آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

کاشت ابرو چیست؟

h02

کاشت ابرو مانند كاشت مو است، موهای زنده از پشت سر برداشته می شود و در محل ابروها كاشته می شود. موها زنده و قابل رشد می باشند و نمای ابروی طبیعی ایجاد می شود .در كاشت ابرو معمولا برداشت مو به روش fut یا fit است و از موهای بالای گوش استفاده می شود ، تكنيك كاشت ابرو مانند كاشت موی سر اما ظريف تر و سخت تر است و نكات بسياری می بايست توسط جراح كاشت مو در نظر گرفته شود. بهترين كانديد كاشت ابرو فردی است كه قسمتی از ابرويش را از دست داده است (اسكار، تروما، تاتو) كه نتيجه كاشت ابرو جهت پر كردن اين منطقه خالی مطلوب است. توصيه می شود كاشت ابرو جهت پر پشت تر كردن ابرو يا زيباتر كردن ابروی نرمال یا تغییر فرم ابرو انجام نگيرد زيرا ممكن است نتيجه آن قابل قبول بيمار نباشد.

علل ریزش

  • آسیب به ابرو از طریق ضربه مانند تصادف، سوختگی، موادشیمیائی، برق گرفتگی و…
  • عدم رویش مو به دلیل مادرزادی
  • کندن مکرر موهای ابرو توسط موچین در خانمها
  • بیماریهای موضعی پوست مانند لوپوس پوستی، آلوپسی آره آتا، سالک و…
  • کندن ابرو با دست به دلیل وسواس یا عادت در تریکوتیلومانیا
  • بیماری های هورمونی
  • اشعه درمانی، شیمی درمانی

چگونگی کاشت

کاشت ابروی طبیعی در کلینیک‌های تخصصی پوست و مو با بی‌حسی موضعی، به صورت سرپایی و بدون درد در جلسه‌ ای تقریبا یک ساعته انجام می‌شود. در این روش تعدادی از موهای ناحیه پشت گوش سر شما برداشته و به ناحیه ابروی شما منتقل می‌شود. برای این کار ابتدا شما مدل ابروی دلخواه خود را با مداد ابرو می‌کشید تا متخصصان مربوطه آن را بررسی کرده و در صورت نیاز تغییراتی در مدل آن- البته با مشورت شما- اعمال کنند و درنهایت مدل ابرو دلخواه شما انتخاب و روی همین مدل، موهای طبیعی خودتان کاشته شود. قصه به همین سادگی‌هایی که ما تعریف می‌ کنیم هم نیست چون متخصص مربوطه باید از این مقدار موهای برداشته شده از سر شما فقط تعداد خاصی که ضخامتی متناسب با موی ابروهای شما دارند را انتخاب کند. به زبان ساده‏ تر باید موهایی هم‌ قطر و ضخامت موهای ابروها انتخاب شود چراکه موهای ضخیم ابروهای زمخت و بدشکلی برایتان که البته انتخاب این قطر مو تنها به تبحر و تجربه متخصصان نیاز دارد. به همین دلیل است که از موهای ناحیه بالای گوش که از جهت جنس شباهت زیادی به موهای ابرو دارند برای پیوند استفاده می‌کنند. به ‌طور کلی کاشتن ابرو کار نسبتا پیچیده و سختی است چراکه ابروها چند جهت دارند و به‌ اصطلاح معروف خواب آن در هر فرد متفاوت است بنابراین ظرافت و دقت در این کار حرف اول را می‌زند. از جهت دیگر رشد این موها مانند موهای سر است پس در صورتی که کاشت آنها موفقیت ‌آمیز باشد، سرعت رشد آنها بالاست و باید مرتبا کوتاه شود. اما این کاشت به دلایل دردسرهای نقاشی هرروز ابروها با مداد ابرو یا تاتوهای دردناک و کم‌ دوام بهتر و منطقی ‌تر است. شما درست بعد از انجام کاشت شاید کمی تورم و کبودی زیر چشم خود مشاهده کنید که آثار آن بعد چند روز از بین می‌رود اما برای تاتو هر چند ماه یکبار این درد و تورم را باید تحمل کنید.

مشکلات کاشت ابرو

1- اگرچه معمولا از موهای ظریف بالای گوش برای پیوندابرو استفاده می شود ولی باید به این نکته توجه داشت که در هیچ کجای بدن مویی وجود ندارد که کاملا شبیه موی ابرو باشد. لذا چون موهای کاشته شده از لحاظ مشخصات ظاهری مانند رنگ، ضخامت، صاف یا مجعد بودن، میزان رشد و غیره با موهای قبلی ابرو فرق می کنند، بنابراین تا حدی عدم سنخیت بین موهای قبلی ابرو و آنها مشاهده می گردد.البته گفته شده است که در غالب موارد پس از چند ماه تا چند سال موهای کاشته شده تا حد زیادی شبیه موهای ابرو می گردند، ولی این مطلب همیشه رخ نمی دهد و بیمار بایستی متوجه این نکته باشد. البته این مشکل در مواردی که بیمار اصلا ابرو ندارد، وجود نخواهد داشت.لازم به تذکر است که موهای کاشته شده بیشتر از موهای طبیعی ابرو رشد کرده و بنابراین باید به طور مرتب کوتاه شوند.

2- حتی با وجود استفاده از لوازم بسیار ظریف و میکروسکوپی برای کاشت ابرو، فاصله موهای کاشته شده بیشتر از موهای طبیعی ابرو خواهند بود. البته می توان درجلسات دوم و سوم کاشت این فاصله ها را کمتر کرد، ولی به هرحال از نظر تراکم هیچ وقت شبیه ابروی کاملا طبیعی نخواهد شد.با توجه به این مسئله، بعضی از پزشکان انجام تاتو قبل از پیوند ابرو را توصیه می نمایند، زیرا تاتو می تواند تا حدی فاصله های فوق را مخفی کرده و نتایج کاشت و پیوند ابرو را بهتر نماید.به دلیل نزدیکی ابرو به چشم ممکن است بعد از کاشت ابرو اندکی تورم و کبودی دور چشم رخ دهد که با کمپرس گرم و گذشت چند روز به سرعت برطرف می گردد

3- موهای ابروی طبیعی نسبت به پوست، حالت خوابیده داشته و زاویه این خواب بسته به موضع ابرو ده تا شصت درجه است. کاشت ابرو در ناحیه تاج آن مشکل خاصی ندارد، زیرا در این منطقه زاویه خروج موهای ابرو از پوست حداکثر می باشد، ولی هر چقدر به سمت انتهای ابرو می رویم، به دلیل کمتر شدن زوایه فوق و خوابیده ترشدن موها، کاشت مو از نظر تکنیکی مشکل تر می شود، طوری که در یک ‌سوم انتهایی ابرو به سختی می توان موها را عینا با خواب طبیعی ابرو کاشت. راه پیشنهادی برای جلوگیری از بروز این مشکل، پانسمان فشاری در محل ابروی کاشته شده (مثل استفاده از هدبند) برای دو هفته پس از عمل است.پس از رویش موهای کاشته شده، چرب کردن آنها کمک به خوابیده تر شدن ابروی کاشته شده می کند.ولی در هر حال باز هم گفته می شود که هیچ وقت ابروی کاشته شده از نظر خواب موها، کاملا شبیه ابروی طبیعی نخواهد شد.

4- با توجه به اینکه موهای کاشته شده از مناطق غیر از ابرو آورده شده اند و به دلیل جابجایی، قدرت رشد آنها کاهش یافته، لذا فرد بایستی حداقل 6 تا 9 ماه صبرکند تا پیوند ابروهایش کاملا جواب دهد و سپس در مورد لزوم انجام مجدد کاشت ابرو برای پر کردن فاصله های خالی بین موهای کاشته شده تصمیم گیری کرد.به غیر از موارد ذکر شده، برداشت و کاشت موها در مورد پیوند ابرو تا حد زیادی شبیه کاشت موی سر است، با این تفاوت که در کاشت و پیوند ابرو فقط از واحدهای فولیکولی دارای یک یا دو تار مو استفاده شده و سوراخ های پوست با استفاده از ابزار بسیار ظریف و کوچک ایجاد می شوند تا محل کاشت کاملا نامشخص باشد.

مراقبت های پس از کاشت

پس از عمل جراحی کاشت موی ابرو، کمی خونریزی ایجاد می شود و شاهد دلمه بستن زخم خواهید بود. ناحیه ابرو کمی ورم می کند، اما در عرض چند روز این عوارض کاهش پیدا می کند. همچنین کمی احساس خارش به شما دست می دهد. مواظب باشید که ناحیه کاشت مو را نخارانید تا به طور کامل خوب شوند. در صورتی که پس از زمان توصیه شده، برخی از علائم هنوز وجود داشته باشند، به جراح خود مراجعه کنید.

با این حال، همه افراد از موهبت داشتن ابروهای ضخیم و پرپشت برخودار نیستند. در صورتی که شما یکی از آن افراد هستید، کاشت موی ابرو را مد نظر قرار دهید.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)

 

مشاوره رایگانمشاوره رایگان