آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

میکرودرم ابریژن

6

این روش درمانی که برخی درایران به اختصار از آن با عنوان ” میکرودرم ” نام می برند، یکی از راحت ترین و دردسترس ترین روش های جوان سازی پوست است که طی آن فرد اصلا” احساس درد نمی کند لذا نیازی به داروهای بی حس کننده یا آرام بخش هم ندارد. دراین روش که به کمک دستگاهی به همین نام انجام می شود، لایه بسیارنازکی از سطح پوست که شامل سلولهای مرده است برداشته شده و درعین حال بعلت حالت وکیومی که دستگاه ایجاد می کند خون رسانی به پوست بهتر می شود.

گفته شده که این کار برقوام و میزان کلاژن پوست نیز تاثیرمثبت دارد. به هرحال این کار هر مکانیسمی که داشته باشد باعث می شود که پوست جوان تر و روشن تر شده و علائم افزایش سن مانند لک ها یا چین های ریز آن کمتر به چشم بیایند. بعد از پایان کار تنها قرمزی مختصری در سطح پوست مشاهده می شود که درعرض چند دقیقه تا چند ساعت از بین می رود. بلافاصله بعد از میکرودرم ابریژن فرد می تواند به کار و زندگی روزانه خود برگردد. خود این عمل چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد. بعد از آن فرد می تواند از لوازم آرایش خود استفاده کند. می توان آن را در جاهای مختلف بدن اعم از صورت، گردن ، سینه ، پشت ، پاها، و دست ها به کاربرد.

دستگاه میکرودرم ابریژن درواقع از یک کمپرسور و پمپ تشکیل شده که لایه برداری سطحی را توام با مکش انجام می دهند. این لایه برداری بسیار سطحی و در حد 10 تا 15 میکرون است.

موارد کاربرد میکرودرم ابریژن

رفع جای جوش

فرورفتگی های ناشی از جوشهای قبلی و جای آکنه و جوش با میکرودرم قابل رفع است.طی جلسات لازم دارای پوست صاف و کشیده میشوید.

جوان سازی پوست

از این روش در درمان چروک های سطحی و کم عمق پوست می توان استفاده کرد.چندین جلسه درمان در این مورد بکار می رود.فواصل درمان را بر حسب وضعیت بیمار می توان تغییر داد و از هفته ای یک بار تا دو هفته یک بار فواصل را اضافه کرد . چروک های خیلی عمیق با این روش درمان نمی شوند ولی قوام کلی پوست پس از چند جلسه درمان بهتر خواهد شد و پوست شفاف تر و محکم تر می شود.

لک های پیری

این لکها یا مربوط به آفتاب بوده یا در سنین بالا در پوست های روشن دیده می شود  این لک ها با میکرودرم ابریشن قابل درمان می باشد.

لک های حاملگی

مهمترین اثر میکرودرم ابریژن ، کمرنگ یا محو کردن لکهای حاملگی است مخصوصا اگر همزمان با آن از داروهای لک بر استفاده شود.بررسی های اخیری که روی این روش درمانی انجام شده نشان دهنده افزایش 20 برابری نفوذ ویتامین سی پس از یک جلسه درمان میباشد. اثر درمان در لک هایی که قبلا با درمانهای ضد لک بهبود نیافته اند مشهود تر است.

درمان جوشگاه های آکنه و آبله مرغان

جوشگاه های زخم و اسکارها نباید زیاد عمیق باشد و معمولا” بر حسب نوع اسکار و محل و عمق آن به چندین جلسه درمان هفتگی نیاز دارد .در ترمیم جوشگاه های سوختگی نیز از این روش می توان استفاده کرد.

رفع منافذ باز پوست

باز شدن منافذ پوست یکی از مشکلات عمده در خانم ها و آقایان می باشد.یکی از راههای درمان این مشکل استفاده از میکرودرم ابریشن(ابریژن) است.بعد از چند جلسه درمان بعلت بافت سازی و محکم تر شدن پوست منافذ پوستی نیز کوچک تر می شود.

تمیز کردن پوست

برای از بین بردن جوشهای سر سیاه که بسیار شایع می باشد نیز می توان از میکرودرم ابریژن استفاده کرد.کاهش جوشهای سر سیاه پوست به کم شدن ضایعات جوشهای غرور جوانی نیز کمک خواهد کرد .

درمان ترکهای پوستی

در درمان ترکهای پوست در زمان حاملگی یا چاقی و بلوغ نیر می توان از این روش استفاده نمود که البته خیلی خوب به درما ن پاسخ نمی دهد.

چروک گردن

در درمان چروک های ناحیه گردن و ضایعات این ناحیه نیز از این روش درمانی می توان سود جست .

رفع  تاتو یا خالکوبی

خالکوبی های سطحی پوست را نیز می توان با این روش درمان کرد یا از همراهی میکرودرم ابریشن با لیزرهای خاص جهت درمان استفاده نمود.

روش كار میكرودرم ابریژن

در ابتدا پوست تمیز و از آرایش و چربی کاملا پاک می‌شود و سپس به مدت لازم بر حسب نوع پوست و ضایعه آن که از سوی پزشک تعیین می‌شود، سایش در جهات گوناگون و روی قسمت‌های متعدد انجام می‌شود. زمان لازم حدود 20 تا 30 دقیقه در صورت و 20 دقیقه در گردن به طول است. پس از خاتمه درمان، صورت پاک و سپس شسته می‌شود. یک کرم قابض (مثل اکسیددوزنگ یا کالامین) به محل مالیده می‌شود. به جز مصرف ضدآفتاب مراقبت خاصی پس از درمان لازم نیست و این روش برای افرادی که کار می‌کنند، مناسب است. تعداد درمان برحسب تمایل بیمار قابل تغییر است.

مزایای درمان

لایه برداری و سائیدن پوست می تواند ظاهر پیر شده پوست، خطوط نازک، جای جوش و زخم، تخریب های ناشی از نور خورشید و چروک ه را بهبود بخشد.

– قابل انجام در تمام انواع پوست

– بدون خطر

– غیر تهاجمی

– بدون نیاز به استراحت بعدی

– موثر بر روی کراتوز پیلاریس (پوست خشن در بالای بازوها و شانه ها)

عوارض جانبی

عوارض جانبی درمان معمولا موقتی هستند و ممکن است شامل تورم و قرمزی برای چند ساعت باشد. گهگاه احتمال کبودی ناشی از مکش وجود دارد، که معمولا در طی چند روز مرتفع خواهد شد. پوست نسبت به تابش آفتاب حساس تر خواهد بود، بنابراین بیشتر پزشکان استفاده از ضد آفتاب را پس از انجام درمانmicrodermabrasion توصیه می کنند.

توصیه های قبل و بعد از درمان

بیماران باید از دو روز قبل از درمان تا 72 ساعت پس از آن از مصرف داروهای لایه بردار( رتینول و AHA )  و ضد لک خودداری نمایند و پس از میکرودرم ابرژن از ضدآفتاب با دقت بیشتری و با فاصله هر 3 ساعت استفاده نمایند . استفاده از آب داغ تا 24 ساعت بعد از درمان ممنوع است . اقداماتی همچون دکلوره نمودن ، استفاده از بند ، موم و … بعد از 3-4 روز از درمان مجاز است . آقایان موظفند 3-4 ساعت قبل از درمان اصلاح نمایند و در صورت تمایل بعد از 12 ساعت از میکرودرم اصلاح صورت بلامانع است . در اکثر موارد تنها قرمزی مختصری برای 4-2 ساعت ایجاد می شود که به طور خود به خود رفع می شود. گر چه عوارض جانبی ناشی از این روش بسیار نادر است، اما ندرتاٌ ممکن است اریتم (قرمزی) یا خطوط پیگمانته ناشی از آسیب به پوست  برای چند روز دیده شود ، این عوارض بیشتر در بیمارانی رخ می دهد که به خوبی از پوست خود در برابر آفتاب مراقبت ننموده اند .

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)

مشاوره رایگانمشاوره رایگان