آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

پاسخ به سؤالات متداول پس از عمل جراحی رباط زانو

1-زمان مناسب استفاده از بريس (Brace)

مدت زمان استفاده از بريس بستگي به نظر جراح شما دارد. معمولاً جراحان بين 4 تا 8 هفته پس از عمل استفاده از بريس را جهت بيمارانشان تجويز مي‌کنند. در برخي موارد به بيمار اجازه داده مي‌شود پيش از برداشتن کامل بريس، ابتدا براي چند روز بريس را فقط در هنگام خواب و يا هنگام خروج از خانه ببندد و در باقي اوقات مي‌تواند بدون بريس باشد.

 2-  زمان استفاده از عصا براي راه رفتن

مدت زمان استفاده از عصا و روش وزن‌اندازی بر روی پاهای جراحی شده تنها از سوی جراح معالج مشخص می‌شود. عموماً، جراحان به بیماران خود توصیه می‌کنند که بین ۲ تا ۴ هفته پس از جراحی یکی از عصاها و ۴ تا ۸ هفته پس از جراحی دیگر، عصای خود را کنار بگذارند. ابتدا، جراحان به بیماران توصیه می‌کنند که وزن‌اندازی را به صورت تحمل وزن تنها بر روی پنجه پا آغاز کنند و سپس به تدریج میزان وزن‌اندازی مجاز را افزایش دهند. زمان و روش وزن‌اندازی توسط جراح تعیین می‌شود.

 3-زمان مناسب برای رانندگی

غالباً تا زماني که اجازه رانندگي زماني به شما داده مي‌شود که اجازه وزن اندازي کامل بر روي پاي جراحي شده را داشته باشيد و بتوانيد با الگوي طبيعي راه برويد. معمولاً اين زمان بين 6 تا 10 هفته پس از عمل مي‌باشد.

 4- زمان مناسب برای  فعاليتهاي روزمره خود

پاسخ به اين سوال بستگي به شغل شما و نوع فعاليتهاي روزمره شما دارد، لذا به شما توصيه مي‌کنيم با شرح نحوه فعاليتهاي روزانه‌تان به جراح يا تيم توانبخشي در مورد زمان بازگشت به فعاليتهاي روزانه از آنها پرسش کنيد.

 5- زمان مناسب استحمام

پاسخ به اين سوال بستگي به نحوه پانسمان شما پس از عمل دارد. بنابراين زمان انجام اين کار توسط جراح يا تيم جراحي شما مشخص مي‌گردد.

  6-  علت پارگي رباط  و انجام نشدن عمل جراحي بازسازي رباط

به طور عمومی، جراحان برای برخی افرادی که سن آن‌ها معمولاً بالاتر از ۴۰ سال است و ورزش خاصی نمی‌کنند، تشخیص می‌دهند که انجام جراحی برای آن‌ها ضرورت ندارد و تنها با تقویت عضلات و انجام توانبخشی مناسب، امکان بازگشت به فعالیت‌های طبیعی برای آن‌ها وجود دارد. با این حال، بیشتر در این افراد، رباط به طور کامل پاره شده و پارگی در بخشی از رباط رخ داده است.

 7- زمان شروع ورزش

حداقل زمان لازم جهت بازگشت به ورزش پس از جراحي 6 ماه است که البته اين در صورتي است که در طول اين 6 ماه به‌طور مداوم برنامه توانبخشي را به‌شکل کامل و صحيح انجام دهيد و جراح و تيم توانبخشي پس از انجام تستهاي لازم اجازه بازگشت را به شما داده باشند. البته در نظر داشته باشيد به دلايل متعدد اين زمان ممکن است بيش از 6 ماه بوده و تا 9 و يا 12 ماه نيز به‌طول بيانجامد.

 8-زمان اجازه سفرهای طولانی بعد از عمل جراحی

با توجه به اينکه نشستهاي طولاني‌مدت احتمال ايجاد لخته در وريدهاي عمقي را بسيار بالا مي‌برد لذا انجام سفرهاي طولاني با هواپيما، قطار، اتوبوس و… که احتياج به نشستهاي طولاني‌مدت را دارند تا 6 هفته پس از عمل به شما توصيه نمي‌شود.

 9- احتمال پارگي رباط جديد بيشتر از رباط قبلي

رباط جديد از نظر استحکام نسبت به رباط قبلي ضعيف‌تر نيست ولي مسئله‌اي که ممکن است احتمال پارگي رباط جديد را بالاتر ببرد، عدم انجام توانبخشي صحيح و کامل است چرا که مي‌بايست در يک دوره فيزيوتراپي کامل، بيمار پس از عمل تمرينات تعادلي و جهشي و پرش و دويدن‌هاي خاص را به‌شکل برنامه‌ريزي شده انجام دهد تا از نظر حس عمقي نيز مفصل همانند يک مفصل طبيعي تريب شود در نتيجه درصورت انجام توانبخشي و فيزيوتراپي صحيح و کامل احتمال پارگي رباط جديد بيشتر نمي‌باشد.

 10- عارضه مفصل زانو و برطرف کردن آن با انجام عمل بازسازي رباط متقاطع قدامي (ACL)

پاسخ به این سوال بستگی به نوع آسیب مفصل دارد. اگر آسیب شامل پارگی منیسک، پارگی رباط صلیبی خلفی (PCL)، آسیب‌های غضروف، کیست‌های داخل کپسول مفصل و چند آسیب دیگر باشد، ترمیم این آسیب‌ها ممکن است به همراه عمل جراحی انجام شود. اما در مواردی مانند انحراف‌های مفصل زانو مانند ژنوواروم (پرانتزی شدن پاها) یا ژنووالگوم، لازم است که ابتدا این آسیب‌ها از طریق یک عمل جراحی برطرف شوند و پس از دوره نقاهت، عمل بازسازی رباط انجام شود.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان