آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

عوامل موثر در پوکی استخوان

پوکی استخوان یا استئوپروز بیماری است که در آن تراکم و قدرت استخوان های بدن کاهش یافته و بدنبال آن احتمال شکستگی استخوان ها افزایش میابد. پوکی استخوان معمولاٌ بتدریج پیشرفت میکند و هیچ علامتی از خود بروز نمیدهد تا وقتی که شکستگی بوجود میاید

در موارد پیشرفته پوکی استخوان، انحنای کمر افزایش می‌یابد و بیمار ممکن است قوز شود. از هر دو خانم با سن بالای 65 سال، یک نفر از شکستگی ناشی از پوکی استخوان رنج می‌برد، در حالی که این نسبت در مردان با همین سن یک به پنج است. شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان بیشتر در استخوان‌های ستون مهره، لگن، و مچدست ایجاد می‌شوند و معمولاً بدنبال افتادن به زمین رخ می‌دهند.

از بین این شکستگی‌ها، شکستگی لگن از اهمیت بیشتری برخوردار است و بیشترین مشکلات را برای بیماران ایجاد می‌کند. افرادی که شکستگی لگن دارند، معمولاً قبلاً به صورت مستقل زندگی می‌کرده‌اند، اما بعد از شکستگی، نیاز به کمک دیگران برای زندگی روزمره دارند. این افراد تا مدت‌ها پس از شکستگی، برای راه رفتن نیاز به عصای زیربغل یا واکر دارند و تقریباً نیمی از آنها تا آخر عمر نیاز به استفاده از واکر یا عصای زیربغل دارند. علاوه بر این مشکلات، شکستگی‌های ناحیه لگن ناشی از پوکی استخوان سالانه مبالغ زیادی را به بودجه بهداشتی کشورها تحمیل می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت در کلینیک امید می‌توانید با شماره 09107803155 تماس حاصل نمایید.

درمان پوکی استخوان

مرکز توانبخشی امید در شعبه دیباجی مگنت تراپی ویژه برای درمان پوکی استخوان ارائه میدهد .

علل پوکی استخوان

استخوان یک بافت زنده است که درون آن سلول‌های مختلفی فعالیت می‌کنند. استئوبلاست (Osteoblast) به صورت مرتب در حال ساخت استخوان هستند، در حالی که استئوکلاست (Osteoclast) وظیفه جذب استخوان را دارند. به همین دلیل، استخوان‌های بدن ما به طور مداوم در حال جذب و جایگزینی با مواد نو هستند.

در دوران جوانی، استخوان‌ها بیشتر ساخته می‌شوند تا جذب شوند، اما حدوداً پس از 35 سالگی، مقدار موادی که از استخوان جذب می‌شود کمتر از مقدار جایگزینی آنها است. این فرایند باعث کاهش مقدار ماده تشکیل‌دهنده استخوان و در نتیجه، کاهش تراکم و استحکام آن می‌شود. با پیشرفت سن، کل توده استخوانی بدن کاهش می‌یابد و خطر شکستگی افزایش می‌یابد. در دوران یائسگی، افزایش از دست دادن تراکم استخوان به طور ناگهانی زیاد می‌شود، به طوری که خانم‌ها ممکن است در ده سال اول یائسگی نیمی از تراکم استخوان‌های بدن خود را از دست بدهند.

ژنتیک در پوکی استخوان

در کسانی که سابقه خانوادگی شکستگی دارند، افراد لاغر اندام و افراد با پوست خیلی روشن احتمال استئوپروز یا پوکی استخوان بیشتر است

تغذیه در پوکی استخوان

کاهش دریافت کلسیم از طریق مواد غذایی موجب پوکی استخوان میشود

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان