست‌ها یا پاها باشد.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان