آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

علل آرتروز زانو ودرمان آن با فیزیوتراپی

بیماری آرتروز یكی از شایع‌ترین مشكلات مفاصل در بین خانم‌های و آقایان ایرانی است كه البته در اکثر مواقع در سنین بالا بروز می‌كند…
حتما در اطراف خود زنان و مردان زیادی را دیده‌اید كه از درد زانو شكایت دارند و هنگام بالا رفتن از پله‌ها مدام ناله می‌كنند.این بیماران عمدتا آرتروز دارند.

علل بیماری آرتروز

آرتروز یا استئوآرتریت شایع‌ترین بیماری از دسته التهاب مفاصل است.در این بیماری غضروف مفصل صدمه دیده و كم‌كم از بین می‌رود.آرتروز ممكن است هر مفصلی را درگیر كند اما مفاصل بزرگ كه وزن بدن را تحمل می‌كنند مثل مفاصل زانو و ران و ستون فقرات بیشتر در معرض ابتلا هستند.

علایم این بیماری

آرتروز علایم زیادی دارد ولی 3 علامت آن شایع‌تر و مشخص‌تر هستند؛اولی خشكی پس از استراحت است،به این معنی كه گاهی اوقات وقتی مفصل به‌مدت طولانی بی‌حركت مانده باشد و بخواهد فعالیت كند درد خواهد داشت.شاید دیده باشید كه بیماران مبتلا به آرتروز زانو صبح‌ها كه از خواب بیدار می‌شوند به سختی راه می‌روند اما بعد از مدتی كم‌كم راه رفتنشان به حالت عادی بازمی‌گردد.خشكی مفاصل بعد از یك دوره طولانی عدم ‌فعالیت بسیار شایع است ولی به ندرت بیشتر از نیم ساعت طول می‌كشد.دومین علامت كاهش انطاف پذیری است؛به‌همین دلیل بیماران مبتلا به آرتروز نمی‌توانند به‌ راحتی مفاصل خود را خم و راست كنند و برای علامت بعدی هم می‌توان به درد در مفصل اشاره كرد.توصیه می‌شود كسانی كه بیشتر از دو هفته چنین علایمی را در مفاصل خود دارند حتما به پزشك مراجعه كنند.

درمان آرتروز زانو

  از شایع ترین علائم این بیماری پیدایش درد می باشد که فرد می بایست با مراجعه بهنگام به پزشک نسبت به جلوگیری از پیشرفت آرتروز و کاهش درد اقدام نماید. در مراحل اولیه این بیماری، با استفاده از لیزرهای پرتوان با دو اثر غالب ضد التهاب و تحریک غضروف سازی، می توان التهاب مفصل را کاهش داده و روند سایش را کندتر کرد.

گاهاً استفاده از داروهای ضد التهاب و تزریق های درون مفصلی نیز تجویز می گردد. همچنین روش های فیزیوتراپی، ورزش های تقویت عضله چهار سر زانو و نیز استفاده از اورتوزهای حمایت کننده که بصورت زانوبندهای میله ای موجود می باشد، در حین راه رفتن کمک بسزایی در تسکین درد می نماید.

در موارد پیشرفته که درد بسیار شدید، سطوح مفصل بسیار ناصاف شده و بیماری به درمان های معمول و روش های فیزیوتراپی پاسخ نداده است، ناچاراً زانو مورد عمل جراحی و تعویض موضعی مفصل قرار می گیرد. همواره توصیه می شود که با تنظیم وزن و پرهیز از وارد آوردن فشار بیش از حد به زانو از ساییدگی آن پیشگیری بعمل آورد و یا روند آن را به تعویق انداخت.

منبع :دکتر مسعود عمادی ، طب فیزیک و توانبخشی دکتر فرخانی

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان