آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

کاربرد طب سوزنی در سردرد و میگرن

سردرد های میگرنی

سردردهای میگرنی از دسته سردردهای است که ناشی از هیچ مشکل شناخته شده عضوی نمی باشد و بدین لحاظ درمان های طب جدید در آن قطعی نبوده و جنبه تسکینی دارد.

از علائم آن میتوان به مجموعه ایی از سردردهای متناوب و تکرار شونده که میتواند به صورت سردرد های یک طرفه یا دو طرفه بعضا”با حالت تهوع، مشاهده جرقه و ذرات سیاه و رنگین در جلوی چشم (میگرن کلاسیک) و یا به شکل سردردهای بدون علایم باشد با فراوانی بیشتر در خانم ها اشاره نمود.

هر چند علت خاصی برای این دسته سردرد ها پیدا نشده (un known origin) اما فرضیه های متفاوت که معتبرترین آن ها بر دو نوع – افزایش جریان خون عروقی سر متعاقب وازدیلاسیون عروقی و یا کاهش ناگهانی قندخون و هیپوگلایسمی استوار است ارائه شده است.

از روش های درمانی میتوان به درمان دارویی، درمان براساس مزاج شناسی و طب سنتی، درمان به روش طب سوزنی و یا درمان به روش تزریق سم بوتولیسم (بوتاکس نمودن نواحی پیشانی و دور چشم) اشاره نمود.

طب سوزنی و درمان سردرد های میگرنی

میگرن تعداد کمتری از بیماران را مبتلا می کند و مدت کوتاهتری طول می کشد اما شدت علائم آن زیاد است. معمولا هر حمله میگرنی در یک طرف سر تجربه می شود. کاهش اشتها، تاری دید، تهوع استفراغ و علائم بینایی بویژه می تواند از علائم همراه میگرن باشد. تقریبا هر انسانی سردرد را در طول زندگی تجربه می کند و بدین ترتیب یکی از شایع ترین دلایل مراجعه بیماران به پزشکان است.

از آنجایی که طب غربی قادر به درمان موفقیت آمیز سردردهای میگرنی نمیباشد بسیاری از این بیماران به متخصصین طب سوزنی مراجعه میکنند.
یک تئوری شایع پزشکی در مورد علت ایجاد سردردهای میگرنی آن است که اسپاسم (گرفتگی عضلانی) غیر طبیعی که به دنبال آن شریان های مغز بطور غیر طبیعی گشاد میشوند باعث بروز سردردهای میگرنی میشود .

اسپاسم اولیه باعث میگردد که به اندازه کافی خون به چشمها نرسدو به همین دلیل قبل از بروز سردردهای میگرنی عده ای از بیماران دچار مشکلاتی در چشمها میشوند(همانند نورهای فلاش مانند). سپس شریانها شل و گشاد شده و مقدار زیادی خون به مناطقی که دچار کمبود خون شده اند وارد میگردد. ورود این مقدار زیاد خون است که سبب بروز سردردهای شدید میگرنی میشود. به محض اینکه سردردهای میگرنی شروع شدند مصرف قرصهای مسکن مثل آسپرین واستامینوفن معمولا قادر به از بین بردن این سردردها نمیباشند.

طب سوزنی الگوی تشخیصی و درمانی بسیار کاملی را برای سردرد و میگرن دارد یعنی با توجه به نوع تجربه سردرد از محل احساس سردرد (پیشانی، تاج سر، طرفین سر و یا پشت سر)، کیفیت (این که در اثر فشار بهتر یا تشدید می شود) و شدت آن ( آرام یا شدید ) می توان پی برد که کدامیک از ارگانها نیاز به متعادل کردن انرژی حیاتی و تنظیم یین و یانگ دارد.

منبع:   مرکز مطالعات طب سوزنی    دکتر کیارش ساعتچی      کلینیک دکتر اعتمادی

مقالات مرتبط

ماساژ ستون فقرات

فهرست مطالب1 ماساژ درمانی2 برای مطالعه فواید ماساژ درمانی کلیک کنید. ماساژ درمانی در حوزه پزشکی، ماساژ درمانی به عنوان

مطالعه »
مشاوره رایگانمشاوره رایگان