آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

نکات ضروري پيش از جراحی تعویض مفصل زانو

Z

* آمادگي ذهني و رواني

انتخاب گزينه انجام جراحي تعويض مفصل مي‌تواند تصميم‌گيري بسيار سختي براي شما باشد. بسيار مهم است که نسبت به فوايد و خطرهاي اندک احتمالي کاملاً واقف باشيد. درصورتيکه هر گونه سؤالي در مورد اين عمل داريد حتماً آن را با پزشك جراح خود در ميان بگذاريد تا پاسخ او شما را کاملاً قانع کند. شما مي‌بايست با آگاهي کامل و اطمينان از حصول نتيجه مطلوب تصميم به انجام اين کار بگيريد.

*  اهداي خون

درصورتيکه پزشک شما تشخيص داد که ممکن است پس از عمل نياز به تزريق خون پيدا ‌کنيد، پيش از عمل با مراجعه به مركز جراحي خون لازم از شما گرفته ميشود تا در صورت نياز پس از عمل براي خودتان استفاده گردد.

*  توقف مصرف برخي داروها

پيش از عمل در صورت مصرف دارو، پزشك خود را مطلع سازيد تا ايشان با بررسي آنها نظر خود را به شما اعلام کند، زيرا در بسياري موارد متوقف کردن مصرف برخي داروها پيش از عمل ضروري است.

*  آماده کردن فضاي خانه جهت راحتي پس از عمل

با توجه به اينکه پس از عمل جراحي شما دوران نقاهت را مي‌بايست طي کنيد با ايجاد تغييراتي در فضا آن را براي راحت‌تر بودن خودتان پس از عمل آماده کنيد. برخي از مواردي که رعايت آنها ضروري به نظر مي‌رسد عبارتند از:

  • در آشپزخانه و ديگر نقاط وسايلي را که بيشتر از آنها استفاده مي‌کنيد در ارتفاعي قرار دهيد که در دسترس باشند و براي برداشتن آنها نيازي به دولا شدن يا بالا رفتن از ارتفاع نباشد.
  • مکان استراحت خود را جايي انتخاب كنيد که عبور و مرور از آن احتياج به استفاده از پله نداشته باشد.
  • لوازم منزل را به گونه‌اي بچينيد که هنگام جابه‌جايي شما در منزل با کمک وسيله کمکي مثل عصا يا واکر، فضاي کافي وجود داشته باشد.
  • فرش و يا ديگر پوششهاي روي زمين را که ممکن است سبب به هم خوردن تعادل شما شود را جمع کنيد.
  • سيمهاي لوازم برقي را به گونه اي مرتب کنيد که مزاحم حرکت شما نشود.
  • مكاني را در منزل خود جهت گذراندن دوران نقاهت آماده کنيد به گونه‌اي که تلفن و وسايل سرگرم کننده مانند کتاب، تلويزيون، راديو و ديگر موارد مورد استفاده‌تان در آنجا مستقر شوند.

*  انجام تمرينات تقويتي عضلات پيش از انجام عمل

نکته :  با توجه به اينکه شما پس از انجام عمل جهت تکميل درمان نياز به فيزيوتراپي خواهيد داشت، لذا بهتر است پيش از عمل، مرکز فيزيوتراپي را که قصد ادامه درمان در آن را داريد انتخاب کنيد تا تمرينات پيش از عمل را نيز تحت نظر آن مرکز انجام دهيد.تمرينات تكميلي و تعداد انجام تمرينات از طرف آن مركز براي شما تجويز ميشود.

بسيار مهم است که جهت انجام عمل جراحي در بهترين وضعيت بدني ممكن قرار داشته باشيد که اين امر با انجام تمرينات درماني مناسب پيش از عمل حاصل مي‌گردد. عضلات اندام فوقاني و پاي سالم شما مي‌بايست در وضعيت مناسبي قرار داشته باشند تا پس از عمل با توجه به فشار مضاعفي که به آنها وارد مي‌آيد دچار مشکل نشود.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان