آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

گرفتگی عضلانی و طب سوزنی

علت گرفتگی عضلانی

گرفتگی عضلانی به وقوع می‌پیوندد زمانی که عضله دچار اسپاسم شده و در آن حالت باقی می‌ماند. این وضعیت توسط هر عاملی که در انقباض یا ارتجاع عضله دخالت دارد رخ می‌دهد.

استفاده بیش از حد از عضلات، کم‌آبی بدن، فشار عضلانی یا قرارگیری در وضعیتی خاص برای مدتی طولانی هر کدام می‌توانند سبب گرفتگی عضلات شوند. به همین دلیل ورزشکارانی که پس از ورزش و بخصوص در آب و هوای گرم خسته شده و دچار کم‌آبی بدن می‌شوند، معمولا چنین شرایطی را تجربه خواهند کرد.

یکی دیگر از انواع شایع گرفتگی عضلات نیز حالتی است که در طول شب رخ داده و بیشتر عضلات ساق پا و انگشتان را درگیر می‌کند.

البته در بیشتر شرایط، علت اصلی گرفتگی عضله مشخص نیست. گرفتگی عضلات اغلب مشکل خاصی ندارد و خطری ایجاد نمی‌کند، اما در برخی موارد بیماری‌ها و شرایط خاصی می‌توانند سبب ایجاد این حالت باشند. گرفتگی عضلانی گاهی بخشی از بیماری‌های تیروئید، کلیه، اعصاب، اختلالات هورمونی، دیابت و کم‌خونی نیز می‌تواند باشد.

کاربرد طب سوزنی در درمان گرفتگی های عضلانی

طب سوزنی یکی از شاخه‌های طب مکمل است که از چند هزار سال قبل در چین شکل گرفته و توسط WHO (سازمان بهداشت جهانی) تأیید شده است. این روش در تمام کشورهای دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. طب سوزنی یک روش درمانی موثر و بدون عوارض برای درمان بسیاری از بیماری‌هاست و اخیراً به عنوان یک شاخه تخصصی پزشکی ورزشی نیز شناخته شده است.

علاوه بر گرفتگی و کشیدگی عضلانی که در میان ورزشکاران شایع است، آسیب‌های تاندونی و التهابات مفاصل نیز در این گروه مشاهده می‌شود. طب سوزنی یک روش بدون عوارض است که می‌تواند در بهبود این ناراحتی‌ها موثر باشد.

اکنون بسیاری از ورزشکاران برای احیای بدن پس از مسابقات یا کاهش درد در مواردی مانند اسپاسم شدید عضلانی از طب سوزنی استفاده می‌کنند.

عوارض انجام طب سوزنی توسط افراد غیر متخصص

طب سوزنی یک رشته تخصصی است که نیازمند آموزش و تجربه است و باید توسط افراد متخصص و ماهر انجام شود. استفاده از طب سوزنی توسط افراد غیرمتخصص ممکن است بی‌فایده باشد یا حتی عوارضی برای بیماران به همراه داشته باشد.

متخصصان طب سوزنی همواره در کنار تیم‌های ورزشی چینی حضور دارند. یک نکته جالب این است که ورزشکاران چینی از طب سوزنی به منظور افزایش انرژی استفاده می‌کنند، بدون آنکه این اقدام به عنوان دوپینگ در نظر گرفته شود. مکانیسم‌هایی وجود دارد که با تحریک برخی نقاط بدن، می‌تواند منجر به افزایش انرژی ورزشکار شود.

منبع:   اخبار و اطلاعات پزشکی دکتر    آفتاب نیوز

مقالات مرتبط

خمیدگی ستون فقرات

خمیدگی ستون فقرات می‌تواند باعث افسردگی و اعتیاد در برخی بیماران شود. علت دقیق خمیدگی ستون فقرات هنوز در سراسر

مطالعه »
مشاوره رایگانمشاوره رایگان