آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

علل و درمان گز گز انگشتان دست و پا

 

32341

 گز گز انگشتان دست و پا

گزگز و یا سوزن‌سوزن  شدن دست و پاهادر حالتی که اعصاب محیطی انتهای دست و پاها به صورت دوطرفه و متقارن  دچار التهاب شده است، دیده می‌شود.این علائم گاهی به صورت یک طرفه شروع و در نهایت  در سمت مقابل نیز دیده خواهد شد که این‌گونه التهاب اعصاب، اصطلاحا به نوروپاتی  محیطی معروف‌اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت در کلینیک امید می‌توانید با شماره 09107803155 تماس حاصل نمایید.

چند توصیه در رابطه با  گز گز انگشتان دست و پا

با توجه به باور پزشکان، مقاله زیر در مورد نقش آب در حفظ توازن غلظت خون و جلوگیری از مشکلاتی مانند لخته شدن خون و بروز سکته قلبی است. همچنین، تأثیر مصرف میوه‌ها و سبزیجات، حاوی ویتامین C و فیبرهای محلول و غیرمحلول، به عنوان راهکارهای پیشگیرانه در مقابل افزایش غلظت خون و کاهش فیبرینوژن (پروتئین موجود در خون که به لخته خون تبدیل می‌شود) و افزایش فشار خون بررسی می‌شود. برخی از میوه‌ها مانند آلبالو، لیموترش و موز نیز به عنوان راهکارهایی برای تنظیم غلظت خون مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در صورتی که فردی با مشکل افزایش تولید گلبول‌های قرمز یا غلیظ بودن خون مواجه شود، ممکن است با علائم زیر روبه‌رو شود: خستگی، سردرد، خواب آلودگی، افزایش وزن، خارش یا پرخونی صورت و بروز علائم بدون علت.

برای تشخیص این وضعیت، نیاز به ارزیابی معیارهای متعددی است. به عنوان مثال، تعداد گلبول‌های قرمز ممکن است بین 7 تا 12 میلیون و حتی بیشتر از 15 میلیون واحد برسد. همچنین، در 85٪ موارد، هماتوکریت بالای 55٪ است.

افزایش تعداد گلبول‌های قرمز  در واحد حجم را، غلظت خون می گویند چنانچه هموگلوبین در مردان بالاتر از ۱۸ و در زنان فراتر از ۱۶ گرم در دسی لیتر باشد، غلظت خون گفته می‌شود.غلظت  خون در بدن باعث کند شدن حرکت خون در قلب و رگ ها می شود که باعث گرفتگی  اندام هایی نظیر دست و پا، موجب سکته مغزی یا قلبی خواهد شد. این بیماری بر اثر خوردن مواد غذایی ناسالم و چرب ، روغن نباتی مایع و جامد ، خوردن  میوه در غیر فصل آن ، گاه بر اثر استرس ، شادی و ناراحتی که فرد را شکَه  کند و گاهی به خاطر کم مصرف کردن خوراکیهای خون ساز و مفید برای خون و گاها بر اثر سوء تغذیه فرد را مبتلا میکند.

تیرگی رنگ لب به ویژه  هنگام انجام فعالیت های ورزشی از جمله علائم دیگر بروز غلظت خون در بدن  است.
زمانی که اکسیژن کافی به بدن نرسد برای جبران این کمبود ،  گلبول بیشتری در بدن ساخته می شود و این امر باعث افزایش غلظت خون در رگ ها می شود. در شرایط کمبود اکسیژن، سطح خونی اریتروپوتئین افزایش و سبب تحریک پیش ساز خونی در مغز استخوان و افزایش اکسیژن رسانی می‌شود. ‌به افزایش  تولید خون از منشا خودکاری در مغز استخوان، سرطان خون یا پلی سیتمی حقیقی  اطلاق می شود.

افرادی که در مناطقی با ارتفاع بالا مانند کوهستان‌ها و مناطق آلوده به آلودگی هوا زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض بیماری غلظت خون قرار می‌گیرند. این مناطق کمبود اکسیژن را تجربه می‌کنند که می‌تواند منجر به اختلالات غلظت خون شود.

برای کاهش خطر لخته شدن خون، بهتر است مصرف روغن‌های اشباع شده، روغن نارگیل، چربی‌های حیوانی، گوشت قرمز، دل، قلوه، مغز، پیه گاو و گوسفند را به حداقل مقدار محدود کنید و به جای آن، از لبنیات کم چرب، ماهی، سبزیجات و میوه‌های فراوان استفاده کنید.

استرس و تنش عواملی هستند که می‌توانند منجر به افزایش غلظت خون موقتی شوند. استرس و فشارهای روانی باعث افزایش ترشح آدرنالین می‌شوند و در نتیجه باعث انقباض عروق می‌شوند، که منجر به نشت پلاسما از عروق می‌شود و در نتیجه کاهش گلبول‌های قرمز در خون رخ می‌دهد. تعرق و اسهال شدید نیز از عوامل دیگری هستند که می‌توانند باعث ظاهر غلظت خون (پلی سیتمی) به طور موقت شوند. این وضعیت بیشتر در افراد بالای ۴۰ سال و در مردان رخ می‌دهد.

علل گزگز و یا سوزن‌سوزن شدن دست و پاها

خواب‌رفتگی مداوم در دست و پا، یک مشکل شایع است که بسیاری از افراد با آن مواجه شده‌اند. وقتی دست و پاهای ما خواب می‌شوند و احساس گزگز و سوزش می‌کنند، برایمان آزاردهنده است. راه رفتن با پایی که خواب رفته، کاری مشکل و دشوار است و تنها راه حل آن، انتظار و شل کردن این اندام‌ها تا به حالت طبیعی برگردند.

احساس خواب‌رفتگی در دست و پا یا هر بخش دیگری از بدن، یک حالت غیرطبیعی است و همراه با تجربه‌های حسی ناخوشایند مانند سوزش، گزگز و خارش می‌باشد. این وضعیت به طور عامیانه به آن “پارستزی” نیز مشهور است.

این وضعیت ممکن است به صورت موقت یا مزمن رخ دهد. بیشتر موارد خواب‌رفتگی دست و پا ناشی از فشار بر روی یک یا چند عصب است و اغلب چند دقیقه پس از برطرف شدن فشار، بهبود می‌یابد. در واقع، حس و تحریکات حسی دست و پا از طریق سلول‌های عصبی به نام نورون، از مسیر نخاع وارد مغز می‌شوند و هرگونه اختلال در عملکرد این مسیر به گونه‌ای که پیام حسی به درستی به مغز منتقل نشود، باعث بروز پارستزی می‌شود.

درمان گز گز انگشتان دست و پا

۱) عدم انجام حرکات تکراری

تا حد امکان باید از انجام حرکات تکراری خود داری شود. استفاده از وسایلی که حالت لرزشی به دستها می دهند علایم و بیماری را بدتر میکند.

۲) تصحیح وضعیت مچ در هنگام کار

تصحیح وضعیت نشستن و استفاده از وسایل با طراحی مناسب ضروری است.

۳) استفاده از مچ بند(اسپلینت)

استفاده از مچ بند مخصوص در سه ماه اول از شروع علائم و همچنین در خانم‌های باردار، به شدت موثر است. برای دستیابی به نتایج بهتر، باید زاویه مچ بند به درستی تنظیم شود. بسیاری از مچ بندهای موجود در بازار، زاویه مناسبی را فراهم نمی‌کنند و در برخی موارد حتی ممکن است علایم را تشدید کنند. بهترین روش برای استفاده از مچ بند، پوشیدن آن در طول شب است. همچنین، توصیه می‌شود در طول روز نیز از مچ بند استفاده کنید.

۴) استفاده از داروها: برخی داروها در درمان این حالت موثر می باشند.

۵) تزریق کورتیکو استروئید

۶) مدالیتی ها

برای کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت در کلینیک امید می‌توانید با شماره 09107803155 تماس حاصل نمایید.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان