آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

علائم و تشخیص سکته مغزی

images?q=tbn:ANd9GcSKfzx3ZCcYl6Rlwb HwfeOj9QV3ATUuUKEPzvuV491EPpsUqsZ

آزمایش تشخیص سکته مغزی

با این حال آزمایشی آسان برای تشخیص سکته مغزی موجود است که در همه دنیا با دقت ۹۵ درصد کاربرد دارد. این آزمایش شامل سه مرحله است: نخستین مرحله توجه به نیمه راست و چپ صورت است که قرینه است یا نه؟ دومین مرحله آزمایش تکلم است؛ همه ما با یک نوع صدای مشخص صحبت می‌کنیم که تغییر در آن می‌تواند علامت سکته مغزی باشد.

در صورت مثبت بودن این آزمایش، رعایت این موارد، وظیفه اطرافیان است، گام اول در این مرحله حفظ آرامش است و خلوت کردن اطراف بیمار. در صورت هشیار بودن، در بهترین وضعی که فرد راحت است، باید بنشیند. ولی اگر هشیار نیست، باید به پهلو خوابانده شود. فشار بیمار و نبضش هم باید گرفته شود.

اگر فرد داروی خاصی مصرف می‌کرده تا زمان رسیدن اورژانس دارویش را قطع نکنیم. بعد از این‌که فرد تعادلش را به دست آورد، به نخستین مرکز درمانی در ۴۸ ساعت اول مراجعه کند. چون بیمار باید طی این ساعات برای گرفتن عکس از مغز و گرفتن آزمایش خون حتما بستری شود.

فشار خون در مبتلایان به سکته مغزی

نکته مهم دیگری که در بیماران سکته مغزی هم از طرف مردم و هم از طرف اورژانس مورد غفلت واقع شده، این است که کسی که خونریزی مغزی کرده خون‌رسانی مغزش دچار مشکل شده است و بدن به طور جبرانی فشار خون را بالا می‌برد تا خون کافی به مغز برسد. پس در جریان سکته مغزی حاد مگر در شرایط استثنایی نباید فشار خون بیمار را پایین آورد.

سرگیجه و سکته مغزی

«در مورد علائم سکته مغزی دو نکته قابل طرح است: اول این‌که معمولاً سکته مغزی باعث کاهش سطح هشیاری و فرورفتن بیمار در کما نمی‌شود و کسانی که سکته می‌کنند مجموعه‌ای از علائم موضعی و عصبی پیدا می‌کنند. این علائم یا باقی می‌ماند یا از بین می‌رود. دوم این‌که کسانی که دچار سرگیجه می‌شوند، بدانند که این علامت پیش‌آگهی سکته مغزی نیست

پیاده‌روی، راه پیشگیری از سکته مغزی

«با توجه به علل این بیماری بهترین راه برای جلوگیری از آن انجام فعالیت روزانه ۳۰ تا ۴۵ دقیقه است.» دکتر زمانی با اشاره به این جمله اضافه می‌کند: حداقل ۵ روز در هفته پیاده‌روی سریع برای نیم ساعت باید انجام شود. همچنین رعایت رژیم سالم با پرهیز از نمک، چربی و قند فراوان و تکیه بر فرآورده‌های لبنی و فرآورده‌های گوشتی سفید.

مقالات مرتبط

نکات قبل از ورزش

فهرست مطالب1 2 ماساژ دادن و درمانهای گرمایی ماساژ دادن و درمانهای گرمایی نواحی سفت یا آزرده را ماساژ دهید

مطالعه »
مشاوره رایگانمشاوره رایگان