آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

فرق بین دیسک گردن با آرتروز گردن

بسته به نوع درگیری دیسک گردن ممکن است این درد به انگشت شست و اشاره یا دو انگشت کوچک نیز انتشار پیدا کند و هر کدام از سمت و دست‌های بدن را گرفتار کند.معمولاً دردهای ناشی از دیسک‌ گردن درد‌های بسیار شدیدی هستند که حتی فرد نمی‌تواند شب‌ها بخوابد. البته دردهای گردن می‌تواند در زمینه آرتروز خود گردن یا بیماری‌های دیگر باشد که در تشخیص افتراقی دیسک گردن قرار می‌گیرند.
بیماریهایی که مهره های گردنی و دیسک بین مهره ای را در گیر می کند به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. از جمله این بیماریها آرتروز گردنی و یا استئوآرتریت و بیرون زدگی دیسک بین مهره ای می باشد . آرتروز گردن ناشی از تغییرات تخریبی در ستون فقرات می باشد . این تغییرات در تمامی افراد بالالی 50 سال دیده می شود . شروع این تغییرات ابتدا در دیسک های بین مهره ای است که اینها به طور ثانوی موجب درگیری مفاصل بین مهره ای خلفی می شوند و در نتیجه علایمی مانند درد و سفتی گردن و گاهی علایم ناشی از اختلال در عملکرد اندام فوقانی رخ می دهد. تغییرات تخربی می تواند ناشی از صدمات وارده به مهره ها و یا تظاهری از فرایند فرسودگی و ناشی از یک روند طبیعی باشد.
شیوع جابجایی دیسک بین مهره ای در ستون فقرات گردنی در مقایسه با ناحیه کمر بسیار کمتر است . در صورت وقوع به صورت درد و سفتی گردن ، و اغلب همراه با تظاهرات عصبی در دست ها و علایم ناشی از تحت فشار بودن طناب نخاعی تظاهر می کند . هنگام بروز فتق دیسک ، قسمتی از ماده ژلاتینی وسط دیسک از محلی که لایه خارجی دیسک پاره شده است بیرون می زند . این پارگی معمولا در قسمت خلفی جانبی که ضعیف ترین قسمت لایه خارجی دیسک است رخ می دهد . علایم ناشی از آن به میزان این بیرون زدگی و میزان فشاری که بر روی آن قسمت وارد می کند بستگی دارد . بیرون زدگی دیسک موجب تشدید روند تخریبی هم شده و زمینه را جهت بروز استئوآرتریت در سالهای بعد فراهم خواهد کرد.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان