آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

ورزش های درمانی کمردرد

tanasobbody

مهمترین بخش درمان و پیشگیری خصوصا کمردردهای مکانیکی (شایعترین نوع کمردرد) استفاده از ورزش های درمانی است. امروز در کشورهای پیشرفته جهان، کلاسهایی را برای بیماران مبتلا به درد ترتیب داده اند که در آنجا ورزشهای درمانی را همراه با وضعیت های صحیح بدن به بیماران آموزش می دهد.

مهمترین اهداف ورزش های درمانی کمردرد عبارتند از:

1- کاهش درد

2- حفظ عمل طبیعی اندامها

3- پیشگیری از بروز مجدد کمردرد و معلولیتهای ناشی از آن

4- بازگرداندن بیماران به فعالیتهای عادی روزانه

5- تقویت عضلات پشت و شکم و ران

6- رفع کوتاهیهای بافت نرم و افزایش انعطاف پذیری آن

7- بهبود وضعیت بدن

8- افزایش دامنه حرکتی تنه و اندامها

ارائه ورزشهایی که برای کلیه بیماران سودمند باشد. پس از شناخت علت واقعی برای انجام حرکتهای ورزشی برای درمان کمردرد با فیزیوتراپیست خود مشورت کنید. بهترین پاسخ برای این پرسش که چه نوع حرکتهای ورزشی را باید انجام داد، این است که باید عکس العمل بافتهای بدن را نسبت به ورزش در نظر بگیریم لذا توجه به این موارد ضرورت دارد:

– چنانچه در هنگام ورزش های درمانی به دردهای شدید، تیر کشنده و یا سوزشی دچار شدید، از انجام حرکات ورزشی خودداری کنید.

* اگر در انتهای هر حرکت ورزشی به درد خفیف و کوتاه مدت دچار شدید که پس از اتمام ورزش از بین رفت، بهتر است حرکات ورزشی را تدریجا افزایش دهید، زیرا درد مزبور مربوط به کشیده شدن عناصر کوتاه شده بدن می باشد که به مرور زمان بهبود می یابد.

– چنانچه در پایان حرکات ورزشی به درد شدیدی در ناحیه کم دچار شدید، دقت کنید که این درد مربوط به خستگی عضلات در اثر فعالیتهای ورزشی می باشد، یا درد قبلی ناحیه کم بوده که تشدید شده است. اگر درد عضلانی ناشی از فعالیتهای ورزشی زیاد باشد، بهتر است که این حرکات ورزشی برای درمان کمردرد را بدون افزایش انجام دهید. اما اگر درد ایجاد شده مربوط به کمردرد قبلی باشد، توصیه می شود که تعداد حرکات ورزشی را کاهش داده، در صورت تدام درد، آن را متوقف کنید.

– بهتر است برنامه ورزشی را ابتدا با یک حرکت شروع نموده، به تدریج با سازگار شدن بدن با فعالیت ورزشی در روزهای بعد هر بار، یک حرکت ورزشی جدید برای درمان کمردرد را به برنامه خود اضافه کنید. به این ترتیب چنانچه حرکتی باعث ناراحتی شما شود، به آسانی می توانید آن را تشخیص دهید.

– چنانچه هر حرکت ورزشی برای درمان کمردرد سبب بروز درد شود از انجام آن خودداری کنید.

حرکات خطرناک برای مبتلایان به کمردرد

– هنگامی که به پشت خوابیده اید، از باد آوردن همزمان هر دو پا خودداری کنید.

– هنگامی که به پشت خوابیده اید، هیچ گاه از حالتی که هر دو پایتان صاف است، بلند نشوید.

توصیه می شود، ابتدا به پهلو بچرخید، سپس با اعمال فشار روی آرنج و دستهایتان به حالت نشسته درآیید.

– همواره از چرخاندن دایره وار گردن خود داری نمایید. زیرا این حرکتها فشار زیادی را روی ستون فقرات وارد می سازد و آثار نامطلوبی را به دنبال خواهد داشت.

برای مطالعه ” ورزش های مفید کمردرد ” کلیک کنید .

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان