آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

عمل جراحی پلک

انواع افتادگي پلك

افتادگي پلك دلايل مختلفي دارد كه يكي از آنها مادرزادي است؛ يعني افتادگي پلك در زمان تولد به دليل تكامل نيافتن ماهيچه‌هاي بالا‌برنده ‌پلك، بعضي از بيماري‌هاي خاص، فلج عصب پلك يا به دليل ساير بيماري‌‌هاي مادرزادي به صورت يك يا دو طرف ظاهر مي‌شود. زماني كه كودك به دنيا مي‌آيد به دليل اين ناهنجاري در سر و صورت، عصب صورت يا پلك فلج مي‌شود. البته اين فلج عصبي پس از مدتي در بعضي‌ها به حالت عادي برمي‌گردد، ولي در بعضي‌هاي ديگر به صورت دائم باقي مي‌ماند.
افتادگي پلك مادرزادي
مشكلات پلكي مادرزادي چند نوع است، اما به طور كلي در دو گروه طبقه‌بندي مي‌شود:
الف) قسمتي از پلك تشكيل نمي‌شود؛ در اين شرايط عمل جراحی پلک راحت و موفقيت‌‌آميزتر است.
ب) پلك به طور كامل تشكيل نمي‌شود؛ در اين شرايط به طور معمول خود چشم نيز دچار ضايعه‌اي است ولي با وجود اين، خوشبختانه قابل ترميم است.
اگر كودكي با افتادگي پلك متوسط تا شديد متولد شود، ممكن است براي تكامل بينايي نياز به درمان فوري داشته باشد؛ البته افتادگي پلك مادرزادي معمولا با گذشت زمان بهبود نمي‌يابد. اگر والدين با افتادگي چشم مادرزادي در بچه‌‌ها مواجه شدند، بايد حتما به چشم‌‌پزشك مراجعه كنند؛ زيرا اين افتادگي مي‌تواند باعث تنبلي چشم شود. اگرچه افتادگي پلك معمولا يك اختلال مجزاست، ولي در موارد مادرزادي ممكن است با اختلال حركت‌هاي چشمي، بيماري‌‌هاي عضلاني، تومورهاي پلك يا ساير تومورها، اختلال‌هاي عصبي و عيوب انكساري چشم نيز همراه شود.

افتادگي پلك؛ ناشي از تصادف‌هاي شديد
يكي از دلايل رايج افتادگي پلك، حوادث و تصادف‌هاست كه بر اثر آنها عصب‌هاي پلك ـ كه مسئول حركت پلك هستند ـ فلج و موجب افتادگي پلك ميشود. مشكل بزرگي كه ممكن است افراد گاهي پس از تصادف و سوانح با آن مواجه شوند اين است كه به دليل شرايط اورژانسي ايجاد شده، ممكن است ترميم پارگي پلك و عضلات صورت بدرستي انجام نشود كه همين مساله نيز باعث افتادگي پلك مي‌شود.
افتادگي پلك؛ ناشي از سوختگي‌ها
سوختگي‌‌ها نيز براي سلامت چشم مشكلاتي ايجاد مي‌كند؛ در بعضي انواع سوختگي‌‌ها خود چشم و قرنيه آسيب مي‌‌بيند و در موارد ديگر چشم‌ها سالم بوده ولي به پلك‌‌ها آسيب مي‌رسد. در مواردي كه پلك‌‌ها آسيب مي‌بينند، اگر فرد بموقع براي ترميم پلك اقدام نكند، مشكلاتي جدي‌‌تر براي چشم‌ها ايجاد مي‌شود؛ براي مثال ممكن است پلك آسيب ‌ديده بسته نشود؛ بنابراين سوختگي يا هر بيماري ديگري مانند بعضي از فلج‌‌هاي صورت ـ كه بر اثر آنها پلك بسته نمي‌‌شود ـ نياز به پيگيري جدي دارند.

eyes-560x232

بلفاروپلاستي – پف پلك

شل شدگی و از دست رفتن قوام پوست در ناحیه پلک باعث چین خوردن و آویزان شدن پوست اضافی پلک و بیرون زدن چربی بصورت پف پلک فوقانی و تحتانی می گردد. گاهی پوست اضافه در پلک فوقانی در واقع ناشی از افتادگی ابرو وپیشانی می باشد که باید در ابتدا توسط جراح پلک تحت بررسی و درمان قرارگیرد.

علائم

از نظر ظاهری علائم پوست اضافی و پف پلك سبب سنگيني روي چشم مي شود. گاهی نیز میدان بینایی فوقانی و تحتانی محدود می شوند . در برخی موارد افتادگی ابرو وپیشانی سبب تشدید علائم فوق می گردد.

آیا می‌توان با بلفاروپلاستی، چروك‌های خنده را هم از اطراف چشم‌ها زدود؟

نه! متاسفانه گاهی پزشكان ما به این نكته توجه نمی‌كنند كه بلفاروپلاستی قادر به اصلاح چین ‌و چروک‌‌هایی که به هنگام خنده نمایان می‌شوند، نیست. بهترین درمان چین و چروك‌های خنده، تزریق بوتاكس است و اینها با جراحی اصلاح نمی‌شوند و با بلفاروپلاستی تنها پف‌ها و پوست‌های اضافی اصلاح می‌شوند.

تکنیک عمل بلفاروپلاستی (جراحی زیبایی پلک)

روش های بیهوشی جراحی زیبایی پلک
عمل بلفاروپلاستی یا جراحی زیبایی پلک با 3 روش بی حسی موضعی، نیمه بیهوشی و بیهوشی کامل قابل انجام است.
بی حسی موضعی مثل حالتی است که در دندانپزشکی استفاده می شود. در این روش ماده بی حس کننده لیدوکایین فقط در محل عمل که در اینجا اطراف پلک است، تزریق می شود. بدیهی است که با این کار، پلک بی حس می شود و بیمار در حین عمل پلک چشم دردی را متوجه نخواهد بود، اما داروی تزریقی در جراحی زیبایی فقط درد را از بین برده است، ولی اضطراب بیمار به قوت خود باقی است.
در جراحی زیبایی پلک به روش نیمه بیهوشی ، علاوه براینکه اطراف پلک توسط جراح بی حس می شود، متخصص بیهوشی نیز از طریق رگ، داروهای ضددرد و ضد اضطراب را به بیمار تزریق می کند. این داروها بیمار را به خواب عمیق و خوشایندی می برند.
در روش بیهوشی کامل ، بیمار کاملا بیهوش است.
پلک های فوقانی و تحتانی را می توان به طور مجزا یا همزمان مورد عمل جراحی زیبایی قرار داد.

عمل جراحی پلک پایین یا (بلفاروپلاستی پلک پایین)

این عمل جراحی پلک یکی از پیچیده ترین و پرعارضه ترین اعمال جراحی می باشد. چنانچه شیوه جراحی به درستی انجام نشود می تواند عوارض ناگواری به دنبال داشته باشد .

باید دانست جراحی پلک تاثیری بر از بین بردن چروک های زیر پلک نداشته و تنها به منظوراز بین بردن پف پلک پایین انجام می گیرید از آنجائیکه در این عمل جراحی پلک پوست اضافه ای در پلک پایین برداشته نمی شود( برخلاف عمل پلک بالا) ، به همین دلیل نباید توقع از بین رفتن چروک های زیر پلک پایین را نیز داشت جهت برطرف کردن چروک های زیر پلک پایین بهتر است از لیزر دی اکسید کربن استفاده کرد.

به طور کلی دو نوع شیوه جراحی پلک پایین چشم وجود دارد:

در روش اول که درشکل زیرملاحظه می کنید برش پوستی زیر مژه ها ایجاد می شود و سپس چربی های اضافه که باعث پف دار بنظر رسیدن پلک پایین می شوند برداشته می شوند و یا تغییر مکان داده و به محل پایین تری آورده می شود.
در روش دوم برش از داخل چشم و روی ملتحمه داده می شود و چربی های اضافه برداشته یا تغییر مکان به سمت پایین داده می شوند که در شکل ذیل ملاحظه می فرمایید.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)

 

مشاوره رایگانمشاوره رایگان