آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

مفصل مصنوعی لگن

 مفصل مصنوعی لگن ساختاری متشکل از فلز و پلی اتیلن یا سرامیک است که بجای مفصل طبیعی لگن که به عللی دچار تخریب شده است و در محل آن کار گذاشته میشود.

درد ناشی از تخریب مفصل را از بین برده و میتواند توانایی بیمار در انجام فعالیت های بدنی را به نحو چشمگیری بهبود دهد. مفصل مصنوعی لگن میتواند دامنه حرکتی مفصل ران را بهتر کرده و کوتاهی اندام بیمار را تا حدود زیادی جبران کند. ولی این مفصل در چه مواردی بکار برده میشود.

کاربرد

تقریبا به هر علتی که مفصل ران دچار تخریب شده باشد میتوان آنرا با یک مفصل مصنوعی لگن جایگزین کرد. مفصل ران به علل مختلفی میتواند خراب شود که شایعترین آنها عبارتند از

  • آرتروز و ساییدگی مفصل
  • نکروز یا سیاه شدن سر استخوان ران
  • بد جوش خوردن شکستگی استابولوم
  • عفونت مفصل ران
  • تغییر شکل های مادرزادی مفصل ران در ناحیه لگن مانند دیسپلازی استابولوم

ساختمان مفصل مصنوعی لگن

دو نوع مفصل مصنوعی لگن وجود دارد

  • سیمانی
  • غیر سیمانی

منظور از سیمان که به آن سیمان استخوانی هم میگویند چسبی مخصوص از جنس پلی آکریلات است که پزشک ارتوپد با استفاده از آن قسمت های مختلف مفصل مصنوعی را به استخوان بیمار متصل میکند.نوع سیمانی توسط سیمان به استخوان بیمار متصل میشود. در مفصل مصنوعی غیر سیمانی قسمت های مختلف مفصل بدون استفاده از سیمان به استخوان بیمار پیچ میشود و یا چنان فیت استخوان بیمار است که در درون آن سفت شده و سپس با رشد استخوان در درون خلل و فرج ریزی که بر روی آن قرار دارد به استخوان محکم میشود.نوع غیر سیمانی آن سه قسمت عمده دارد. یک کاسه فلزی و یک کره فلزی که درون کاسه حرکت میکند و یک لایه پلاستیکی از جنس پلی اتیلین که بین این دو قرار گرفته است.

طول عمر

تعویض مفصل ران یکی از موفقیت آمیز ترین اعمال جراحی است. این نوع عمل جراحی در از بین بردن درد مفصل لگن و برگرداندن بیمار به یک زندگی فعال بسیار کارا است با این حال مفصل مصنوعی لگن هم مانند مفصل طبیعی بدن انسان میتواند بتدریج ساییده شده و با گذشت زمان کم کم دچار فرسودگی شود. ممکن است کاسه پلاستیکی پلی اتیلنی بتدریج ساییده شده و یا ممکن است کم کم دسته فلزی و یا کاسه فلزی در درون استخوان ران و لگن لق شوند و یا ممکن است بتدریج استخوان اطراف این مفصل با بالا رفتن سن بیمار فرسوده شده و دچار خوردگی گردد.در این موارد پزشک جراح آنرا را از بدن بیمار خارج کرده و با یک مفصل جدید جایگزین میکند.

مفصل مصنوعی ران در اکثریت موارد قریب به 25-20 سال عمر میکند. البته ممکن است در بعضی افراد مفصل بسیار بیشتر از این کار کند و یا بر عکس ممکن است مفصل زودتر دچار فرسودگی شود. عمر آنها تا حد زیادی به تبحر جراح در کارگذاری درست آن وابسته است.طول عمر مفصل مصنوعی ران در جوانتر ها و کسانی که زندگی فعالتر و پر تحرک تری دارند قدری کمتر است و آنهم به علت فشار های زیادی است که فرد به مفصل وارد میکند. با پیشرفت تکنولوژی و بکار بردن مفاصل مصنوعی بهتر عمر این مفاصل روز به روز در حال افزایش است.

برای مطالعه بیشتر شکستگی های لگن کلیک کنید.

مقالات مرتبط

شکستگی ستون فقرات

شکستگى ستون فقرات هميشه به‌عنوان يک صدمه وخيم شناخته مى‌شود. و برخورد با آن بايد کاملاً با دقت انجام شود

مطالعه »

کفش و کفی طبی

فهرست مطالب1 ساخت کفش طبی2 کاربرد کفش ها و کفی های طبی در دفورمیتی ها3 کفی طبی ساخت کفش طبی

مطالعه »
مشاوره رایگانمشاوره رایگان