آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

ورزش درمانی آرتروز انگشتان دست

ورزش‌های زیر برای کاهش دردهای آرتروز در کف و انگشتان دست طراحی شده‌اند. اگر این ورزش‌ها روزانه و ترجیحاً چند بار در روز انجام شوند، می‌توانند تاثیر قابل توجهی در کاهش درد ناشی از آرتروز داشته باشند. انجام این حرکات در حالتی که دست خود را در آب گرم قرار دهید، بسیار ساده‌تر خواهد بود. با این حال، مراقب باشید و در حد توانایی خود عمل کنید. ورزش دست باید به گونه‌ای انجام شود که در حین اجرا موجب درد نشود.

نرمش خم کردن انگشتان دست

hand exercise for arthritis1

ورزشهای دست را با شل کردن عضلات دست آغاز کنید. سپس انگشتان را به صورت صاف و نزدیک به یکدیگر نگهدارید. حالا بند اول و وسط انگشتان خود را خم کنید. مچ و مفاصل دست را صاف و مستقیم نگهدارید. نرم و آهسته دست خود را به حالت اول برگردانید. همین حرکت را با دست دیگر تکرار کنید. اگر میتوانید حرکت را چند بار برای هر دست تکرار کنید.

نرمش مشت کردن دست

با نگه داشتن انگشتان در حالت کشیده و فاصله‌دار، حرکت را آغاز کنید. سپس انگشتان را به شکل مشت نرم و آزاد کرده و شست خود را بر روی باقی انگشتان قرار دهید. مراقب باشید که انگشتان را به یکدیگر محکم نفشارید. سپس به آرامی و نرم به حالت اولیه بازگردید. این تمرین را برای هر دو دست انجام دهید.

نرمش باز و بسته کردن انگشتان دست

hand exercise for arthritis 21

انگشتان خود را تا جای ممکن (بدون درد گرفتن) از یکدیگر دور کرده و چند ثانیه به همین حالت نگه دارید. به نرمی انگشتان را شل کرده و به یکدیگر نزدیک کنید. دوباره به حالت باز برگردید. این حرکت را با هر دو دست انجام داده و به تدریج تعداد دفعات آنرا افزایش دهید.

نرمش لمس نوک انگشتان دست

hand exercise for arthritis 3

انگشتان خود را صاف نگه دارید و شست خود را در عرض کف دست خم کرده و با نوک آن برآمدگی پایین انگشت کوچک را لمس کنید. اگر نمی‌توانید شست را تا جایی که این محل را لمس کند بکشید، تنها آن را تا جای ممکن خم کنید و سپس شست را به حالت اولیه برگردانید.

سپس یک یک انگشتان را به نوک شست رسانده و شکلی مانند حرف O بسازید. این حرکات را نرم و آرام انجام دهید و پس از انجام حرکت با تمام انگشتان، کل تمرین را با دست دیگر انجام دهید.

نرمش راه بردن انگشتان دست

hand exercise for arthritis 4

کف دست خود را بر روی سطح صافی مانند میز قرار دهید به طوری که انگشتان اندکی با هم فاصله داشته باشند. انگشتان را یک به یک به سمت شست حرکت دهید. حرکت را با بلند کردن و حرکت دادن انگشت اشاره آغاز کرده و به ترتیب با دیگر انگشتان ادامه دهید. در طی انجام این تمرین مچ دست و شست خود را ثابت نگهدارید. حرکت را با دست دیگر خود انجام دهید.

منبع: کدبانو

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان