آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

علایم و درمان پارگی لابروم شانه

rآناتومی


مفصل شانه از ترکیب استخوانهای بازو و کتف تشکیل شده است. سر استخوان بازودر این مفصل به‌همراه قسمتی از استخوان کتف که به آن حفره گلنوئید معروف است، قرار می‌گیرد. حفره گلنوئید کم‌عمق است و سر استخوان بازو مانند یک توپ بسکتبال در کنار یک بشقاب قرار دارد. این شکل خاص حفره باعث می‌شود که مفصل شانه، پایداری ذاتی نداشته و پایداری آن به‌طور قابل توجهی وابسته به بافت‌های نرم اطراف آن از جمله عضلات، رباط‌ها و تاندون‌ها باشد.

لابروم  نیز به پایداری مفصل کمک می‌کند. لابروم، یک بافت شبیه به منیسک زانو (ترکیبی از بافت رباط و غضروف) است که دور لبه حفره گلنوئید چسبیده است. این چسبیدن لابروم به حاشیه حفره گلنوئید باعث می‌شود حفره بزرگتر و عمیق‌تر شود و در نتیجه پایداری مفصل شانه افزایش یابد.

 

علائم پارگی لابروم


مهمترین علامت پارگی لابروم حس جابجا شدن ناگهانی چیزی در شانه همراه با احساس یک صدا مانند کلیک است. بعد از آن ممکن است شانه برای چند ساعت دردناک شود. علامت دیگر این بیماری ناپایدار شدن مفصل شانه و احساس لقی در مفصل است. در اغلب موارد دررفتگی کتف و شانه، قسمت گوی مانند مفصل از مقابل حفره ی شانه خارج می شود. تشخیص و درمان دررفتگی شانه معمولا به دلایل زیر بسیار راحت است:

شکل شانه ناگهان از حالت مدور خارج شده و تحدب خود را از دست می دهد.

برآمدگی ای در مقابل شانه مشاهده شود.

نوعی از دررفتگی شانه که سر استخوان به سمت عقب حرکت می کند بسیار نادر است که از علائم دررفتگی شانه در مواقع تشنج یا برق گرفتگی اتفاق می افتد و تشخیص آن بسیار سخت است.
 

 

تشخیص پارگی لابروم


پزشک ابتدا با بیمار صحبت کرده و خصوصیات درد و عواملی که موجب شروع درد شده اند را از وی میپرسد. بعضی معاینات هم برای تشخیص این آسیب بکار برده میشوند. بطور مثال وقتی بیمار سعی میکند دست خود را به بالای سر ببرد احساس درد کرده و ممکن است احساس یک تقه یا کلیک در مفصل شانه بکند. معاینه دیگر اینست که پزشک از بیمار میخواهد دست خود را بصورت کشیده در جلوی بدن نگه داشته در حالیکه کف دست بطرف زمین باشد. در این حال پزشک سعی میکن دست بیمار را به پایین هل دهد و این حرکت موجب درد شانه میشود.

گاهی از اوقات از روش های تصویربرداری (مانند ام آر آی و یا سی تی اسکن همراه با تزریق ماده حاجب به داخل مفصل ) برای تشخیص پارگی لابروم استفاده میشود. تشخیص پارگی لابروم حتی با وجود استفاد از این ابزار ها مشکل است و در بسیاری اوقات برای تشخیص قطعی از آرتروسکوپ و دیدن مستقیم داخل مفصل شانه استفاده میشود.

  • صدمه‌ی شانه ممکن است باعث درد شدید شود که با انجام حرکات و تلاش‌های بیشتر بیشتر می‌شود. علایم التهاب تاندون شانه  ممکن است در ۲۴ ساعت اول بعد از وقوع صدمه تشدید شود و سپس به سمت بالای بازو گسترش یابد. اگر ورزشکار روی شانه‌اش سقوط کرده یا وزن سنگینی را برداشته یا پرتاب کرده باشد، تشخیص پارگی تاندون عضله فوق خاری شانه اطمینان بیشتری خواهد داشت.
  • در صورت پارگی تاندون شانه، چرخش خارجی بازو یا حرکت دست به سمت بالا و پایین همراه با درد خواهد بود که از دیگر نشانه‌ها و علائم پارگی تاندون شانه می‌باشد. در صورت پارگی غیر کامل تاندون، ممکن است بازو را بدون وجود درد یا با درد اندک، تا زاویه ۶۰-۸۰ درجه بالا برده و اگر بازو در حد زاویه ۸۰-۱۲۰ درجه بالا برود، درد شانه افزایش می‌یابد و پس از آن کاهش می‌یابد. همچنین در دامنه حرکتی فوق‌الذکر، عملکرد بازو ضعیف‌تر است. برای تشخیص پارگی کامل تاندون شانه، می‌توان آزمون زیر را انجام داد: بازو را در زاویه بیشتر از ۱۲۰ درجه نسبت به بدن نگه دارید و سپس هنگام پایین آمدن آن، شاهد سقوط یکباره دست خواهید بود. این یکی از عوامل مهم در تشخیص پارگی تاندون شانه محسوب می‌شود.

.

درمان پارگی لابروم

درمان


درمان در ابتدا شامل اقدامات غیر جراحی مانند استراحت، دوری از فعالیت های شدید ورزشی، استفاده از داروهای ضد التهابی مانند ناپروکسن و سلکوکسیب و فیزیوتراپی است. فیزیوتراپی معمولا بصورت استفاده از گرما و سرما و نرمش های کششی برای افزایش دامنه حرکتی مفصل و نرمش های تقویتی برای قویتر کردن عضلات روتاتور کاف انجام میشود. تقویت روتاتور کاف موجب افزایش پایداری مفصل شده و با ممانعت از نیمه دررفتگی های مکرر سر استخوان بازو از حفره گلنوئیدموجب فشار کمتر به لابروم میشود.

در صورتی که بعد از 6-4 هفته انجام اقدامات ذکر شده مشکلات بیمار همچنان باقی مانده باشد پزشک ممکن است از عمل جراحی برای درمان استفاده کند. در این اعمال جراحی اگر پارگی لابروم کوچک بوده و مشکل بیمار گیر کردن قسمت پاره شده در مفصل و در نتیجه درد باشد درمان شامل خارج کردن قسمت پاره شده لابروم است.

درمان بدون عمل جراحی


درمان بدون عمل برای پارگی های تاندون از جمله پارگی تاندون زانو و شانه بیشتر برای بیمارانی تعیین می شود که می توانند همه فعالیت های خود در زمان پیش از آسیب دیدگی را با موفقیت از سر بگیرند. چون نقص ناشی از آسیب معمولا جنبه زیبایی دارد تا عملکردی بیشتر بیماران می توانند با یک روش بدون نیاز به عمل خیلی زود به فعالیت های خود بازگردند. درمان اولیه شامل استفاده از دارو و یخ برای تسکین درد، تمرینات کششی فعالانه و ملایم، تمرینات تقویت کننده و تعدیل فعالیت ها به منظور اجتناب از فعالیت هایی است که باعث تحریک درد می شوند (باعث بوجود آمدن دوباره درد می شوند). غالبا می توان این برنامه درمان التهاب تاندون شانه را به صورت مستقل انجام داد هر چند برخی بیماران از فیزیوتراپی بهره مند خواهند شد. تمرینات خاص، می‌تواند حرکت جسمانی و تقویت شانه را بازیابی کند و همچین در درمان پارگی لابروم شانه نیز موثر است

درمان با عمل جراحی


پارگی تاندون فوق خاری شانه با ایجاد اختلال در عملکرد عضو می تواند باعث ناتوانی دائمی شو. در صورتی که تاندون شانه پاره شود و دیگر انواع روش های درمانی موثر واقع نشوند، ممکن است جراح ارتوپد یا پزشک تیم ورزش شانه عمل جراحی را توصیه کنند. پارگی سر بلند تاندون عضله دوسر به ندرت به درمان جراحی نیاز دارد. با این وجود، ممکن است بعضی از بیماران مانند ورزشکاران و کارگران ساده که به بهبود کامل قدرت بدنی خود نیاز دارند  به عمل جراحی نیاز داشته باشند.  همچنین ممکن است عمل جراحی برای آن هایی که پارگی جزئی دارند وعلائم پارگی جزئی آن ها با درمان غیر جراحی تسکین نمی یابد گزینه درستی باشد. ترمیم تاندون پاره شده (دوختن آن به هم) با استفاده از جراحی امکان پذیر نیست. با این وجود، گاهی برای اتصال دوباره تاندون به هومروس ( استخوان بازو) (که تنودز تاندون دوسر بازویی هم نامیده می شود) عمل جراحی توصیه می شود

.

مدت زمان بهبودی


پس از برخورداری از درد و صدمه به شانه، بیمار می‌تواند با استفاده از بانداژ ولپو تحت درمان قرار گیرد. این بانداژ به عنوان یک روش پشتیبانی برای شانه مصدوم استفاده می‌شود. بیمار می‌تواند پس از چند هفته استفاده از بانداژ ولپو را متوقف کند، اما برای بهبود کامل شانه، حدود 12 تا 16 هفته زمان نیاز است.

از دو هفته پس از شروع درمان، بیمار می‌تواند برخی از فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهد، اما باید از بلند کردن وسایل سنگین و انجام ورزش‌هایی که حرکات شانه را درگیر می‌کند، به مدت 6 هفته تا 3 ماه پرهیز کند. پزشک ارتوپدی یا فیزیوتراپیست ممکن است در این مورد به فرد توصیه‌هایی ارائه دهند.

در صورت داشتن شغل فیزیکی، بیمار ممکن است برای چند هفته، یا بیشتر در صورت نیاز، از کار مرخصی بگیرد. در این مورد، بهتر است با فیزیوتراپیست یا مشاور مربوطه صحبت شود. اگر بیمار دچار شکستگی مفصل بازو یا شانه نیز هست، باید تا 6 هفته از بانداژ ولپو استفاده کند و مدت زمان بهبودی بیشتر خواهد بود.

 

 

http://salamati.ir/2016/09/27/what-is-a-rupture-in-the-shoulder-labrvm/

http://www.iranorthoped.com/fa/news/557/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%AF%DB%8C-%D9%84%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D9%88%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

http://www.iran.pezeshk.us/archives/45956

http://drorthoped.com/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%AF%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87/

http://www.iran.pezeshk.us/archives/45955

درمان پارگی تاندون شانه

مشاوره رایگانمشاوره رایگان