آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

کاشت مو و عوارض

download.jpg444

به طور خلاصه كاشت مو يعنی انتقال مو از پشت سر به جلوى سر و جاهاى خالى سر و صورت.موهای پشت سر انسان نسبت به هورمون های مردانگی كه علت اصلی ريزش موی سر هستند مقاوم هستند و به هر جايی هم منتقل شوند اين مقاومت را همراه خود می برند پس ما اين موها را به مناطقی كه كم مو است منتقل كرده و با شكلی كه مناسب تر است ترتيب و نظم می دهيم و اين موها دائمی هستند، ريزش ندارند،قابل شستشو، اصلاح و آرايش می باشند.درپیوند مو مرحله اول، برداشت مو می باشد و مرحله دوم كاشتن موهای برداشت و آماده شده می باشد.هر دومرحله با بیحسی موضعی انجام می شود.در طی عمل بیمار هوشیار است و مقداری دارو (بیحسی-آرامبخش-ضد تورم-آنتی بیوتیک)دریافت می کند.مرحله اول، برداشت مو می باشد كه به دو روشFUT و FIT انجام می شود. قابل ذكر است كه هر دو روش نوعی جراحی محسوب می شود و بهتر است توسط جراح و در مكان مناسب با وسائل استريل (اتاق عمل جراحی) انجام شود.

تاریخچه

در دهه ۱۸۲۰ میلادی تئوری پیوندموی طبیعی با انجام یک طرح پژوهشی در حیوانات آزمایشگاهی به اثبات رسید. پیوندموی طبیعی برای اولین بار در انسان توسط پزشکی ژاپنی به نام دکتر اوکودا در سال ۱۹۳۹ به انجام رسید وسپس در سال ۱۹۵۹ توسط پزشک آلمانی دکتر اورنتریخ برای اولین بار اثر درمانی ترمیم طبیعی مو جهت رفع ریزش موی مردانه را توصیف کرد و برداشت مو از پشت سر و پیوندآن در مناطق کم مو یا طاس جلوی سر را برای درمان قطعی این نوع ریزش انجام داد. در ابتدا انتقال موها به صورت دسته دسته ای با تکنیک موسوم به Punch grafting انجام می‌شود که در این تکنیک به وسیله پانچ تکه‌های کوچک از ناحیه بدون موی جلوی سر بر می‌داشتند و با پلاکهای برداشته شده با همان پانچ از پشت سر که شامل قطعات ۲۰ تار مویی بودند جایگزین می‌شدند. گرچه این عمل کاملاً موفقیت آمیز بود ورشد موهای منتقل شده پس از حدود سه ماه خارق العاده و باورنکردنی بود ولی مشکل عمدهٔ آن، حالت دسته‌ ای بودن موها بود که نمای موی عروسکی و یا مسواک را به سر می‌داد. در سال‌های اخیر استفاده از دسته‌های کوچکتر مو موسوم به میکروگرافت (شامل یک یا دو تار مو) ومینی گرافت (شامل سه تا شش تار مو) سبب نتایج بسیار رضایت بخش وطبیعی شده است. نتایج حاصل از پیوند موهای اولیه منجر به ناامیدی و بدبینی پزشکان و مراجعین شد، اما پیشرفت دانش پیوند مو نشان داد که می‌توان بجای برداشت موها با پانچ یک نوار از پشت سر جدا نموده و سپس آن نوار را به قطعات کوچکتری تقسیم نمود و سپس آن نوار را در سوراخ‌ های پانچ شده جلوی سر کاشت.

گرافت چیست

به طور طبيعی موها نه به صورت تکی بلکه به شکل واحدهای فوليکولی از پوست سر خارج می شوند. هر واحد فوليکولی از 3-1 تارموی ضخيم، 2-1 تارموی کرکی، اعصاب و عروق خونی، بافت چربی نگهدارنده و عضله مخصوص مو تشکيل شده است. تراکم واحد فوليکولی در پوست سر آسيايیها به طور متوسط يکصد عدد در هر سانتي مترمربع است که اکثر آنها دارای دو تار مو هستند. حدود بيست درصد واحدهای فوليکولی فقط دارای يک تار مو می باشند. هر شخص به طور متوسط دارای 15-12 هزار واحد فوليکولی در پشت و طرفين سر می باشد که می توان پنجاه درصد آنها را بدون اينکه طاسی در محل برداشت مشخص گردد، برداشت نمود. پس بانک موی يک فرد نرمال در بهترين شرايط حدود 12-10 هزار تار مو جهت کاشت به دست میدهد. البته در مورد اين آمار و ارقام اَما و اگرهای زيادی وجود دارد و لذا هيچگاه به تبليغات دروغين افراد شياد در مورد برداشت تعداد زيادی مو اعتماد نکنيد و حقيقت امر را فقط از متخصصين پوست متبحر در کاشت مو جويا شويد.

روش های کاشت

لیزرتراپی مو

اخیرا از لیزر کم توان در درمان طیف وسیعی از بیماریها ، از جمله لیزرتراپی مو استفاده می شود . این روش جدید که در این مرکز نیز مورد استفاده قرار می گیرد کاملا بیخطر ، بدون عوارض جانبی و غیر تهاجمی بوده و از طریق تاباندن نور لیزر با طول موج خاصی بر روی پوست سر توسط دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد. لیزرتراپی مو بتدریج سبب کنترل ریزش مو هم در آقایان و هم در خانمها شده و نیز رشد مجدد موها افزایش ضخامت و بهبود کیفیت موها را باعث می شود.

مزوتراپی

مزوتراپی روش درمانی جدیدی است که در آن داروهای مختلف به منظور حصول نتایج مطلوب در لایه مزوی پوست تزریق می گردند. انجام این تزریق توسط دستگاهی بطور اتوماتیک و تقریبا بدون درد صورت می گیرد. امروزه از مزوتراپی بمنظور درمان بسیاری از بیماریها از جمله ریزش مو استفاده می گردد. که در این مرکز نیز به کار گرفته می شود.

کاشت مو به روش BHT

در عمل‌های کاشت مو معمولاً از موی سر استفاده می‌شود، با این حال گاهی موی کافی روی سر بیماران وجود ندارد و بانک موی سر آنان برای دستیابی به نتیجه دلخواه کافی نیست. در چنین مواردی می‌توان موی بدن را برای کاشت به کار برد، چون موی بدن از نظر ساختار و کیفیت شباهت بسیاری به موی سر دارد. برای اطلاع دقیق از هزینه کاشت مو BHT باید با پزشک مشورت نمایید.

سوالات متداول

– موهايی كه به روش طبیعی کاشت و پیوند می یابند دائميند وريزش ندارند ؟

بلی، اين موها دائمی هستند و در آینده نيز ريزش ندارند. اين موها از پشت سر برداشته می شوند. موهای پشت سرهم بدليل عدم وجود گيرنده های هورمون DHT مستعد ريزش نيستند و مقاوم هستند و به هرجايی منتقل شوند اين ویژگی را حفظ مي كنند .در حقیقت یکی از موارد ضمانت کاشت مو دوام دائمی آن می باشد.

– آيا در محل كاشت موها اثر زخم سوراخ ها باقی می ماند؟

خير، سوراخ های ايجاد شده بسيار ظريف می باشد وبه هیچ عنوان اثری از خود باقی نمی گذارد.

– آیا اسکار و جای سوراخ هاي برداشت مو در روش FIT باقی می ماند؟

خیر،قطر اين سوراخ ها حدود 5/0 تا7/0 میلی متربيشتر نيست و به خوبی و بدون هيچ اثری ترميم می شوند.

– آيا بیمار در حین عمل و بعد از آن درد دارد؟

خير، اين عمل با روش بيحسی موضعی انجام می شود و تنها درد بيمار درد تزريق ماده بيحسی در ابتدای عمل می باشد، در حقيقت ممكن است در بيشتر طول عمل شما درخواب باشيد. پس از عمل نیز با وجود تجویزمسکن، اکثر بیماران نیازی به استفاده از مسکن ندارند.

– آيا جهت كاشت مو، مي بايست تمام موها كوتاه يا تراشيده شود؟

بله.در حقیقت به دلیل خطر عفونت و سهولت در برداشت در همه روشهای کاشت مو باید موها ماشین شود.وتبلیغاتی که در این زمینه در رابطه با عدم نیاز به کوتاه کردن موانجام می شود کاملا غیر علمی می باشد.

– آيا مو و ريش و سبيل كاشته شده، قابل اصلاح كردن و تراشيدن مي باشد؟

بلی، موی كاشته شده كاملا طبيعي است ورشد می کند وقابل اصلاح آرايش و تراشيدن مي باشد.

– آیا FIT بهتر است یا FUT ؟

در حقیقت به این سوال به طور کلی نمی توان پاسخ داد.زیرا هر بیمار ممکن است کاندید مناسبی برای یک روش باشد و هر پزشک نیز در یکی از این روشها تبحر بیشتری داشته باشد.با این وصف مزایا و معایب هر کدام از روشها در ذیل آمده است. تنها مزیت روش FUT که در FITوجود ندارد سرعت عمل بالاست.و البته ماندن اسکار در پشت سر و عدم امکان برداشت با تعداد بالا نیز از معایب این روش می باشد. در روش FIT زمان کار بسته به تعداد موی لازم از یک تا پنج روز طول می کشد.علت آن هم تفاوت درنوع برداشت است.چون تعدادی گرافت برداشت شده و در مدت کمتر از 4ساعت کاشته می شوند امکان از بین رفتن سلولها در این روش صفر است.(لازم به ذکر است کاشت در FITوFUTهیچ تفاوتی ندارد و کلیه ادعا ها مبنی بر مزیت هر کدام از این روشها کاملا غیر علمی می باشد.)

– درهر جلسه كاشت مو، حداكثر چند گرافت كاشته مي شود؟

درروش FITدر يك روز كاری در حدود700-1200 گرفت (معادل2100-3600تار مو)کاشته می شود.البته این موضوع به جنس پوست سر و حوصله بیمار و تبحر پزشک و دستیاران او بستگی دارد.

عوارض

اگر کاشت مو توسط متخصص پوست و موی باتجربه و آشنا به جزئیات بیماری های پوست و مو و با رعایت شرایط استاندارد فیزیکی و استریلی انجام شود، عارضه ای در پی نخواهد داشت ولی پس از عمل تعدادی عوارض موقت وجود دارند ازجمله تورم خفیف در پیشانی که با تنظیم حالت نیمه نشسته در حین خواب برای چند شب اول و کمپرس سرد بلافاصله پس از پیوندمو قابل بهبود است. درد در منطقه دهنده یا گیرنده مو هم که اغلب خفیف و زودگذر است و با مصرف داروهای مسکن برطرف می شود.

مراقبت های بعد از کاشت

پس از عمل و برای کاهش عوارض آن یک روز استراحت در منزل کافی بوده و چند شب اول بهتر است که نیمه نشسته استراحت نمایند.

خودداری از انجام کارهای سنگین حرکات سریع سرفه های شدید برای یک هفته اول پس از عمل وکاهش عوارض پیوندمو ضروری است .شروع فعالیت ورزشی سبک پس از هفته اول وشروع فعالیت های طبیعی ورزشی پس از هفته چهارم پس از  باعث کاهش عوارض کاشت وپیوند مو میگردد وبلا مانع است.

شستشوی روزانه با شامپوی تجویز شده توسط پزشک متخصص کاشت مو بدون دستکاری وبا اموزش داده شده از هفته سوم اغازشود تا عوارض  ناشی از تورم را کاهش دهد خاراندن و کشیدن موهای پیوندی ممنوع است. شستشوی سر در بیست روز اول با ملایمت وبدون فشار مستقیم اب صورت گیرد.رعایت این نکات عوارض پیوند مو را به حداقل میرساند.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)

 

مشاوره رایگانمشاوره رایگان