آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

علل و علائم کمردرد

کمردرد و علائم آن

کمردرد

کمردرد (درد در ستون فقرات کمری) شایع‌ترین نوع است. اغلب موارد کمر درد از کشش و پیچیدگی ناشی از حرکات پر فشار ناشی می‌شوند. بلند کردن اجسام بدون استفاده از روش‌های مناسب یا یک حرکت چرخشی ناگهانی دو نمونه از مواردی است که به پشت شما آسیب می‌رساند.

اگر کمر درد ناشی از رگ به رگ شدگی یا فشردگی عضلات باشد (که معمولاً به خودی خود بهبود می‌یابد)، فقط باید به آن زمان داد. اندک توجه پزشکی مانند استفاده از داروهای OTC (داروهایی که بدون نسخه فروخته می‌شوند) یا داروهای که پزشک آن ها را تجویز کرده است، به بهبودی شما کمک می‌کند. همچنین می‌توانید از کمپرس گم یا سرد یا حتی ماساژ استفاده کنید.

هرچند، گاهی اوقات کمردرد به علت یک بیماری شدید ستون فقرات مثل دیسک بیرون زده یا اسپوندیلولیز (جابه جا شدن مهره‌ها روی یکدیگر) ایجاد می‌شود. بسته به شدت درد و علت آن، ممکن است به کمک بیشتری نیاز داشته باشید مانند درمان‌های فیزیوتراپی یا حتی جراحی؛ اما لطفاً این را در ذهن نگه دارید: این بدان معنا نیست که فقط به این دلیل که کمر درد دارید، به توجه جدی پزشکی یا جراحی نیاز داشته باشید.

علل کمردرد

کمردرد ناشی از عادت های نادرست حرکتی

معمولا طرز نشستن، ایستادن یا راه رفتن بسیاری از افراد غیراصولی است. نشستن نادرست پشت میز کار یا میز رایانه، قوز کردن روی مبل هنگام تماشای تلویزیون و حرکت نادرست کمر هنگام نشستن، راه رفتن یا ایستادن روی کمر فشار وارد می کند و این فشار باعث درد می شود.

کمردرد و استفاده از وسایل غیراستاندارد

استفاده از صندلی یا تشک و مبل غیراستاندارد فشار شدیدی بر کمر وارد می کند. بنابراین هنگام انتخاب اثاثیه دقت زیادی روی استاندارد بودن آن داشته باشید.

کمردرد ناشی از بیماری سل ستون فقرات

عفونت بیماری سل در برخی موارد ممکن است به ستون فقرات راه پیدا کند. از این رو فرد دچار درد کمر می شود.

کمردرد به علت انجام ورزش های نادرست

اغلب افرادی که به ورزش علاقه دارند، روی بازو، کمر و شانه تمرکز می کنند. انجام دادن غیراصولی این نوع ورزش ها روی کمر فشار وارد می کند و در نتیجه فرد دچار کمردرد می شود. بنابراین لازم است این گونه ورزش ها تحت نظر مربی انجام شود تا مشکلی برای فرد به وجود نیاید.

علائم کمردرد

کمر درد ممکن است حاد یا مزمن باشد. درد حاد به مدت چهار تا شش هفته طول می‌کشد؛ اما درد مزمن، درد طولانی مدت و مداوم است که گاهی اوقات در طول زندگی باقی می‌ماند. برخی اوقات، افراد مبتلا به درد مزمن می‌توانند دوره‌هایی از درد حاد داشته باشند.

کمر درد ممکن است ناگهانی یا مبهم باشد. درد ممکن است با حرکت رخ دهد، و حتی ممکن است با سرفه و عطسه اتفاق افتد. همچنین ممکن است بی حسی در بازوها یا پاها وجود داشته باشد. نشانه های پا اغلب به سیاتیکای ناشی از عصب فشرده شده اطلاق می‌شود.

مهم است که درمان کمر درد به درستی صورت گیرد. اگر کمر درد ادامه یابد به دنبال مراقبت‌های پزشکی رفته و در صورتی که دچار کمر درد با هر یک از نشانه های اضطراری زیر شدید فوراً به پزشک مراجعه نمایید:

  • درد شما به وضوح در حال بدتر شدن است.
  • درد روی فعالیت‌های روزمره شما تأثیر می‌گذارد.
  • علایم شدید.
  • ضعف یا بی حسی کشاله ران یا ساق.
  • ضعف، سوزش یا بی حسی بازو یا دست.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان