آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

مشكلات ستون فقرات

علل

ارگان هاي بدن هر كدام وظيفه خاصي به عهده دارند و اختلال در عملكرد هر كدام بدن را با مشكل روبه رو مي سازد. يكي از ارگان هاي مهم كه نقص در عملكرد آن فرد را حتي از انجام امور روزانه بازمي دارد مربوط به ناهنجاري هاي ستون فقرات است. ستون فقرات محور اصلي بدن معرفي مي شود.
ميليون ها نفر در جهان از دردهای ناشي از ناهنجاري ها  و مشکلات ستون فقرات رنج مي برند تا جايي كه پرداختن به فعاليت هايي مانند كار، تفريح، ورزش و… برايشان سخت و دشوار مي شود.
همواره وظيفه اصلي و اساسي ستون فقرات حمايت از كل بدن است و توانايي انجام كارهاي پيچيده اي را به عهده دارد بنابراين با انجام اصول ساده مي توان سلامت ستون فقرات را تضمين كرد.

ستون فقرات تحت عنوان ستون بدن معرفي مي شود و اندام ها و تنه روي اين ناحيه متصل هستند و در اصل ستون فقرات محور مكانيكي بدن انسان به شمار مي رود. اين ناحيه از بدن از 7 مهره گردني، 12 مهر پشت و 5 مهره كمر تشكيل شده است، اين مهره ها توسط صفحات غضروفي كه تحت عنوان ديسك هستند با ليگامان ها، كپسول هاي مفصلي و عضلات به يكديگر وصل شده اند، اين مهره ها توسط بافت هاي متحرك به هم متصل هستند و اين ويژگي را دارند كه همه ستون فقرات از بالا به سمت پائين داراي حركت در جهات مختلف باشد و فرد توانايي حركت، چرخش به پهلوها و به سمت عقب و جلو را داشته و خم شود. انجام اين حركات فشار زيادي را روي گردن و كمر وارد كرده و فشار در اين ناحيه ستون فقرات بيشتر است. در قسمت قفسه سينه و ناحيه پشت چون دنده ها به آن وصل مي شوند حركت زيادي ندارد بنابراين فشار در اين ناحيه نيز نسبت به ساير قسمت ها كمتر است.

همواره آن چيزي كه از نظر حركت شناسي و بيومكانيك به آن اهميت داده مي شود اين است كه تمام نقاط اين ساختمان سالم كار كنند و حركات طبيعي را براي فرد ايجاد كنند. به طور كلي ناهنجاري هايي كه باعث درد ستون فقرات مي شود بيماري هاي مختلفي خواهد بود اما آن نكاتي كه در سطح جامعه و مردم شايع تر است و عامل اصلي مشکلات ستون فقرات بيشتر بيماران، بيماري آرتروزهاي ستون فقرات است. معمولاً آرتروزها در سنين مختلف بروز پيدا كرده و شيوع آن در زنان و مردان مختلف است، حتي براساس نوع شغل و ميزان فعاليت هاي فردي نيز متغير است. طبيعتاً افرادي كه كارهاي سنگين تري انجام مي دهند احتمال بروز اين عارضه در آنها بيشتر است. ارث و فاكتور ژنتيك يكي ديگر از مولفه هايي است كه در مبتلايان به مشکلات ستون فقرات دخيل است و نقش اساسي را ايفا مي كند، البته اين مولفه در برخي خانواده ها كمتر و در برخي بيشتر به نظر مي رسد.

سن

به طور مثال گاهي اوقات ممكن است در يك فرد جوان، نوجوان و كم سن و سال علائم آرتروز مشاهده نشود و علت درد بيماري هاي ديگر باشد، اما عامل مشکلات ستون فقرات و آرتروز بيشتر در سنين بالاي 35 سال ديده مي شود. در زنان اين عامل زودتر، خود را نشان مي دهد و معمولاً افرادي كه داراي اضافه وزن هستند و فعاليت هاي ورزشي مستمر هم ندارند و آن دسته از افرادي كه كارهاي سنگين تري انجام مي دهند مانند حمل و نقل بار سنگين، كارگران و كشاورزان در معرض آسيب جدي تري قرار دارند. عارضه آرتروز بيشتر در ناحيه گردن و كمر وجود دارد.
اصولاً آرتروز را به فرسوده شدن بافت هاي نگه دارنده ستون فقرات مي گويند و زماني اتفاق مي افتد كه ديسك بين مهره ها فرسوده شود. همچنين فرسوده شدن ليگامان ها و كپسول هايي كه مهره ها را به يكديگر متصل مي كند، ايجاد آرتروز و مشکلات ستون فقرات  در آن ناحيه مي كند.

برای آشنایی بیشتر با علل دردهای ستون فقرات  کلیک کنید.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان