آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

پیشگیری ازکمردرد و درمان آن

 

کمر درد دومین علت مراجعه بالغین به پزشک بعد از سرماخوردگی است. بیش از 97 درصد کمردردها علت مکانیکال دارد و به علت عادات اشتباه افراد در زندگی روزمره ایجاد می شود. با توجه به اینکه کمر درد یکی از پرهزینه ترین مشکلات بهداشتی درمانی است و تأثیر بسیار منفی که بر زندگی روزمره افراد می گذارد پیشگیری از آن بسیار ضروری به نظر می رسد. توصیه های بسیار ساده و کاربردی زیر می تواند شما را از این بیماری شایع مصون کند:

نحوه صحیح نشستن پشت میز

وضعیت نامناسب نشستن پشت میز در اثر استفاده از صندلی خیلی کوتاه یا میز خیلی بلند ایجاد می شود. همیشه سعی کنید که مهره های پشتی شما با صندلی تماس داشته باشد. زاویه بین نشیمنگاه و پشتی صندلی باید ۱۲۰درجه باشد. از نزدیک کردن صورت خود به میز خودداری کنید و سعی کنید آرنج ها را بر روی دسته صندلی نگه دارید.

بالش ها و گردن هنگام خواب

بالش نباید نازک و نرم یا بلند و سفت باشد. در هنگام خوابیدن روی پهلو باید راستای ستون مهره های گردنی در راستای ستون مهره های  پشتی شما باشد. نا مناسب بودن بالش در این حالت موجب خمیدگی ستون مهره های گردنی می شود که این شرایط می تواند شما را مستعد برای ابتلا به دردهای گردن و شانه کند.

نحوه صحیح بلند شدن از خواب

در ابتدا سر و شانه های خود را از تخت جدا کنید و بر روی تخت بنشینید. سپس پاهای خود را به لبه تخت ببرید و از تخت آویزان کنید. در این حالت شما فشار کمی را به مهره های کمری و گردنی خود وارد می کنید. از بلند شدن ناگهانی از روی تخت جدا بپرهیزید.

نحوه صحیح خوابیدن

در حالت خوابیدن به پشت یک بالش نازک و باریک را زیر زانوهای خود قرار دهید. اگر به پهلو می خوابید یک بالش کمی قطور تر را  بین پاهای خود قرار دهید. از خوابیدن بر روی صندلی یا تخت نامناسب خودداری کنید.

بلند شدن از صندلی

دست ها را روی ران خود بگذارید وسپس بر روی پاهای خود بایسید. سعی کنید از دسته صندلی نیز کمک بگیرید. دقت کنید استفاده از صندلی نا مناسب بسیار آسیب رسان می باشد.

نحوه حمل جعبه و کیف

در هر حال جعبه یا کیف را نزدیک به بدن خود حمل کنید. فاصله دادن آن از بدن موجب خستگی زودرس عضلانی و اعمال فشار مفرط بر روی مفاصل می شود. از حمل کردن اشیاء سنگین خودداری کنید.

رانندگی

صندلی خود را به گونه ای تنظیم کنید تا پاهایتان به راحتی به پدال ها برسد. در همه حال مهره های پشتی خود را در تماس با پشتی صندلی نگه دارید.

بلند کردن اشیاء از روی زمین

برای برداشتن یک شیء از روی زمین هرگز کمر خود را خم نکنید. زانوها و مفصل ران خود را به اندازه ای خم کنید تا بتوانید شیء را بردارید. سپس با صاف کردن زانوها شیء را بلند کنید. شیء را نزدیک به بدن خود نگه دارید.

منبع :فیزیوکلینیک

مقالات مرتبط

نکروز استخوان

نکروز استخوان به معنای مرگ بافت استخوان است که زمانی رخ می‌دهد که جریان خون به سمت استخوان کاهش یا

مطالعه »
مشاوره رایگانمشاوره رایگان