آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

کاربرد طب‌ سوزنی در درمان عوارض سکته مغزی

سکته مغزی

سکته مغزی در اثر قطع جریان خون قسمتی از مغز ایجاد می‌شود. سکته مغزی در هر سنی می‌تواند اتفاق بیفتد ولی شیوع آن در افراد سالمند بیشتر است.

علائم و نشانه‌های سکته مغزی بسته به محل و میزان آسیب، متفاوت است. سکته مغزی معمولا باعث همی‌پلژی (فلج یک نیمه بدن) در سمت مخالف آسیب می‌شود و ممکن است بیمار دچار عوارض دیگری مانند اختلال در بلع، مشکلات حسی، مشکلات روانی و عاطفی و اختلالات درکی نیز بشود. اختلالات تعادلی و وضعیتی نیز از عوارض شایع سکته‌های مغزی است.
چنانچه برای مشکل بی‌حرکتی بیمار اقدامات درمانی مؤثر انجام نشود، مشکلات ثانویه‌ای مانند زخم‌های فشاری، عفونت ریه و یبوست به وجود خواهد آمد.

عوارض سکته مغزی

سکته مغزی یک بیماری غیر پیش‌رونده است که علائم آن ابتدا شدید است ولی با گذشت زمان و درمان مناسب کاهش پیدا می‌کند. سکته مغزی تأثیرات فراوانی بر زندگی یک فرد می‌گذارد. این ضایعه ممکن است باعث ناتوانی فرد برای مدت طولانی شود و مشکلات فیزیکی، روانی و اجتماعی پیچیده‌ای برای او ایجاد کند.

طب‌ سوزني در درمان عوارض سكته مغزي

طب‌سوزني يك درمان بسيار مؤثر براي بازتواني و توانبخشی عوارض مختلف پس از سكته مغزي از جمله فلج ناقص يا كامل يك نيمه از بدن، ناتواني يا اختلال تكلم، اختلال بلع، اختلالات راه‌رفتن، افسردگي، دردهاي مزمن، اختلالات دفع ادرار، اختلالات حسي و انقباضات عضلاني است و مطالعات مختلف و متعددي كه توسط مراكز معتبر علمي و دانشگاهي كشورهاي مختلف دنيا انجام شده، اين مساله را به اثبات رسانده است.

يكي از عوارض شايع پس از سكته مغزي فلج ناقص يا كامل يك نيمه بدن به همراه اختلالات مختلف حسي و حركتي است.

به عنوان مثال بيمار قادر به استفاده از دست خود نيست يا اين كه دچار اختلال در ايستادن يا راه‌رفتن است. در اين موارد طب‌سوزني با مكانيزم‌هاي مختلف مي‌تواند به بهبود بيمار كمك كند.

منبع:  کنجکاو    همشهری آنلاین

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان