آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

عمل جراحی فک

جراحی ارتوگناتیک یا راست فکی:

جراحی ارتوگناتیک جراحی تصحیحی است که با رفع بد شکلی های فکین که یکی از مهمترین عوامل زیبایی صورت می باشد ، تآ ثیر بسیار شگرفی در صورت دارد.تغیراتی که در اثر جراحی فک بدست می آید حقیقتا فوق العاده و باورنکردنی می باشد ، این نوع جراحی منحصرا توسط متخصص جراح فک و صورت انجام می پذیرد.به عنوان مثال بیمارانی که دارای فکی جلو زده می باشد و یا در هنگام خنده، لثه های آنها بیش از حد پیدا می شود کاندید بسیار خوبی برای اینگونه اعمال جراحی می باشد.البته این دسته بیماران با دفرمیتی فکی گاها نیازمند ارتودنسی قبل ویا بعد از عمل جراحی فک ها  می باشند، ولی به هیچ وجه بدشکلی های اسکلتی صورت نباید با ارتدنسی که تنها در تصحیح دفرمیتی های دندانی کار می کند انجام گیرد.به طور خلاصه جراحی ارتوگناتیک قادر به تصحیح اسکلت صورت در ناحیه دو سوم تحتانی ،تصحیح موقعیت فکین نسبت به لبها ، تصحیح موقعیت لبها به هم و تصحیح موقعیت لبها نسبت به چانه در سه بعدی می باشد.
نکته مهم در جراحی ارتوگنیک این است که این نوع اعمال جراحی گرچه با ورم موقتی همراه است ، یا کاملا بدون درد بوده و یا درد آنها با مسکن های معمولی قابل کنترل است ، و این به دلیل خونرسانی بالای اسکلت صورت می باشد.

9ecd376e5371efaef9aad9bc9143aed8_XL

انواع مشکلات فکی

(Mandibular Prognatism ) جلو آمدگی فک پایین

در این موارد ، فک پایین جلوتر از فک بالا قرار گرفته و گاهی اوقات ، جویدن ، صحبت کردن و زیبایی چهره فرد را تحت تاثیر قرار می دهد . بهتر است درمان جراحی همراه با معالجه ارتودنسی انجام شود تا وضعیت برهم آمدن دندان ها پس از جراحی حالتی ایده آل تر داشته باشد .
( Mandibular Retrognatism ) عقب رفتگی فک پایین
این عارضه کاملا بر عکس مورد پیشین بوده و فرم صورت حالت محدب پیدا می کند . در این موارد با عمل جراحی و جلو کشیدن فک پایین می توان رابطه صحیح بین فکین بالا و پایین برقرار کرد و زیبایی را به چهره فرد بازگرداند .
( Chin Deformities ) ناهنجاری های چانه
چانه نیز همانند پیشانی و بینی قسمت مهمی از نیمرخ و فرم خارجی چهره را تشکیل می دهد . عقب رفتگی و کوچک بودن چانه ، شایع ترین از بیرون زدگی آن می باشد . چنان چه این ضایعات به علت عقب یا جلو بودن فک نباشد و اندازه و فرم استخوان چانه مشکل داشته باشد ، می توان فقط خود چانه را جراحی و فرم آن را تصحیح کرد . در مواردی که چانه بزرگ و بیرون زده باشد ، قسمتی از استخوان آن را بر می دارند و در نتیجه آن را کوچک می کنند ولی در مواردی که چانه کوچک و عقب باشد ، می توان از پیوند استخوان طبیعی یا مصنوعی ، برای بزرگ جلوه دادن آن بهره جست .

در جراحی های ارتوگناتیک فک چه اتفاقاتی می افتد ؟

قبل از انجام جراحی ، ارتودونتیست با براکت هایی که روی دندانهای شما نصب میکند باعث می شود دندانهای شما در موقعیت جدیدی قراربگیرند، زیرا باید دندانهای شما در موقعیتی قرار گیرند که پس از جراحی با دندانهای فک دیگر در مقابل هم قرار گیرند بنابراین ممکن است شما تصور کنید که وضعیت ظاهری دندانها در زمان ارتودونسی قبل از جراحی بدتر شوند ، ولی باید بدانید که پس از انجام حرکات فکی توسط جراح فک و صورت دندانها در رابطه صحیح نسبت به هم قرار میگیرند .
پس از اینکه مرحله ارتودونسی قبل از جراحی تمام شد ، ارتودونتیست شما را به جراح فک و صورت ارجاع می دهد و شما باید مقدمات قبل از جراحی را انجام دهید .

افراد تشکیل دهنده تیم جراحی فک یا همان ارتوگناتیک چه کسانی هستند ؟

۱) متخصص ارتودنسی و دستیار

۲) فوق تخصص جراحی پلاستیک و دستیار
۳) متخصص بیهوشی
۴) پرسنل اتاق عمل
۵) پرستاران بخش جراحی

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)

مشاوره رایگانمشاوره رایگان