آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

درمان بدون جراحی دیسک کمر

backpain1

 

    درمان بدون جراحی کمر درد به 2 گونه صورت میگیرد:    1-مداخله ای(عمل بسته)   2-غیر مداخله ای    بنابر تشخیص پزشک یکی از این دو روش یا ترکیبی ار این دو روش بعنوان  درمان غیر جراحی   کمر برای بیمار در نظر گرفته می شود.

دردناحیه کمریکی ازرایج ترین مشکلات دربین افراد است. خوشبختانه اکثر مشکلات ناحیه کمر با گذشت تقریبا 6 هفته درمان میشوند.دربیشتر موارد درد ناحیه تحتانی مفصل کمر نیازی به درمان و عکس برداری خاصی ندارد.در ابتدا تشخیص پزشک و مشخص شدن علت درد بسیار مهم است.

درمان غیر جراحی کمر درد چیست؟ مسلماً تمام دردهای ناحیه ستون فقرات پشتی و کمری با استفاده از یک شیوه، درمان پذیر نیستند. ابتدا می بایست مشخص شود که درد ایجاد شده در این ناحیه چه علتی دارد و در صورتیکه علت آن اسکلتی عضلانی باشد، درمانهای غیر جراحی جهت درمان آن قابل استفاده می باشد. شایان ذکر است برخی از کمردرد ها ممکن است به علت عوارض احشایی و یا علل دیگری که مستقیما با ستون فقرات مرتبط نیستند ایجاد شده باشد.
 

 

مداخله ای

دردهای ستون فقرات با توجه به علت ایجاد و شدت آنها به طرق مختلف از جمله عمل بسته دیسک کمر امکان برطرف شدن دارند. برخی از دردهای این ناحیه ممکن است به علت یک حرکت اشتباه ایجاد شوند که عوارض زیادی هم به جای نگذاشته باشد که در این حالت یک استراحت چند روزه به تنهایی ممکن است برطرف کننده علائم دیسک کمر باشد. در مرحله بعدی با توجه به ارزیابی انجام شده توسط پزشک متخصص تنها دارو به همراه استراحت تجویز شود. در موارد شدیدتر، درمانگر برخی ورزشهای اختصاصی درمان دیسک کمر را هم به بیمار آموزش می دهد که در برطرف کردن علایم دیسک کمر به اوکمک می کند.

علائم ونشانه ها

نشانه چیزی است که بیمار احساس می کند و گزارش می دهد، در حالی که علامت چیزی است که افراد دیگر مثل پزشک تشخیص می دهند. برای مثال، درد یک نشانه است، در حالی که جوش یک علامت است. علائم کمر درد همانطور که از اسم این بیماری مشخص است، احساس درد در هر قسمت از کمر است بطور مثال درد پایین کمر یا درد بالای آن، و گاهی اوقات تا باسن و پا امتداد پیدا می کند. در اغلب موارد علائم و نشانه های این بیماری در یک دوره زمانی کوتاه به خودی خود از بین می روند.در صورتی که علائم از بین نرفت میتوان با عمل جراحی بسته دیسک کمر به بهبود آن کمک کرد.

   درمانهای بدون جراحی کمر درد عبارتند از:     1-فیزیوتراپی     2-ورزش      3- درمان پلکانی 

اکثرافرادی که دچاربیرون زدگی دیسک کمر هستنددچار دردهای ناحیه تحتانی کمرهستند که ازعلائم اولیه این عارضه است. این درد چند روز در بدن باقی میماند و بهبود پیدا میکند. این عارضه اغلب با درد،سوزش یا ضعف همراه است. درد ساق پا از پایین زانو شروع میشود و سپس درکف پا و زانو ایجاد میشود. میتوانیم این درد را به این صورت توصیف کنیم که درد از ناحیه باسن و کمر شروع میشود و به سمت پایین یعنی به طرف ساق پا وکف پا حرکت میکند.

علائم دیسک کمر ممکن است شامل یک یا همه آنهاشود.

1-      دردمفصل کمر

2-      دردساق وکف پا (سیاتیک)

3-      احساس کرختی یابی حسی وسوزش درساق وکف پا

4-      ضعف درساق وکف پا

5-      ازدست رفتن کنترل صحیح روده و مثانه (به ندرت رخ میدهد) و هم چنین ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی تری مانند ابتلا به سندروم دم اسب caudaequina شود.این شرایط بر اثر آسیب هایی که به ستون مهره ها بر اثر فشار به ریشه های عصب است رخ میدهد و به توجهات فوری نیاز دارد. درهمه بیماران علت درد،فرسودگی ستون مهره ها نیست و این موضوعی که بین پزشکان یک جدال ایجاد میکند تا بتوانند علت صحیح عارضه را تشخیص دهد وبه درمان آن بپردازند.

علت و دلایل

aslan

علت دیسک کمر و کمر درد می تواند موارد زیر باشد:

1-      سن کمتراز20 وبیشتراز50سال

2-      شوک وضربه های شدید

3-      سابقه سرطان ووعفونت

4-      شدیدترشدن دردها هنگام شب

5-      تغییردرعملکردروده ومثانه

6-      مصرف داروهای intravenous(سرم درمانی)

7-      افزایش ضعف وبی حسی دربدن همراه باشرایطی که دربالااشاره شد دلائل دیگری برای دردهای ناحیه تحتانی کمروجوددارد.درحقیقت برای اکثر بیماران که دچار درد ناحیه کمر هستند علت خاصی تشخیص داده نمیشود.

بیماری های مفصل کمر براثر ترکیب اختلالاتی است که با افزایش سن باعث بروز درد ناحیه کمر میشود .که به عنوان اسپوندیلوزیس spondylosis (تغییرات استخوانی که موجب وارد آمدن فشار به عصب میشود)درمفصل

کمر شناخته شده است.

بیماری کمرشامل 3 مرحله است.

1-      اختلالات دیسک های میانی کمر

2-      بیماری دیسکی که منجربه ازبین رفتن دیسک میشود

3-      عدم استحکام بخش های مختلف مفصل کمر

در اکثر موارد بیرون زدگی دیسک بر اثرکهولت سن و فرسودگی ستون مهره ها ایجاد میشود. درکودکان و افراد جوان میزان مواد مایع  موجود دردیسک بسیاربالا است و با بالا رفتن سن این مایع کاهش میابد و دیسک ها خشک و ضعیف میشوند.دیسک ها جمع میشوند و فضای بین مهرها کاهش میابد و باریک تر میشود.به روند طبیعی که برای دیسک ها با افزایش سن ایجاد میشود فرسودگی دیسک گفته میشود.

علاوه برکهولت سن که یکی ازعلل ازبین رفتن دیسک است موارددیگری هم میتواند باعث دیسک کمر شدید شود. دانستن مواردی که باعث بوجودآمدن خطر بیرون زدگی دیسک میشود برای پیشگیری ازبروز چنین خطراتی بسیارموثراست.

جنسیت: آقایان درسینن 30 تا50 سال میتوانند دچارب یرون زدگی و پارگی دیسک کمر  شوند.

بلندکردن ناصحیح اجسام: استفاده ازمفصل کمر به جای ساق پا برای بلندکردن اجسام یکی ازعلت های بیرون زدگی دیسک کمر است. پیچ خوردن مفصل کمرهنگام بلندکردن یک جسم یکی دیگر از علت های این عارضه است کمک گرفتن ازساق پا برای بلند کردن جسم به جای استفاده ازکمر میتواند باعث حفاظت از ستون فقرات فرد شود.

وزن:اضافه وزن باعث ایجادفشاربر روی دیسک های ناحیه تحتانی کمرمیشود.

فعالیت های مکرری که باعث کشیده شدن ستون مهره ها میشود: بسیاری ا ز شغل ها به صورت فیزیکی است و احتیاج به انجام فعالیت هایی مانند بلندکردن،کشیدن ،خم شدن یاپیچ خوردن دارد. استفاده از نحوه صحیح بلندکردن اجسام و روش های صحیح حرکتی میتواندبه حفاظت ازمفصل کمرکمک کند.

رانندگی مکرر:نشستن به مدت طولانی و لرزش هایی که براثر تکان خوردن موتور بر روی مفصل کمر ایجاد میشود میتواند باعث فشار بر روی ستون مهره ها و بروز  نشانه های دیسک کمر شود.

زندگی عاری از تحرک: انجام فعالیت های منظم ورزشی درجلوگیری ازشرایط دردناک بسیارمهم است که این مواردشامل بیرون زدگی دیسک است.

سیگارکشیدن: اعتقادبراین است که سیگارکشیدن باعث کاهش اکسیژن موجوددردیسک میشود ودیسک رابه سرعت فرسوده میکند.

درمان

از این مرحله به بعد درمان غیر جراحی دیسک کمر که با دخالت مستقیم درمانگران انجام می شود جهت بیمار تجویز می شود. به این نکته توجه داشته باشید که منطقی تر است درمانها به شکل پلکانی جهت بیماران تجویز شود به گونه ای که مراقبت از دیسک کمر و درمان آن با حداقل دخالت درمانی و با حداکثر کارایی به نتیجه مطلوب برسد و در صورتیکه هر مرحله از درمان نتیجه بخش نباشد، مرحله بعد جهت او تجویز می شود. درمان دیسک کمر بدون عمل جراحی ابتدا با آموزش ورزش های اختصاصی شروع می شود و پس از آن به تشخیص پزشک معالج ممکن است فیزیوتراپی، مگنت تراپی یا Manual therapy به تنهایی و یا به شکل ترکیبی از چند درمان جهت بیمار انجام شود. در هر مرحله از درمان ممکن است از تکینک های اختصاصی مانیپولاسیون که نوعی هنر درمان دستی می باشد جهت بیماران، بهره گیری شود.

به غیر از مواردی که بیمار دچار بی حسی و ضعف درعصب ، اشکال در راه رفتن و ابتلا به سندروم دم اسب نباشد درمان های اولیه بدون نیاز به عمل جراحی راه حل موثری است. به دلیل اینکه نمیتوان تشخیص داد که کدام شیوه برای درمان کمر درد  بهتراست(مراقبت های بدون جراحی ،بهبودخودبه خود بیماری) هدف ما از درمان بیشتر کاهش درد است.

پزشک برای درمان بیمار و کاهش درد و التهابات، درمان بدون جراحی دیسک کمر که شامل یک دوره استراحت کوتاه، داروهای ضدالتهاب برای کاهش التهاب، داروی دیسک کمر مسکن برای کنترل درد، تمرینات فیزیوتراپی و تزریق استروئید به صورت موضعی است را توصیه میکند. اگربه شما توصیه شده است که استراحت کنید حتما میزان مدت این استراحت را از پزشک سوال کنید مدت زیادی در رختخواب ماندن باعث سفت شدن مفاصل و ضعف ماهیچه ها میشود و شما برای انجام فعالیت هایی که به کاهش دردکمک میکند با مشکل مواجه میشوید.همچنین درمورد ادامه دادن شغل خود بعد از درمان از پزشک خود سوال کنید.

پزشک ممکن است درمان ها را با کمک پرستار و پزشک فیزیوتراپ شروع کند و به شما نحوه صحیح انجام حرکات و فعالیت های روزانه را بدون ایجاد هیچ گونه فشاربرروی ناحیه تحتانی کمرآموزش دهد.

هدف درمان دیسک کمر بدون جراحی کاهش تحریک عصب ،دیسک  وبهبود شرایط فیزیکی بیمار برای نگهداری ستون مهره ها و افزایش عملکرد او است.این درمان ها میتواند برای اکثر بیماران دچار اختلال در دیسک با یک برنامه سازماندهی شده مراقبتی همراه با روش های درمانی انجام شود.

اولین درمان هایی که پزشک برای بیمار توصیه میکند شامل فراوادرمانی، شوک های الکتریکی ، کمپرس یخ وگرم و درمان های دستی برای کاهش درد و شل شدن عضلات است که این درمان ها  انجام برنامه تمرینات حرکتی را بعد ازکامل شدن درمان آسان ترمیکند. دربعضی ازبیماران کشیدن مفصل باعث کاهش دردمیشود. هم چنین پزشک به شما توصیه میکند در اولین مراحل درمان برای کاهش درد  از کمربند برای حفظ انعطاف کمر و محکم نگه داشتن آن استفاده کنید اگر چه این کمربند باعث بهبود بیرون زدگی دیسک نمیشود اما برای کاهش درد بسیار موثر است.درمان های دستی میتواند برای کاهش درد در کوتاه مدت برای دردهای معمولی مفصل کمر مناسب باشد اما باید برای افرادی که دچاربیرون زدگی دیسک کمر هستند از انجام این روش خودداری کرد.

درابتدا تمریناتی که شما فرا میگیرید شامل کشش های آرام و تغییر درقرارگیری حالت های بدن برای کاهش دردمفصل کمر و ساق پا است. بعد از اینکه درد شما کاهش پیدا کرد تمرینات بعدی که شامل تمرینات انعطاف پذیری و استقامتی است شروع میشود تا بتواند فرد را برای انجام فعالیت های روزمره به صورت طبیعی آماده کند. تمرینات باید فورا آغاز شوند تا به تسریع دوره ریکاوری بیمار کمک کنند. فراگیری این تمرینات و ادامه انجام آنها درمنزل یکی از قسمت های روند درمان فرد است و بسیار مهم میباشد.

 حرکات اصلاحی

img_1590

نیازی نیست که شما از بلندکردن اجسام سنگین جلوگیری کنید بلکه با انجام حرکات کششی ساده و تمرینات ایروبیک میتوانید درد ناشی از بیرون زدگی دیسک کمر را کنترل کنید.

برنامه تمرینات کششی مانند یوگا،پیلاتس،باعث انعطاف و کشش بدن و کاهش درد درناحیه کمر و ساق پا میشود.هم چنین پزشک انجام تمرینات استحکام مفصل کمر را پیشنهاد میکند این برنامه شامل تمریناتی است که روی ماهیچه های شکمی و کمرکارمیکند و باعث استحکام و استقامت این قسمت هامیشود.

تمرینات دیگری مانندپیاده روی،دوچرخه سواری و شنا به کاهش دردکمک میکندبعضی ازتمرینات برای کاهش درد بسیار موثرتر از تمرینات دیگر هستند در مورد اینکه کدام تمرینات میتواند موثرتر از بقیه باشد با پزشک مشورت کنید.

درابتدای شروع حرکات باید درمدت زمان کم مثلا درحدود 10 دقیقه تمرینات را انجام دهید ودر روزهای بعد این زمان را به 30 الی 40 دقیقه برای هرحرکت و به مدت 5 روزدرهفته افزایش دهید.

انجام تمرینات یکی از راه های بسیار موثر و رضایت بخش برای درمان بیرون زدگی دیسک کمر است شما میتوانید با مشورت پزشک خود یک برنامه کامل حرکتی را برای کاهش درد آماده کنید درنهایت تمرینات به شما کمک میکند که احساس مطلوبی داشته باشید وباعث کاهش دردناشی از بیرون زدگی دیسک میشود.

فیزیوتراپی

images (8)

فیزیوتراپی : انجام تمرینات خاص فیزیوتراپی میتواند باعث استقامت ناحیه تحتانی مفصل کمر و شکم شود فیزیوتراپی دربهبود بیرون زدگی دیسک نقش مهمی را ایفا میکند این روش برای کاهش فوری درد انجام نمیشود بلکه به شما چگونگی جلوگیری از بروز آسیب درآینده را آموزش میدهد.

انواع مختلفی از روش های فیزیوتراپی وجود دارد. درمان هایی که برای آرام کردن بدن شما وجود دارد شامل ماساژ عمیق بافت ها ی بدن ، درمان های گرم و سرد،شوک های الکتریکی مانند ماشین استانداردTENS (تحریکات الکتریکی عصب از راه پوست)و آب درمانی است.

برنامه فیزیوتراپی معمولا با این درمان ها شروع میشود و زمانیکه بدنتان آرامش پیدا کرد و بهبود یافت تمرینات بعدی برای استقامت بدن و جلوگیری از دردهای بعدی آغاز میشود.

پزشک فیزیوتراپ همراه با نظر شما یک برنامه مناسب حرکتی را برای شما آماده میکند.

استراحت: معمولا 1 الی 2 روز استراحت در رختخواب میتواند باعث کاهش درد بیمار شود.مدت طولانی در رختخواب نمانید و هرچند دقیقه یکبار از رختخواب بیرون بیایید و  ازنشستن های طولانی مدت جلوگیری کنید. همه حرکاتتان باید آرام و کنترل شده باشد. درفعالیت ها ی خود تغییر ایجاد کنید از حرکاتی که باعث درد میشود مخصوصا خم شدن و بلندکردن جسم جلوگیری کنید.

دارو

Generic-Drugs2

استفاده از دارو برای درمان کمر درد می تواند موثر باشد با این حال باید زیر نظر پزشک استفاده شوود.

تزریق استروئید به صورت موضعی درناحیه اپیدورال : با تزریق استروئید درناحیه کمر و اپیدورال میتوان باعث کاهش التهابات به صورت موضعی شد.

ازبین تمام مواردی که ذکرشد فقط تزریق اپیدورال کمر میتواند در کاهش علائم پارگی دیسک کمر بسیار موثر باشد.گواهان حاکی از این است که تزریق استروئید برای کاهش درد در 42 تا 56 درصد افرادی که در طی 6 هفته یا بیشتر بوسیله درمان های بدون جراحی بهبود نیافته اند، مفید بوده است.

یکی ازبهترین روش های جراحی بسته و موثرترین درمان ها ی بدون جراحی برای مراقبت ازبیرون زدگی دیسک تزریق استروئید است که میتواند درکوتاه مدت باعث کاهش درد شود زیرا استفاده از این روش جراحی بسته دیسک کمر با هدایت سونوگرافی و تصاویر همزمان و زنده فلوروسکوپی از محل دیسک و تنها از طریق سوزن وپروب های مورد نیاز( لیزر ویا نوکلئوتوم و…) انجام می پذیرد، در نتیجه کاهش عوارض دیسک کمر و در نهایت کاهش هزینه‌های عمل جراحی را به دنبال خواهد داشت.

داروهای ضدالتهاب: داروهایی مانند ایبوپروفن و ناپروکسین برای کاهش درد دیسک کمر خفیف بسیار مفید هستند. داروهای که برای کنترل درد مصرف میشود مسکن نام دارد.اکثر دردها بوسیله مصرف بدون نسخه داروهایی مانن دآسپیرین ،ایبوپروفن ، ناپروکسین و استامینوفن کاهش میابد. اگرشما دچار دردهای شدید هستید پزشک برای شما مصرف نارکوتیک را درکوتاه مدت توصیه میکند.دربعضی از مواقع ، نه در همه موارد پزشک شل کننده عضلات را تجویز میکند. اگرچه شما باید داروها را تاحد نیاز مصرف کنید و مصرف زیاد این داروها نه تنها دربهبودی شما سرعت نمی بخشد بلکه باعث بروز اثرات جانبی مانند یبوست و خواب آلودگی میشودو اعتیادآوراست. همه داروها باید برطبق دستودالعمل پزشک مصرف شوند همچنین در صورتی که دارو و یا مکملی بدون تجویز پزشک مصرف میکنید حتما پزشک را مطلع کنیدو هنگامیکه او دارویی برای شما تجویزکرد حتما ازنحوه مصرف آن اطلاع پیداکنید.

داروهای ضدالتهاب بدون استروئید داروهایی هستند که برای کاهش درد و التهاب ناشی ازبیرون زدگی دیسک مصرف میشود این داروها شامل آسپیرین ،ایبوپروفن ،ناپروکسین وانواع مختلف دیگری ازداروها میباشد اگرپزشک برای شما داروی ضدالتهاب تجویزکرد همچنین ازعوارض این دارو مانند خونریزی معده آگاهی پیداکنید. مصرف این داروها با تجویز پزشک یا بدون تجویز او باید برحسب نوع مشکل بیمار و با نظر پزشک مصرف شود.

هم چنین داروهای دیگری وجود دارندکه داری اثر ضدالتهاب هستند داروهای کورتیکاستروئید یا به صورت خوردنی یا به صورت تزریقی برای دردهای شدید ساق پا و کمربه دلیل تاثیر قدرتمندی که درکاهش درد دارد تجویز میشود داروهای کوتیکاسروئید همانند داروهای ضدالتهاب بدون استروئید دارای عوارض جانبی است. فواید و معایب  این داروها باید توسط پزشک به شما گفته شود.تزریقات موضعی هنگامیکه شما دچار دردهای شدید ناحیه ساق پا هستید توصیه میشود. تزریق استروئید درناحیه اپیدورال (ناحیه ای اطراف عصب های ستون مهره ها) بوسیله پزشک متخصص دیسک کمر آموزش دیده انجام میشود. این تزریق در روزهای اول یکبار و در روزهای بعدی 2 بار یا بیشتر انجام میشود و به عنوان یک قسمت از برنامه توان بخشی و درمان محسوب میشود.

تزریق در نقطه تریگر یا ماشه ای ،تزریق بی حسی های موضعی همراه با کورتیکاستروئیداست که مستقیما در بافت های نرم و ماهیچه های ستون مهره های ناحیه کمر و ناحیه پشت پلویس انجام میشود.این تزریق برای کاهش درد انجام میشود و برای درمان بیرون زدگی دیسک موثرنمیباشد.

در انتها اگر نتیجه مورد انتظار درمانگر از درمانهای ذکر شده فوق حاصل نشد از روش خاصی که به نوعی به آن جراحی بسته دیسک کمر نیز اطلاق می شود جهت بیمار استفاده می شود. جراحی بسته ستون فقرات در اتاق عمل و با استفاده از وسیله ای به نام فلوروسکوپ انجام می شود. این وسیله با استفاده از اشعه ایکس به طور زنده تصویری در داخل بدن را روی مانیتور نشان می دهد و با استفاده از این امکان پزشک بدون شکافتن پوست و عضلات وسیله ای را که شبیه سوزن است به داخل فضای مورد نظر که ممکن است فضای دیسک یا مفصل بین مهره ای باشد، هدایت می کند و ترکیب دارویی مورد نظر را تعیین می کند.

ورزش

تعدادزیادی ازتمرینات و ورزشهای دیسک کمر وجود دارند که میتوانند با حداقل امکانات ودریک فضای محدود انجام شوند. بهترین کاندیداها برای انجام این تمرینات افرادی هستند که دچارآسیب های دیسک کمر خفیف و شدید هستند ومیتوانند با انجام این تمرینات دیسک کمررا به حالت طبیعی بازگردانند.

ورزش دیسک کمر و گردن شامل حرکت‌های خاص برای کاهش فشار عصبی، درد و دیگر علائم به ویژه در طول مراحل اولیه درمان.

اولین حرکات کارکردن برروی مفصل کمردرست درمرکزستون مهرها با استفاده ازیک شی برآمده است.

 t4

1-   به روی کمربه صورت طاقبازبخوابید وپاهایتان را کاملا به سمت بالاجمع کنید.

زانوهای خود را باکمک دست نگه دارید

2-   دوساق پای خود را به سمت بالابکشید ودریک نقطه متوقف کنید

3-   ساق پای خود را به صورتی بکشید که احساس کشیدگی مطلوبی درمفصل کمرداشته باشید

4-   به حالت اولیه بازگردید

این تمرین را10 تا12 مرتبه تکرارکنید.

حرکت دوم

 t3

دراین حرکت ازوزن نیمه تنه برای کشش وافزایش ستون مهرها استفاده میشود.

1-   به صورتی که صورتتان به سمت زمین باشد ودیسک های آسیب دیده مستقیما برروی یک توپ قرارداشته باشد،قرار بگیرید(این تمرین برای دیسک های آسیب دیده ناحیه تحتانی مفصل کمرنشان داده شده است)

2-   بازوهای خود را درامتداد سربه سمت بیرون بکشید

3-   ساق پایتان را به صورت کامل به سمت عقب بکشید

4-   ناحیه پشت وکمررا کاملا رلکس وآرام نگه دارید واجازه دهید ناحیه بالای بدن وساق پا به صورت طبیعی باعث کشش مفصل کمرشود شما باید احساس کنید که مرکزستون مهره هایتان کشیده میشود.

متیوانید به مدت چند دقیقه به همین حالت درازبکشید وساق پا وبازوهای خود را به سمت بیرون وداخل حرکت دهید واجازه دهید که این حرکت باعث کشش مفصل کمرشود وبه حالت اولیه بازگردید هردوروش برای آرامش مفصل کمرموثراست.

بیرون زدگی دیسک ناشی ازآسیب دیدگی یا درسمت راست ویا درسمت چپ ستون مهرها رخ میدهد واین به خاطرخشکی لیگامنت هایی است که باعث اتصال مهرها به یکدیگرشده است این مورد درمرکزستون مهرها رخ میدهد وباعث بیرون راندن دیسک به سمت بیرون هنگام آسیب دیدگی میشود وعارضه بیرون زگی اتفاق می افتد.

 t2

1-   به صورت مستقیم بایستید بازوی خودرادرسمتی که دیسک هایتان آسیب دیده است بالا ببرید

2-   آنرا درهمان موقعیت نگه دارید وسپس به سمت مخالف دیسک آسیب دیده خم کنید.

3-   به همان ترتیبی که بازوی خودرابه سمت کنارخم کرده اید کمی به سمت جلو خم شوید

4-   به حالت اولیه بازگردید

این حرکت باعث بازوبسته شدن ستون مهرها درجهت آسیب دیدگی میشود وباعث کاهش فشاروبازگشت دیسک به جای اولیه خود میشوند.همراه بابروزآسیب دیدگی شما باید به میزان شدت دردهنگام انجام تمرینات توجه داشته باشید.اگرهنگام انجام تمرینات دچاردرد شدید تا زمان آرام شدن درد تمرین را متوقف کنید.برای کاهش درد متوانید تا چند روزازکمپرس یخ استفاده کنید تا تمرینات برای شما نتیجه بخش باشد.بعد ازانجام تمریناتی که دربالا اشاره شد شما میتوانید انواع دیگری ازتمرینات رابرای بهبودی بیشترانجام دهید.

تمرینات کششی برعکس تمرینات انعطاف پذیری عمل میکنند.این تمرینات به جای آرامش بافت ها وکاهش درد باعث برگشت دیسک به جای اولیه خود میشوند.

 t

1-   کف دست خود را برروی ناحیه تحتانی کمرخود قراردهید

2-   به آرامی خود را به سمت عقب بکشید به صورتیکه کمرتان حالت کمانی شکل شود

3-   یک کشش طبیعی درناحیه کمرایجاد میشود برای چند ثانیه درهمان موقعیت بمانید

4-   سپس به موقعیت اولیه بازگردید

این حرکت را چندین بارتکرارکنید هرباردقت کنید که این حرکت را به آرامی ومحکم انجام دهید.

 t5

1-   برروی یک سطح مسطح به صورتی که صورتتان به سمت زمین باشد درازبکشید

2-   کف دستتان درروی زمین قراردهید وهردودستتان را درجلوی سینه قراردهید وبکشید

3-   ساق پاهایتان وناحیه لگن باید کاملا بی حرکت باشد وفقط کمرتان به سمت عقب خم میشود

4-   این حرکت را برای چندثانیه نگه دارید

5-   میتوانید این حرکت را5 تا10مرتبه تکرارکنید

باید تمرینات کششی را ابتدا به آرامی ودرزمان های کم انجام دهیداگردچاردردهای خاصی شدید باید فورا تمرینات را متوقف کنید وازکمپرس یخ برروی مفصل کمراستفاده کنید تا درد این مفصل کم شود وبتوانید به راحتی تمرینات خود را ادامه دهید.

به صورت خلاصه ،باید درد درابتدا بوسیله قراردادن یخ درروی موضع برای چندروزکاهش یابد وسپس تمرینات انعطاف پذیری وبعد ازآن تمرینات کششی انجام شود

این یک تمرین رایجی است که درخانه برای آسیب دیدگی مفصل کمر انجام میشود تمریناتی که گفته شد همراه با خود مراقبتی ها برای درمان دیسک کمر موثراست قبل ازانجام این تمرینات حتما با پزشک مشورت کنید.

مطالعه مقاله تقویت عضلات کمر و ستون فقرات با دستگاه fit-net

مشاوره رایگانمشاوره رایگان