آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

علل قوز پشتی در نوجوانان

 کوله پشتی دانش آموز

قوز پشت یا کیفوز، یک مشکل شایع در بین نوجوانان و به خصوص دختران است که با گردی شانه و افتادگی کتف و شانه‌ها همراه است.

این وضعیت نامناسب نشستن و انجام فعالیت‌های دستی یا وضعیت نامناسبی که نوجوانان در زمان بلوغ می‌گیرند، می‌تواند به ایجاد این حالت منجر شود.

اگر قوز پشت با درد و اختلالات عصبی همراه باشد، ممکن است به آن بیماری شورمن گفته شود که نوع ساختاری این اختلال است و نیاز به درمان‌های جدی و حتی در موارد نادری جراحی دارد.

اما در اکثر موارد، با اصلاح وضعیت نشستن، توجه به وضعیت بدن هنگام انجام فعالیت‌ها و انجام ورزش‌های کششی شانه، کتف و نواحی فوقانی ستون فقرات، می‌توان این اختلال را برطرف کرد.

در شرایطی که قوز پشت علل وضعیتی دارد، استفاده از وسایل طبی تحت عنوان قوزبندها توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است باعث شود فرد نتواند ساختار طبیعی بدن را حفظ کند و عضلات در وضعیت نامناسب قرار بگیرند. به همین دلیل توصیه می‌شود تنها با انجام ورزش‌های مناسب و تقویت عضلات، این حالت را برطرف کرد.

قوزپشتی در سنین نوجوانی و جوانی هم اتفاق می‌افتد و علت آن ممکن است بیماری‌هایی باشد که در این سنین اتفاق می‌افتد و به آن کیفوز جوانی می‌گویند. معمولاً با درد همراه است و درمان آن از طریق ورزش و موارد دیگر انجام می‌شود.

علل قوز پشتی

  1. قوزپشتی یک وضعیت نامناسب بدنی است که معمولاً به علت بد قرار گرفتن وضعیت بدن، به خصوص در هنگام نشستن، ایجاد می‌شود. این وضعیت می‌تواند با تلاش و کوشش در اصلاح وضعیت بدن به حالت صحیح تغییر کند.
  2. ضعف عضلات نیز می‌تواند یکی از عوامل ایجاد قوزپشتی باشد، به ویژه در بیماری‌های عضلانی بدن.
  3. قوز، معمولاً در مواردی مانند رفتگی لگن و خمیدگی طبیعی ستون فقرات دیده می‌شود.
  4. بیماری‌های ستون فقرات نیز ممکن است به وسیله بیمار یا پزشک قابل اصلاح نباشند، مانند شکستگی‌های ستون فقرات ناشی از تصادف یا تومور.
  5. علل مادرزادی نیز می‌تواند یکی از عواملی باشد که به ایجاد قوزپشتی منجر می‌شود.
  6. با توجه به این عوامل، توصیه می‌شود که با انجام ورزش‌های مناسب و تقویت عضلات، این وضعیت نامناسب بدنی را برطرف کرد و در صورت نیاز به مشاوره پزشکی مراجعه کرد.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان