آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

علت خواب رفتن دست و پا

شکل کلی سیستم عصبی حسی در اندام چیزی شبیه ریشه های یک درخت است. ابتدا از ریشه های بسیار ریز شروع شده و پس از به هم پیوستن آنها به هم ریشه ها بزرگتر و بزرگتر میشوند تا به تنه درخت برسند. تنه درخت در انسان همان نخاع است که اعصاب را به مغز میرساند.

هر قسمت از پوست ما یک عصب حسی جداگانه دارد. مثلا سطح کفی هر کدام از انگشتان دست یا پا یک عصب حسی مخصوص به خود دارد. سطح پشتی انگشتان هم همینطور کف و پشت دست و پا هم همینطور. قسمت خارجی ساعد، قسمت داخلی ساعد. جلوی ساق، پشت ساق عصب های مخصوص خود را دارند. میتوان سطح پوست کل بدن را به تکه های کوچکی تقسیم کرد که مانند کشورها در نقشه جغرافیا در کنار هم قرار گرفته و هر قسمت عصب مخصوص خود را دارد. عصب های کوچک چند منطقه کوچک که در کنار هم قرار دارند به هم پیوسته و عصب بزرگتری را میسازند که حس یک منطقه بزرگتر را به طرف مغز منتقل میکنند.

آسیب شناسی:

هر عصب در هر قسمت از مسیرش میتواند بیمار شود و بسته به اینکه کدام عصب بیمار میشود احساس گزگز و سوزن سوزن شدن در محدوده پوستی است که آن عصب مسئول آن است. بطور مثال ممکن است فقط عصب کوچکی که مسئول رساندن حس نوک انگشت شست پا به مغز است بیمار شود. در اینجا فرد فقط احساس گزگز و مورمور در نوک شست پا میکند. گاهی هم ممکن است عصب بزرگی که مسئول رساندن حس کل کف و پشت پا و ساق به مغز است بیمار شود که در اینجا در تمام این ناحیه احساس گزگز بوجود میاید.

علل گزگز و سوزن سوزن و خواب رفتن دست و پا بسیار متنوع هستند و آنقدر زیادند که عملا نمیتوان با دانستن اطلاعاتی مختصر از آنها علت گزگز و سوزن سوزن شدن اندام خود را پیدا کرد. پزشک با دانستن اطلاعات کافی از هر کدام از بیماری های زیر و با کنار هم گذاشتن دیگر علائم همراه با گزگز در بیمار و همچنین با معاینه وی و در صورت لزوم انجام آزمایشات و تصویربرداری ها سعی میکند مانند یک کارآگاه راه را پیدا کرده و به تشخیص درست برسد. پس از آن میتوان درمان مناسب را هم انجام داد.

علل گزگز دست و پا:

•فشار ارجی بر روی عصب حسی

•از بین رفتن غلاف میلین عصب و خراب شدن آکسون

•بیماری های غدد داخلی و متابولیسم

•کمبودهای غذایی

•مسمومیت دارویی

•مشکلات عروقی

•عفونت

•علل روان شناختی

•بیماری های التهابی عروق

•علل ژنتیکی

متخصصان فیزیوتراپی فعالیت نزدیک با سایر متخصصان حوزه سلامت برای تشخیص دقیق علت گزگز دست و درمان آن دارند. علائم این بیماری موضعی هستند و اغلب امکان تشخیص آن بدون نیاز به انجام معاینه‌های گسترده وجود دارد. متخصصان فیزیوتراپی افرادی هستند که دارای دانش و تجربه کافی در حوزه حرکت و عملکرد اعضای بدن هستند و می‌توانند برای تشخیص تمام فاکتورهایی که ممکن است با شرایط شما ارتباط داشته باشند، معاینات لازم را انجام دهند.

مقالات مرتبط

انواع گوژپشتی

شاید بعضی از ما زمانی خمیده شدن پشت آدم‌ها را نماد سالمندی می‌دانستیم، اما این روزها سبك زندگی ما و

مطالعه »
مشاوره رایگانمشاوره رایگان