آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

علائم فلج یکطرفه بدن

فلج یک سمت بدن، به معنای فلج دست و پا و نیمی از تنه در یک طرف بدن است که به آن همی‌پلژیا (Hemiplegia) می‌گویند. وقتی اندام‌های یک طرف بدن کاملاً فلج نشده ولی ضعیف شده و قدرت آنها کم شود، به وضعیت ایجاد شده همی‌پارزی (Hemiparesis) گفته می‌شود. همی‌پلژیا و همی‌پارزی معمولاً ناشی از آسیب سلول‌های مغز است و می‌تواند در بچه‌ها یا بزرگسالان دیده شود.

علل فلج یک طرفه بدن

همی پلژی در بچه ها به علت فلج مغزی ایجاد میشود. فلج مغزی در بچه ها میتواند علل زیر باشد.

 علل قبل از تولد

اینها عللی هستند که در زمان جنینی موجب میشوند مغز به درستی تشکیل نشود. بسیاری از بیماری های ژنتیکی و یا بعضی عفونت های ویروسی مادر در زمان بارداری از این دسته اند.

علل حین تولد

اینها عللی هستند که در زمان زایمان موجب نرسیدن اکسیژن به مغز نوزاد شده و آسیب غیر قابل جبرانی به آن وارد میکنند

علل بعد از تولد

بعد از تولد، عواملی مانند عفونت‌های مغز، کمبود اکسیژن برای مدتی، و خونریزی مغزی (به علت ضربه، افتادن یا دیگر آسیب‌های سری) می‌توانند باعث وارد آمدن صدمات غیرقابل بازگشت به مغز کودکان شوند، زیرا در این دوران مغز بسیار آسیب‌پذیر است.

در بزرگسالان، عواملی مانند ضایعات عروقی مغز یا سکته مغزی (Cerebrovascular accident CVA)، عفونت‌های مغز مانند مننژیت و انسفالیت، ضربات مغز ناشی از تصادف یا سقوط، و تومورهای مغز و جراحی‌های مغز می‌توانند علت همی‌پلژی یا فلج شدن یک طرف بدن باشند. این عوامل ممکن است باعث آسیب به بافت مغزی شوند و به عنوان یکی از شایع‌ترین علل همی‌پلژی شناخته می‌شوند.

علائم فلج یکطرفه بدن

علائم مهم و مشکلاتی که در اثر بیماری همی‌پلژی برای بیماران ایجاد می‌شود عبارتند از:

1. ضعف عضلات یا فلج کامل عضلات در یک سمت بدن
2. کاهش توانایی کنترل حرکات اندام به گونه‌ای که بیمار کنترل دقیقی بر روی حرکات اندام خود ندارد
3. اسپاسم عضلات، که در این بیماران عضلات یک سمت بدن دچار انقباض غیر ارادی شده و سفت می‌شوند. به علت عدم تعادل بین عضلات، اندام‌ها در وضعیت‌های غیر طبیعی قرار می‌گیرند.

منبع : دکتر فرخانی

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان