آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

علل و ایجاد بیماری سل استخوان و مفاصل

 

images?q=tbn:ANd9GcQmhocr8dsoB lfNqOVOI14TbfPkSplUaxQdcT8U

چگونگی ایجاد سل استخوان و مفصل

پس از ورود باسیلوس سل به دستگاه تنفسی یا گوارش، می‌تواند به غدد لنفاوی اطراف آنها مهاجرت کند. این میکروب ممکن است از طریق جریان خون به استخوان‌ها و مفاصل برسد یا ممکن است سال‌ها در غدد لنفاوی به صورت خاموش باقی بماند و با کاهش سیستم دفاعی بدن دوباره فعال شده و از غدد لنفاوی به استخوان‌ها منتقل شود.

در سیستم اسکلتی، میکروب سل می‌تواند بافت پرده سینوویال مفصل را تحت تأثیر قرار داده و باعث افزایش مایع مفصلی و تورم مفصل شود. سپس بافت سینوویال عفونی شده رشد می‌کند و روی غضروف مفصل تأثیر می‌گذارد و آن را به تدریج تخریب می‌کند.

آغاز عفونت سل ممکن است از استخوان، مفصل، بافت سینوویال بورس‌ها یا بافت سینوویال تاندون‌ها آغاز شود، اما با گذر زمان مشخص نمی‌شود که عفونت از کدام بافت آغاز شده است. به هر حال، بافت‌های دیگر نیز درگیر می‌شوند و پس از مدتی مشخص نمی‌شود که عفونت از کدام بافت شروع شده است.

عامل بیماری سل

بیماری سل یک بیماری عفونی است که توسط باسیلوس کخ یا مایکوباکتریوم توبرکولوزیس ایجاد می‌شود. این باکتری به دو نوع انسانی و گاوی تقسیم می‌شود. انتقال نوع گاوی بیماری سل از طریق مصرف مواد غذایی آلوده به باکتری و انتقال نوع انسانی از طریق تنفس اتفاق می‌افتد. تشخیص قطعی عفونت سل زمانی امکان‌پذیر است که پزشک توانایی کشف باسیل سل را در بافت بیمار داشته باشد، اما این امر همیشه ممکن نیست.

سل می‌تواند استخوان و مفاصل مختلف از جمله ستون فقرات، ران، پا، آرنج، دست و شانه را تحت تأثیر قرار دهد. انتقال میکروب از منبع اولیه بیماری به استخوان از طریق جریان خون اتفاق می‌افتد، به عنوان مثال، فرد ممکن است ابتدا به سل ریوی مبتلا شود و سپس باکتری از طریق جریان خون به استخوان منتقل شده و در آنجا رشد و تکثیر پیدا کند.

در هر صورت، میکروب سل می‌تواند به هر قسمت از سیستم اسکلتی که وارد شود، از طریق مجاورت قسمت‌های دیگر سیستم را نیز تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، در این بیماری، درگیری استخوان و مفصل در بسیاری از موارد هم‌زمان اتفاق می‌افتد. ممکن است ابتدا استخوان یا مفصل گرفتار شود، اما پس از مدتی عفونت به قسمت‌های دیگر نیز منتقل شود.

 

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان