آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

علل و درمان خارپاشنه پا

Z

درد پاشنه مشکل شایعی است و بسیاری از بیماران به آن خار پاشنه می گویند. درد پاشنه علل مختلفی دارد.

علل درد پاشنه پا

افزایش وزن

افزایش وزن به تنهایی می تواند باعث درد پاشنه شود یا درد پاشنه را تشدید نماید

برهم خوردن شکل پا

فرم پا در توزیع فشار در نقاط مختلف آن هنگام راه رفتن بسیار مهم است لذا برهم خوردن شکل پا می تواند باعث درد پاشنه شود. تعیین نوع برهم خوردن شکل پا و نحوه جبران آن بسیار تخصصی است

التهاب غلاف کف پایی

در این این حالت بیمار درد در اولین قدم پس از بیدار شدن را دارد. درد با فعالیت کمتر می شود. اما فعالیت بیشتر درد را بیشتر می کند. اگر این حالت ادامه یابد باعث رسوب کلسیم در پاشنه شده و درد در زیر پاشنه ایجاد می شود که به آن خار پاشنه هم گفته می شود.

● گاهی گیر افتادگی عصبی در قوزک پا خود را بصورت درد پاشنه نشان می دهد. در موارد متعددی دیسک کمری و گیر افتادگی عصب سیاتیکبصورت درد پاشنه دیده می شود.

درمان خار پاشنه پا

درمان خار پاشنه پا به دو صورت عمل جراحی و عمل غیر جراحی است، درمان رایج خار پاشنه پا به صورت غیر جراحی است و کمتر از یک درصد بیماران نیاز به عمل جراحی دارند.

اکثر بیماران با تجویز داروهای ضد التهاب، قرص پروفن و سیکلوفناک بر اساس شرایط معده و سیستم گوارش و کبدشان و در برخی مواقع با تجویز کورتون در ناحیه خار پاشنه پا بهبود می‌یابند.

حرکات کششی و نرمشی، فیزیوتراپی، داروهای ضد التهاب و درمان دارویی را از جمله عواملی هستند که در بهبود بیماری در زمان اندک موثر است .قرار دادن پدهای سیلیکونی و ژله‌ای در داخل کفش نقش بالشتکی دارد و موجب کاهش فشار وارد شده بر کف پا می‌شود.

بیمار در زمان بیماری باید از ورزش و ایستادن‌های طولانی اجتناب کند، ورزش می‌تواند باعث تشدید درد شود و بیمار در دوره درمان از ایستادن‌های طولانی و ورزش‌های سنگین باید دوری و با کم کردن اضافه وزن به بهبود بیماری کمک کند.

درمان‌های سنتی مانند بطری‌های پلاستیکی یخ زده، راه رفتن بر روی شیشه‌های خورد شده که داخل پارچه پیچیده شده‌اند و سطح ناصاف به لحاظ علمی ثابت شده نیستند و کمکی به درمان خارپاشنه پا نمی‌کند.

درمان صحیح خار پاشنه پا می‌تواند از بروز مجدد آن پیشگیری کند، احتمال بازگشت خار پاشنه برای افراد چاق و افرادی که عوامل مستعد کننده را رعایت نمی‌کنند، وجود دارد.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان