آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

عمل جراحی تعویض مفصل لگن

عمل جراحی تعویض مفصل لگن

مفصل مصنوعی ران

تعویض مفصل لگن از اعمال جراحی ارتوپدی است که هدف عمده آن از بین بردن درد در مفصل ران در ناحیه لگن است. این عمل جراحی در بیمارانی انجام میشود که به علل مختلف دچار آسیب و تخریب شدید و غیر قابل برگشت مفصل شده اند.
تعویض مفصل لگن به این معنا است که این مفصل خارج شده و مفصل مصنوعی بجای آن کار گذاشته میشود. این مفاصل مصنوعی معمولا دو قسمت دارند. یک قسمت به شکل کاسه که جایگزین حفره استابولوم شده و از جنس پلی اتیلن ( نوع خاصی از پلاستیک) است و قسمت دیگر که تماما فلزی است و جایگزین سر استخوان ران است. این سر مصنوعی فلزی معمولا از طریق یک دسته فلزی که به آن متصل است به استخوان ران متصل میشود.

تعویض مفصل لگن
تعویض مفصل لگن

امروزه انواع بسیار زیاد و متنوعی از مفاصل مصنوعی لگن وجود دارند ولی میتوان آنها را به دو دسته کلی تقسیم کرد.

مفصل مصنوعی سیمانی

در این دسته، کاسه پلی اتیلنی و سر و دسته فلزی از طریق چسب مخصوصی که به آن سیمان استخوانی میگویند به استخوان متصل میشوند.

مفصل مصنوعی غیر سیمانی

در این دسته، کاسه پلی اتیلنی در داخل یک کاسه فلزی قرار میگیرد و این کاسه فلزی مستقیما و بدون استفاده از سیمان به استخوان لگن متصل میشود. استخوان لگن به داخل خلل و فرجی که بر روی سطح این کاسه فلزی قرار دارد رشد کرده به داخل آن نفوذ کرده و به آن متصل میشود. اتصال سر و دسته هم به استخوان بدون سیمان و به همین طریق است.
امروزه بیشتر از مفاصل مصنوعی بدون سیمان استفاده میشود ولی مواردی هم وجود دارد که استفاده از مفاصلی سیمان دار در آنها بهتر است.

عمل جراحی تعویض مفصل لگن و کوتاهی پا

هدف اصلی از انجام عمل جراحی تعویض مفصل لگن از بین بردن درد بیمار است. البته در کنار آن دامنه حرکتی مفصل ران هم بهتر شده و کوتاهی اندام تحتانی هم تا اندازه ای اصلاح میشود. با این حال نباید عمل جراحی تعویض مفصل لگن را فقط به جهت تصحیح کوتاهی پا و یا تنها به جهت بهبود محدودیت حرکتی آن انجام داد.

 

 عمل جراحی تعویض مفصل لگن

همانطور که مفصل طبیعی انسان عمر ابدی ندارد مفصل مصنوعی لگن هم همینطور است. این مفاصل مصنوعی ممکن است بعد از مدتی در داخل استخوان شل شوند. ممکن است دچار خوردگی شوند و یا ممکن است استخوان بدن در اطراف آنها خورده شود. اینکه این اتفاق چه مدت بعد از انجام عمل جراحی تعویض مفصل لگن میفتد در همه بیماران یکسان نیست.

در غالب افراد عمل شده، مفصل مصنوعی لگن تا آخر عمر وی کار کرده و عمل جراحی تعویض مفصل لگن فقط یک بار در تمام طول عمر وی انجام میشود. البته در بعضی بیماران ممکن است به عللی نیاز باشد تا مفصل مصنوعی یک بار دیگر و یا حتی بیش از یک بار تعویض گردد. مفاصل مصنوعی لگن معمولا بیش از 25-20 سال عمر میکنند ولی این مدت میتواند بیشتر و یا گاهی کمتر از این هم بشود.

مقالات مرتبط

ورزش عصب سیاتیک

این بیماری به مجموعه‌ای از علامت‌هایی گفته می‌شود که با تحت فشار قرار گرفتن یا تحریک شدن عصب سیاتیک به

مطالعه »
مشاوره رایگانمشاوره رایگان