آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

علائم و درمان فلج بل

161363

فلج بل

-امكان‌ دارد گاهي‌ سي‌تي‌ اسكن‌ يا ام.آر.آي‌، و آزمايشات‌ جهت‌ رد ساير علل‌ وارد آمدن‌ فشار به‌ عصب‌ هفتم‌ (عصب‌ صورتي‌) توصيه‌ شوند.

– امكان‌ دارد آزمايشات‌ الكتريكي‌ (الكتروميوگرافي‌) روي‌ عصب‌ هفتم‌ انجام‌ شوند تا ميزان‌ آسيب‌ به‌ عصب‌ مشخص‌ گردد.

– اگر درد وجود دارد، ناحيه‌ دردناك‌ را دوبار در روز گرم‌ كنيد. يك‌ حوله‌ كوچك‌ را كه‌ در آب‌ گرم‌ خيس‌ خورده‌ است‌ را بچلانيد و هر بار 15 دقيقه‌ روي‌ ناحيه‌ دردناك‌ بگذاريد. در اين‌ حالت‌ چشمان‌  خود را بپوشانيد يا ببنديد.

– اگر نمي‌توانيد چشمان‌ خود را خوب‌ بنديد، از محافظ‌ چشم‌ از جنس‌ پلاستيك‌، شبيه‌ آنچه‌ شناگران‌ به‌ چشم‌ مي‌كنند، استفاده‌ كنيد. به‌ اين‌ ترتيب‌، چشم‌ شما از آلودگي‌، گرد و غبار، و خشكي‌ محافظ‌ مي‌شود. اين‌ وسيله‌ در مغازه‌هاي‌ ورزشي‌ يا عينك‌ فروشي‌ها در دسترس‌ هستند.

– در شب‌ و به‌ هنگام‌ خواب‌، از پوشش‌ مخصوص‌ استفاده‌ كنيد كه‌ باعث‌ بسته‌ شدن‌ پلك‌ مي‌شود. به‌ اين‌ ترتيب‌، چشم‌ مرطوب‌ باقي‌ مي‌ماند و محافظت‌ مي‌شود. گاهي‌ استفاده‌ از پوشش‌ به‌ هنگام‌ روز هم‌ لازم‌ مي‌شود.

علايم فلج بل

فلج کامل يک طرف صورت، ظاهري بي‌ تفاوت و بي‌ روح به شما مي‌ دهد، زيرا در طرف درگير، عضلات ناحيه پيشاني تا زير دهان هيچ حرکتي ندارند. ممکن است گوشه دهان شما دچار افتادگي شود و شما براي نگه داشتن آب دهان در طرف درگير با مشکل روبه‌رو شويد. زماني که شما عضلات سمت درگير را حرکت مي ‌دهيد، چهره ‌اي مضحک پيدا مي ‌کنيد. چشم طرف درگير ممکن است به شکل ناقص بسته شود، يا به هيچ وجه بسته نشود و بنابراين امکان نشت اشک از آن چشم وجود دارد.

برخي از افراد از درد پشت گوش، ناحيه فک يا يک طرف صورت شکايت دارند.

ممکن است احساس کنيد طرف درگير دچار کشيدگي يا انقباض شده و احيانا دچار تغييراتي در ترشح بزاق و حس چشايي، افزايش حساسيت به سر و صدا يا اشکال در تکلم يا غذا خوردن شويد.

فلج بل مي تواند در هر سني روي دهد، اما در سنين 30 تا 60 سالگي شايع‌ تر است. گاهي اوقات با عفونتي در گوش مياني در ارتباط است.

اصول درمان فلج بل

اغلب بيماران بدون درمان خاصي به طور کامل خوب مي ‌شوند. پزشکان مطمئن نيستند که هر گونه درماني بتواند در نتيجه نهايي فلج بل تغييري ايجاد کند. اما اگر قادر نيستيد چشم خود را به طور کامل ببنديد، لازم است براي محافظت از خشکي بيش از حد آن که مي‌ تواند به زخم قرنيه منجر شود، اقداماتي را انجام دهيد.

استفاده از چشم‌ بند موقتي يا ماليدن پماد مي ‌تواند از آسيب چشم حين خواب جلوگيري کند. استفاده از قطره‌ هاي مرطوب کننده مانند قطره‌ هاي چشمي، چشم را در برابر گرد و غبار و خشکي محافظت مي ‌کند.

پزشکان گاهي دارويي کورتوني تجويز مي‌ کنند تا با مصرف آن از ورم احتمالي عصب صورت کم شود.

داروي ضد ويروس آسيکلووير مي‌ تواند به کاهش آسيب عصب توسط عوامل ويروسي کمک کند.

پزشک ممکن است براي حفظ کشش عضلات، فيزيوتراپي و ماساژ صورت را هم توصيه کند.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان