آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

فیزیوتراپی در تنگی کانال نخاعی

فیزیوتراپی یا بازپروری فیزیکی شاخه ای از علم پزشکی است که هدف از آن استفاده از روش های فیزیکی بدون آسیب به بافت مانند آنچه در عمل جراحی با شکافتن بافت انجام میشودبرای بهتر کردن کارکرد سیستم حرکتی فرد و رساندن آن به وضعیت قبل از بیماری است. البته محدوده فعالیت فیزیوتراپی بیش از فقط سیستم حرکتی است.

فیزیوتراپی درمان هایی فیزیکی را بر روی عضلات، استخوان ها و مفاصل انجام میدهد. مانند کمک به درمان کمردرد (تنگی کانال نخاعی)، دردهای مفاصل، آسیب های ورزشی و بهبود سریعتر و بهتر، سیستم حرکتی بعد از اعمال جراحی که روی آن انجام میشود.

وقتی بیمار برای مدتی بیحرکت شده و استراحت میکند و یا اندام بیمار مدتی در گچ بیحرکت میشود دچار خشکی مفاصل میگردد. کاهش دامنه حرکتی مفصلی در بیماری های مفصلی مانند انواع آرتریت ها و ساییدگی ها مفصلی هم وجود دارد. فیزیوتراپ کمک میکند تا این خشکی و محدودیت حرکتی بهتر شود.

 فیزیوتراپ به بیمار کمک میکند تا دچار خشکی مفصلی نشود. فیزیوتراپ این کار را با انجام دادن حرکات نرمشی خاص در اندام بیمار انجام میدهد. وی همچنین به بیمار آموزش میدهد که چگونه خودش این حرکات را در منزل انجام دهد.imagesPJJKAB2T

فيزيوتراپي به شناسايي و افزايش پتانسيل‌هاي حركتي براي بهبود، پيشگيري ، درمان و ناتواني، مي‌پردازد. فيزيوتراپي شامل اثرات متقابل فيزيوتراپيست، بيمار و خانواده آن‌هـا يا ساير افرادي است كه از بيمار مراقبت مي‌كنند، بر يكديگر است، تا بتوانند پتانسيل‌هاي حركتي بيمار را ارزيابي كرده و در ايجاد اهداف مورد نظر با استفاده از دانش و مهارت‌هاي ممتاز فيزيوتراپيست به توافق برسند.

تنگی مجرای نخاعی از جمله عوامل ایجاد درد در ستون فقرات و اندام‌ ها است. تنگی مجرا با توجه به ناحیه درگیر و میزان آسیب ، علایم متفاوتی ایجاد می کند. اگر این اختلال در فقرات گردن باشد ممکن است منجر به ایجاد درد ناشی از ریشه عصب یا درد رادیکولار در اندام فوقانی شود. در ناحیه کمری این بیماری علایمی از مشکلات حسی ، حرکتی و یا هر دو را ایجاد می کند. درد و یا اختلالات حسی در ناحیه ساق پاها احتمال تنگی مجرای نخاعی را مطرح می کند.

 ديدگاه منحصر به فرد فيزيوتراپيست از بدن و نيازها و پتانسيل‌هاي حركتي آن براي رسيدن به تشخيص و استراتژي درماني نقش اساسي دارد و تثبيت كننده هر موقعيتي است كه در آن خدمات ارايه مي‌شود. اين شرايط با توجه به هدف فيزيوتراپي در بهبود سلامت، پيشگيري، درمان و بازتواني، متغير است.
فيزيوتراپي داراي دوره‌هاي تخصصي خاص خود است. مهم ‌ترين آن‌ها  عبارتند از : طب سوزني، كودكان، بهداشت زنان، ارتوپدي،  سالمندي، نورولوژي، طب ورزش.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان