آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

کاهش عوارض روماتیسم با درمان زودهنگام

 

روماتیسم یک بیماری است که در آن مفاصل متورم شده و دچار التهاب و درد می‌شوند. در گذشته، تنها افرادی که در نقاط مرطوب زندگی می‌کردند، به این عوارض دچار می‌شدند، اما امروزه این بیماری در همه جا دیده می‌شود. بر اساس بررسی‌های علمی، بیش از ۱۰۰ نوع بیماری روماتیسمی با علائم متفاوت در سراسر جهان وجود دارد. این بیماری‌ها بر اساس محل و نوع درگیری بافت یا ارگان بدن، نام و علائم متفاوتی دارند و بنابراین درمان‌های خاص خود را می‌طلبند. هیچ نقطه‌ای از بدن از هجوم بیماری‌های روماتیسمی در امان نیست، چون این بیماری‌ها با اختلال در روند سیستم ایمنی بدن بروز و شیوع پیدا می‌کنند. هر جایی که سیستم ایمنی بدن نفوذ داشته باشد، بیماری‌های روماتیسمی نیز ورود پیدا کرده و موجب بروز علائم بیماری فرد می‌شوند.

متخصصان ارتوپدی تاکید دارند که درمان به موقع و موثر روماتیسم مفصلی، از بروز زودهنگام آسیب‌های مفصلی و ناتوانی‌های ناشی از این بیماری، می‌کاهد. نتایج آزمایش‌های جدید نشان می‌دهد که افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی، اگر به موقع و بلافاصله پس از تشخیص بیماری تحت درمان قرار بگیرند، کمتر دچار آسیب‌های مفصلی و ناتوانی ناشی از آن می‌شوند. بنابراین، پزشکان باید از به تاخیر انداختن روند درمان این بیماران خودداری کنند.

افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی باید اطلاعات کافی در مورد این بیماری را کسب کنند، زیرا این موضوع بسیار اهمیت دارد. با این حال، برخی از مبتلایان به دلیل ترس، روند درمان روماتیسم خود را به تاخیر می‌اندازند. متاسفانه، در برخی موارد، به تاخیر انداختن درمان موجب آسیب جدی به مفاصل شده و این صدمات و آسیب‌های مفصلی با درمان به موقع قابل پیشگیری هستند.

به طور کلی، هر چه مدت زمان التهاب مفاصل طولانی‌تر باشد، آسیب شدیدتری به مفاصل وارد می‌شود. یک مطالعه انجام شده بر روی حدود 833 بیمار مبتلا به روماتیسم مفصلی اولیه نشان داد که در یک دوره شش ماهه، بیمارانی که علائم بیماری در آنها مدت یک سال یا کمتر بروز کرده بود، بر اساس کاهش درد مفصل‌ها، ورم و دیگر علائم التهاب، تقسیم‌بندی شدند.

بنابراین، افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی می‌توانند بیماری خود را تحت کنترل داشته باشند، اما باید توجه داشت که روند پیشگیری از پیشرفت التهاب مفصلی در سه ماه نخست پس از تشخیص بیماری امکان پذیرتر خواهد بود.

درمان بیماری روماتیسم مفصلی در کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید انجام می شود.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان