آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

عمل زیبایی بینی: روش، هزینه و عوارض

رینوپلاستی یا عمل جراحی بینی، روشی است که طی آن شکل بینی تغییر می کند. رینوپلاستی را می توان با هدف زیبایی و یا ترمیمی به کار برد. عمل زیبایی بینی معمولا با هدف زیبایی، توسط افرادی که از شکل یا سایز کنونی بینی شان راضی نیستند، انتخاب می شود. همچنین برای تصحیح مشکلات پزشکی که بینی را تحت تاثیر قرار می دهند یا ترمیم بینی آسیب دیده ناشی از ضربه، به کار می رود. طی اغلب روش های عمل جراحی بینی، استخوان، غضروف و سایر بافت های بینی، تغییر شکل پیدا می کنند تا ظاهر مورد نظر را ایجاد کنند.

nose.5

آیا این عمل برای شما مناسب است؟

اگر احساس می کنید که بینی تان شکل یا سایز مناسبی ندارد، در این صورت عمل جراحی بینی می تواند برای شما مناسب باشد. برخی از رایج ترین شکایاتی که مراجعه کنندگان به خاطر آن برای عمل جراحی مراجعه می کنند، در زیر آمده است:

  • بینی بسیار پهن است.
  • بینی بسیار باریکی است.
  • نوک بینی خیلی تیز است.
  • نوک بینی زیادی سربالا است.
  • سوراخ های بینی زیادی گشادند.
  • وجود قوز بر روی پل بینی.
  • بینی به طرف چپ یا راست کج شده و یا نامتقارن است.

اگر با هدف زیبایی بینی قصد دارید تحت عمل جراحی بینی قرار بگیرید، این تصمیم را با احتیاط بگیرید. این که شما فقط از شکل بینی تان راضی نیستید، به این معنا نیست که از بینی جدیدتان نیز خشنود خواهید بود. علاوه بر این، از این روش می توان برای تصحیح انحراف تیغه ی بینی که اغلب باعث ایجاد مشکلات خواب می شود، استفاده کرد. از عمل بینی (رینوپلاستی) همچنین برای ترمیم آسیب ایجاد شده توسط ضربه یا تصادف و یا نقص های مادرزادی استفاده می شود.

مراجعین برای عمل رینوپلاستی باید حداقل 15 سال سن داشته باشند، چون در این سن بینی به بلوغ خود رسیده است. با این حال مراجعین کمتر از 15 سال نیز به دلایل نقص مادرزادی و یا آسیب ایجاد شده یه بینی، تحت عمل رینوپلاستی قرار می گیرند. حد بالایی برای سن مراجعین وجود ندارد و عمل بینی می تواند بر روی هم زنان و هم مردان و از هر نژادی انجام شود. یکی از مهم ترین عوامل برای کسب موفقیت در عمل زیبایی بینی، ضخامت پوست روی بینی است. در افرادی که پوست نازک تری دارند، به طور قابل مقایسه ای تغییرات کوچک اعمال شده بر روی استخوان یا غضروف، تغییرات ظاهری قابل توجهی در شکل بینی فرد ایجاد می کنند. در افرادی که پوست ضخیم تری دارند، با اعمال همان تغییرات در استخوان و غضروف، ممکن است نتایج قابل مشاهده ی کمتری به دست آورند.

انواع روش ها

انواع روش های عمل بینی، شامل برداشتن قسمت هایی از استخوان یا غضروف و یا افزودن بافت های مصنوعی، به منظور کاهش یا افزایش اندازه ی برخی از بافت های بینی می شوند. تاثیرات ظاهری ایجاد شده بسته به اهداف و علایق شما ممکن است بسیار ناچیز یا بسیار قابل توجه باشد. تکنیک های مورد استفاده در جراحی بینی، بستگی به عواملی چون شکل و سایز کنونی بینی شما و نتایج مورد نظر شما دارد. هیچ دو روش عمل زیبایی بینی دقیقا مشابه هم نیستند.

برخی از روش های عمل جراحی بینی (رینوپلاستی) شامل موارد زیر هستند:

  • روش باز: شامل جدا کردن پوست بینی می شود که به جراح پلاستیک اجازه می دهد که دسترسی کامل به غضروف و سایر بافت های درونی بینی داشته باشد.
  • روش بسته: روشی از جراحی بینی است که طی آن برشی در درون بینی ایجاد می شود و عمل جراحی با دسترسی محدودی به بافت های داخل بینی، کاملا در زیر پوست انجام می شود.
  • روش بدون جراحی: اطلاق واژه ی بدون جراحی به این روش عمل بینی، به دلیل استفاده از مواد پر کننده یا قابل تزریق مثل بوتاکس است که بدشکلی های کوچک را تصحیح می کند.
  • پروتز بینی: شامل استفاده از پروتزهای سیلیکونی می باشد که به تغییر شکل و سایز بینی کمک می کند.

بهبودی بعد از عمل

بلافاصله بعد از عمل جراحی بینی چه چیزی باید انتظار داشته باشم؟ بهبودی پس از عمل زیبایی بینی، در افراد مختلف، متفاوت است. عواملی چون شدت جراحی و میزان پیروی فرد از دستورالعمل های مراقبتی ارائه شده توسط جراح، در سرعت بهبودی وی تاثیر دارند.

پس از عمل بینی، با از بین رفتن اثر بیهوشی عمومی، شما احساس خستگی، گیجی و تهوع خواهید داشت. بسیاری از مراجعین درجاتی از درد، ناراحتی و حساسیت را حس خواهند کرد که می تواند توسط داروهای ضد درد، برطرف شود.همچنین ممکن است جراح برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند؛ آن را دقیقا طبق دستور جراحتان مصرف کنید.
همچنین ممکن است بینی شما دچار گرفتگی شود که باعث می شود برای چند روز اول بعد از جراحی، فقط بتوانید از طریق دهانتان تنفس کنید. ممکن است بینی شما پانسمان شود، توسط گاز و یا سایر اجزایی که درون بینی قرار می گیرد تا به کاهش تورم و کبودی کمک کند. این امر می تواند در طول بهبودی، فشار ناراحت کننده ای ایجاد کند.

بخیه هایی که برای بستن برش ها به کار می روند، ممکن است قابل جذب باشند، و در غیر این صورت، باید حدود یک هفته بعد از عمل کشیده شوند.

عوارض جانبی رایج در طول بهبودی شما پس از عمل بینی، شامل مواردی چون کبودی و ورم می شوند. کبودی ایجاد شده ممکن است تا ناحیه ی چشم گسترش یابد. در طول چند روز اول بعد از عمل زیبایی بینی، از نگاه کردن به خودتان در آینه نترسید. معمولا حدود 10 روز طول می کشد تا این کبودی به طور کامل برطرف شود؛ با این وجود، در افراد سیگاری، مدت زمان برطرف شدن کبودی، ممکن است بیش از 3 هفته طول بکشد. سایر عوارض جانبی شامل بی حسی و خونریزی می شود.

%D8%AA%D8%B2%D8%B1%DB%8C%D9%82 %DA%86%D8%B1%D8%A8%DB%8C.0

نکاتی برای کاهش ورم

اغلب مراجعین عمل زیبایی بینی، ورم را یک عارضه ی جانبی می دانند که بیش از سایر عوارض، طول خواهد کشید. در واقع قسمتی از تورم باقی مانده، تا بیش از 6 ماه طول می کشد که باعث می شود نتیجه ی نهایی عمل شما به طور کامل معلوم نباشد. با وجود این که در طول بهبودی شما، تورم امری قابل انتظار است، شما می توانید اقدامات زیر را برای کاهش آن، انجام دهید.

  • مقدار زیادی آب بنوشید؛ مخصوصا در چند روز اول بعد از عمل جراحی
  • رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و مراقب مصرف سدیم باشید.
  • بسیار استراحت کنید. از بازگشت سریع به کارهای عادی روزمره تان خودداری کنید.
  • از کمپرس یخ استفاده کنید؛ در صورتی که جراح بینی به شما توصیه کرده است.
  • از مصرف داروهایی که ممکن است در تعادل مایعات بدن تداخل ایجاد کند، پرهیز کنید و مطمئن شوید که جراح از تمام داروهایی که مصرف می کنید، مطلع است.
  • از ضربه زدن به بینی تان در طول مدت بهبودی خودداری کنید.
  • طوری بخوابید که سر و شانه هایتان حداقل توسط دو بالش، بالا قرار گیرد. این کار به کاهش کبودی و ورم کمک می کند و از آسیب یا ضربه به بینی تان در موقع خواب، جلوگیری می کند.
  • اغلب مراجعین می توانند در همان روز عمل جراحی بینی، به خانه بازگردند، اما شما به کسی نیاز دارید تا شما را به منزل برساند. با بازگشت به منزل، برنامه ریزی کنید تا قبل از بازگشت به فعالیت های عادی روزانه تان، به خوبی استراحت کنید.

علاوه بر نکات بیان شده در بالا، همچنین مهم است که در طول چند هفته ی اول، از مصرف لوازم آرایش بر روی صورت تان خودداری کنید. افرادی که از لنز استفاده می کنند، می توانند بلافاصله بعد از عمل زیبایی بینی دوباره از آن استفاده کنند، در حالی که افرادی که عینک می زنند، باید حداقل 6 هفته از قرار دادن عینک بر روی بینی خودداری کنند.

بازگشت به فعالیت های عادی روزانه

مدت زمان بهبودی اولیه ی پس از عمل بینی، حدود دو تا سه هفته طول می کشد و اغلب مراجعین می توانند پس از گذشت حدود یک هفته به سر کار خود برگردند. به مدت حداقل یک تا دو ماه از انجام ورزش های شدید و یا فعالیت هایی که ممکن است موجب ضربه زدن به بینی تان شوند، خودداری کنید. در طول مدت بهبودی پس از عمل بینی، مراقب باشید که به طور تصادفی ضربه ای به بینی تان وارد نشود، زیرا در این صورت می تواند ایجاد درد شود یا زمان مورد نیاز برای بهبودی را افزایش دهد و یا حتی ممکن است بینی تان را از محور اصلی خارج کند. بینی شما تا زمان بهبودی کامل تا حدی ضعیف تر از معمول خواهد بود.

عوارض احتمالی

مانند اغلب روش های جراحی، عمل زیبایی بینی نیز ممکن است خطراتی در پی داشته باشد. برخی از این خطرها شامل موارد زیر می شوند:

  • عفونت
  • جای زخم
  • عدم تقارن بینی
  • انسداد بینی
  • مشکل در تنفس از راه بینی
  • آسیب به سپتوم (تیغه ی بین حفره های بینی)
  • بی حسی موقت یا دائم

هزینه ی عمل

عوامل مختلفی در میزان هزینه ی عمل جراحی بینی دخالت دارند، از آن جمله می توان شدت عمل جراحی، مکان زندگی شما و جراح پلاستیکی که انتخاب می کنید را نام برد. برای مثال شکل دهی ساده به بینی، زمان کمتری می برد و بنابراین هزینه ی کمتری هم نسبت به ایجاد تغییر کامل در شکل بینی، در بر خواهد داشت. به طور کل، یک عمل پیچیده تر و طولانی تر، هزینه ی بیشتری در بر خواهد داشت.
مکان جغرافیایی شما نیز در تعرفه رینوپلاستی تاثیرگذار خواهد بود. به عنوان مثال هزینه جراحی بینی در اصفهان با شهرهای دیگر متفاوت است. حتی در مکان یکسان، ارائه ی امکانات متفاوت می تواند موجب متفاوت بودن هزینه جراحی بینی شود.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)

مشاوره رایگانمشاوره رایگان