آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

علائم و درمان فتق دیسک گردن

 

درمان فتق دیسک گردن

علائم فتق دیسک گردن

علامت اصلی این بیماری درد است که معمولاً در پشت سر، پشت گردن و پشت هر دو کتف حس می‌شود. در صورت فشار به ریشه عصبی، علائم فشار به عصب نیز وجود خواهد داشت.

این علائم شامل موارد زیر می‌شود:
– درد: درد به صورت تیرکشنده به شانه، بازو، ساعد و دست انتشار پیدا می‌کند.
– اختلال حسی: بسته به اینکه کدام ریشه عصبی در گردن تحت فشار قرار می‌گیرد، قسمت‌های مختلفی از اندام فوقانی و دست ممکن است دچار کاهش حس، خواب رفتگی و گز‌گزی شوند.
– اختلال حرکتی: بسته به اینکه کدام ریشه عصبی در گردن تحت فشار قرار می‌گیرد، عضلات مختلفی در اندام فوقانی و گردن دچار کاهش قدرت می‌شوند. در صورت مزمن شدن بیماری، ممکن است عضلات مربوط به عصب مورد نظر دچار لاغری شوند.

درمان فتق دیسک بین مهره ای گردن

  • گردنبند طبی : این گردنبندها حرکات گردن را محدود می‌کنند و به عضلات گردن اجازه می‌دهند که مدتی استراحت کنند، که موجب می‌شود فشار به ریشه‌های عصبی کمتر شود. اما نکته مهم این است که این گردنبندها نباید به مدت طولانی بسته شوند، زیرا ممکن است منجر به ضعیف شدن عضلات گردن و وضعیت بیمار را بدتر کنند.

 

  • فیزیوتراپی : انجام نرمش‌های طبی مخصوص می‌تواند به افزایش انعطاف‌پذیری گردن و تقویت عضلات گردن کمک کند. گاهی اوقات از کشش سر و گردن نیز برای کاهش علائم استفاده می‌شود.

 

  • دارو : پزشک معالج ممکن است از داروهای ضد التهابی مانند بروفن و ناپروکسن، داروهای شل کننده عضلات و گاهی از تزریق مستقیم کورتیکواستروئید در اطراف ریشه‌های عصبی برای کاهش مشکلات بیمار استفاده کند.

 

  • تزریق کورتیکواستروئید : اگر اقدامات فوق نتوانند موجب کاهش مشکلات بیمار شوند، تزریق کورتیکواستروئید در فضای اپیدورال روش بعدی درمان است. این تزریق توسط متخصصین جراحی اعصاب و یا متخصصین بیهوشی (فوق‌تخصص درد) انجام می‌شود.

 

  • جراحی : در صورت عدم پاسخ درمانی مناسب به روش‌های ذکر شده و یا در مواردی که بیمار از نظر حرکتی دچار فلجی شده باشد، از روش‌های جراحی استفاده می‌شود.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان